inflation og værdiændring
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 21-04-05 21:05

Jeg skal finde ud af hvad 110.000 kr. i 1978 ville svare til i dag.
http://www.dst.dk/Statistik/seneste/Indkomst/Priser/FPI_inflation.aspx
ser jeg et forbrugerprisindeks med 100 i 1900

index for 1978 er 1946
index for 2004 er 5687
Forholdet er 2.92

Skal jeg tolke det som at hvis noget i 1978 kostede 100 kr. så ville det
(alt andet lige) i 2004 koste 292 kr.?

Hvis jeg har fat i noget forkert, så vil jeg vældig gerne ledes på rette
vej. Hvis jeg har fundet det rigtige, så vil jeg lige så vældig gerne have
det bekræftet.

På forhånd tak

Fra : Torben Frandsen

Dato : 21-04-05 22:13

Jakob Nielsen wrote:

> [...]
>
> Skal jeg tolke det som at hvis noget i 1978 kostede 100 kr. så ville
> det (alt andet lige) i 2004 koste 292 kr.?

Ja. Og 25 øre.

Pris * TilIndex / FraIndex

Det vil så omvendt sige at en vare som i dag koster 100 kr. i 1978 ville
have kostet 34,20 - vi havde jo tiører den gang

Torben
--
"Genghis Khan," he said, "you are a wanker; you are a tosspot; you are
a very tiny piece of turd. Thank you."

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 21-04-05 22:47

> Pris * TilIndex / FraIndex

Det jeg var i tvivl om var egentlig om dette index var inflation OG
lønstigning, eller bare inflation.
En genstand til 100 kr i 1978 ville måske så være mere end 292 kr. værd i
dag, men samtidigt er købekraften steget så vi til slut ender på et
forholdstal på 2.92.

Ok, istedet for at danse rundt og forvirre mig selv og andre...
Hvis jeg i 1978 købte en ting til 100.000 kr og denne ting er forblevet i
samme stand til i dag, så havde genstanden i 1978 en værdi på 100.000 og i
1979 havde den en lidt større værdi og i 2004 har den en værdi på ca 292.000
kr.?
Hvis jeg af en eller anden grund skal sælge genstanden til samme pris
(værdi) som jeg købte den, så skal jeg kræve 292.000 kr for den for at
kompensere for at dagens krone er mindre værd end datidens?

Jeg prøver at beregne et hus' værdi baseret på prisen i '78 og
indexreguleringer op til i dag. Jeg tager derefter hensyn til
værdiforringelse på baggrund af ælde. Med dette mere konkrete eksempel så
antager jeg nu at hvis det kostede 100.000 kr at bygge den gang, så vil det
koste 292.000 kr at bygge i dag. Det lyder egentlig bare ikke som nogen stor
stigning.

> Det vil så omvendt sige at en vare som i dag koster 100 kr. i 1978 ville
> have kostet 34,20 - vi havde jo tiører den gang

Endnu et argument for at indføre tidsrejser... ja, ikke tiørene altså

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-04-05 00:30

Den 21-04-05 23.46 skrev Jakob Nielsen følgende:

> Det jeg var i tvivl om var egentlig om dette index var inflation OG
> lønstigning, eller bare inflation.

Forbrugerprisindeks = prisstigninger = inflation. Lønstigninger hører
ikke hjemme i det regnskab (kommer med, når du snakker om købekraft).

> Hvis jeg af en eller anden grund skal sælge genstanden til samme pris
> (værdi) som jeg købte den, så skal jeg kræve 292.000 kr for den for at
> kompensere for at dagens krone er mindre værd end datidens?

Hvis du vil kunne købe de samme forbrugsgoder som er indgået i
beregningsgrundlaget, ja.

Hvis du vil kunne købe en bestemt ting som en bil, et hus eller 100.000
liter cola, skal du tjekke prisudviklingen på den pågældende ting. Ikke
alle varer er steget lige meget, og nogle er måske ligefrem faldet i pris.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?