Kølervæske
Fra : Søren

Dato : 19-04-05 17:49

Hej

Jeg kunne ikke finde dk.videnskab.bil, så jeg stiller mit spørgsmål her.

Hvad er forskellen på de forskellige kølervæsketyper, der findes?

Blå er vist ethyl-glykol og rød er vist propylenglykol.

Man kan godt blande de forskellige typer, men hvis man gør det kan
værkstedet ikke kontrollere hvor frostsikker blandingen er.

Eller er jeg gal på den?

Søren

Fra : Is

Dato : 19-04-05 19:09

"Søren" <madklub@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Man kan godt blande de forskellige typer, men hvis man gør det kan
> værkstedet ikke kontrollere hvor frostsikker blandingen er.

---

Min mekaniker har sagt til mig, at den røde ikke må blandes - for så det
bliver nærmest til en grød.
om det har andre gener ved jeg ikke.

blå og gul måtte jeg godt blande.

men det er jo så ikke noget jeg VED, bare noget jeg har fået fortalt.

Erik Isager

Fra : Jakob M

Dato : 19-04-05 20:32

> Jeg kunne ikke finde dk.videnskab.bil, så jeg stiller mit spørgsmål her.
>
> Hvad er forskellen på de forskellige kølervæsketyper, der findes?
>
> Blå er vist ethyl-glykol og rød er vist propylenglykol.

Farven har ikke noget med indholdet at gøre, både ethylenglykol og
propylenglykol er farveløse. Farven tilsættes af sælgerne for at give en
bestemt effekt. DK benzin sælger gul kølervæske, Q8s er grøn, mens Statoil
er blå, osv.

Mvh
Jakob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-04-05 00:11

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev > Farven har ikke noget med indholdet at
> [...]
> bestemt effekt. DK benzin sælger gul kølervæske, Q8s er grøn, mens Statoil

Men følg de specificationer der står i instr.bogen, det er vist klogest.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen