Akryl-glasfiber-epoxy
Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 19-04-05 11:00

Glasfiber på akryl

Hej, jeg skal til at reparerer og forstærke noget revnet akryl, men har I
erfaring med om glasfiber eller epoxy binder godt nok på akryl? Og om akryl
er ret det samme materiale som plexiglas, med tanke på at når det først er
blevet skørt, så er det meget svagt, og kan finde på at revne andre steder?
Er levetiden bare 10-15 år på akryl?

MVH

Torben

Fra : Ove

Dato : 19-04-05 17:00

Torben V. Mogensen wrote:

> [...]
> først er blevet skørt, så er det meget svagt, og kan finde på at revne
> andre steder? Er levetiden bare 10-15 år på akryl?

Epoxy binder ikke ikke godt på Akryl.
Akryl er det samme som plexiglas (celluloseacetat).
Akryl har lang levetid, men som næsten alle plastmaterialer bliver det
nedbrudt af ultraviolet lys.
Der findes lim specielt til akryl.

MVH
Ove

--
Den korteste vej mellem 2 punkter er den hvor man får våde sko.

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 19-04-05 18:54

> Akryl er det samme som plexiglas (celluloseacetat).
Plexiglas bruges vist oftest om acrylplast. Dette er dog ikke det samme
som celluloseacetat. Det sidste er cellulosebaseret, mens det første er
fremstillet fra (meth)acrylater.

Mvh
Jeppe

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 19-04-05 21:22

"Jeppe Madsen" <pjm@symbiona.ki.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Plexiglas bruges vist oftest om acrylplast. Dette er dog ikke det samme
> som celluloseacetat. Det sidste er cellulosebaseret, mens det første er
> [...]

Akrylen jeg skal lime er vel ca 15 år gammel, hvis det har betydning for den
kemiske sammensætning. Men det vigtigste er at jeg limer med noget som
binder på akryl, og ikke er så stærkt at det opløser den. Kan man så mon
lægge glasfiber i den specielle lim, så akrylen også bliver forstærket?

Torben