P piller og spildevand
Fra : Parmella Peña Jensen

Dato : 18-04-05 20:16

Hej.
Jeg er ved at lave min biologi rapport, der handler om spildevandsrensning,
og tænkte om der var en der kunne hjælpe mig med et link til et sted der
handler om P-piller i sammenhæng med spilde vand. Jeg har nemlig hørt at der
er observeret tilfælde af sterilitet og tvekønnethed hos vanddyr.
Takker...
Mange hilsner Parmella

Fra : Ivar

Dato : 18-04-05 21:40

Parmella Peña Jensen skrev:

> [...]
> handler om P-piller i sammenhæng med spilde vand. Jeg har nemlig hørt at der
> er observeret tilfælde af sterilitet og tvekønnethed hos vanddyr.

Jeg tror ikke at p-piller er årsag til tilfældene af sterilitet og tvekønnethed hos vanddyr.
P-piller er blot en blanding af hormoner, lig nogle af dem der findes hos gravide
kvinder. Hormonerne hos gravide sørger for, at de ikke kan blive gravid en gang til,
mens de er gravide. Kvinder der tager p-piller snyder dele af deres krop til at
tro at de er gravide.
Jeg har svært ved at forstille mig at gravide skulle være en speciel forurenings
risiko for vore vandløb.

Ivar Magnusson

Fra : Rudbeck

Dato : 18-04-05 23:10

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

spildevandsrensning,

Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) har for en måneds tid siden offentliggjort
en rapport om østrogen i 150 vandløb og spildevandsudløb. Du kan læse kort
om undersøgelsen hos Politiken (søg på østrogen). Du kan muligvis få hele
rapporten, hvis du henvender dig til DMU.

Fra : Holst

Dato : 19-04-05 07:59

Rudbeck wrote:

> [...]
> om undersøgelsen hos Politiken (søg på østrogen). Du kan muligvis få hele
> rapporten, hvis du henvender dig til DMU.

Jeg forsøgte i går aftes på dmu.dk at finde frem til rapporten, men det
lykkedes mig ikke. Det kunne jo være, at den var til download. Men det
kan være, at det bare er mig, der ikke kan finde ud af det.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-04-05 08:35

"Parmella Peña Jensen" <parmella7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> link til et sted der handler om P-piller i sammenhæng med spilde vand. Jeg
> har nemlig hørt at der er observeret tilfælde af sterilitet og

Det er et stort, kommende problem, som jeg har diskuteret en del på nettet.
Østrogenen stoffer kommer via utætte kloakledninger ned i grundvandet etc.
etc.
Se f.eks. :

http://www.mst.dk/udgiv/publications/2002/87-7972-305-5/html/default_eng.htm

Kig også i GEUS- publikationer, der kan downloades.

Per A. Hansen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-04-05 08:38

> [...]
> link til et sted der handler om P-piller i sammenhæng med spilde vand. Jeg
> har nemlig hørt at der er observeret tilfælde af sterilitet og

Dette link kom ikke med i 1. ombæring:

http://www.cetox.dk/oestrogen.htm

Per A. Hansen

Fra : Omnolog HMH

Dato : 19-04-05 09:14

Når p-pille østrogen (etinylestradiol) udskilles, er det for den største
dels vedkommende i konjugeret og uvirksom form - i mindre rensningsanlæg
bliver østrogenen i nogle tilfælde reaktiveret ved fraspaltning af
konjugatet.

Især i England er der eksempler på, at skalle og bækørred bliver påvirket og
feminiseres. I Danmark er der også blevet gjort fund af denne type, men ikke
i samme ekstreme grad.

En måde at kvantificere den østrogene påvirkning er ved måling af
æggehvide-protein i blodet hos hanfisk. Hanfisk producerer ikke æg, og bør
derfor ikke have æggehvide-protein i blodet - når de udsættes for østrogen,
aktiveres "produktionen" af æggehvideprotein.

Så vidt jeg ved, er der ikke observeret direkte sterile fisk som følge af
feminisering herhjemme.

Fra : Omnolog HMH

Dato : 19-04-05 09:25

http://www.mst.dk/udgiv/Publications/2003/87-7972-922-3/pdf/87-7972-923-1.PDF

her er et dansk resume, der nævner lidt om omfanget

http://www.mst.dk/udgiv/Publikationer/1995/87-7810-364-9/pdf/87-7810-364-9.PDF

god gammel artikel - de kloge hoveder er Sumpter, Sharpe, Skakkebæk og
Grand-Jean.

Og det her:

http://www.mst.dk/udgiv/Publications/2005/87-7614-505-0/pdf/87-7614-506-9.PDF

er den artikel, der blev snakket om