Formel for varmes opdrift? (Luftballon pro~
Fra : Morten

Dato : 15-04-05 16:02

Hej ...

Findes der en formel for hvor mange liter luft i hvilken temperatur men skal
have for at løfte en bestemt vægt?

Grunden til at jeg spørger er at jeg godt kunne tænke mig at lave en lille
luftballon - evt. en der kunne fjernstyres med nogle propeller ...

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 15-04-05 16:56

Morten wrote:
> Findes der en formel for hvor mange liter luft i hvilken temperatur men
> skal have for at løfte en bestemt vægt?

Tyngdekraften trækker ned af med Fned=m*g hvor m er ballons masse.

Hvis luften inde i er vamere har den en lavere tæthed ifht. den omgivende
luft. Hvis delta rho(T) er forskellen i tæthed (streng taget -delta rho),
så er opvægten Fop= delta rho(T) * V *g hvor V er volumet.

Dvs. du flyver når m < delta rho(T) *V eller m/V < delta rho(T)

Så opgaven er at finde en tabel over luftens tæthed som funktion af
temperaturen, og så kan du udregne hvor varm den skal være.

http://www.google.com/search?q=temperature+density+hot+air
Giver en milion hits.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org

Fra : Morten

Dato : 15-04-05 17:40

Som jeg lidt havde frygtet var det ikke ret meget af dette jeg forstod ...
havde håbet på et svar i stil med en formel hvor jeg kan sætte rumfanget
af
ballonen og gennemsnitstemperaturen af luften og så se hvor meget den
ville
løfte ...

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Hans-Peter Engelund ~

Dato : 15-04-05 18:43

Hej

Morten wrote:
> [...]
> af
> ballonen og gennemsnitstemperaturen af luften og så se hvor meget den

Ja det er jo lidt mere kompliseret end som saa, men siden
http://wahiduddin.net/calc/density_altitude.htm
ser ud til at vaere det helt rigtige for dig

Et lille overslag fra min side (sikkert forkert, da jeg ikke tager
hensyn til luftens vand indhold) :

Luft vejer ca. 1.2 kg/m^3 ved alm. temp.
Ved dobbelt temp.(absolut - maales i K) lig ca. 300 graderC
vejer luft ca. det halve... osv.

Temp      Loefte evne pr. kubik meter

alm temp   0 g
300 graderC   600 g
600 graderC   800 g
900 graderC   900 g

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-04-05 21:00

"Hans-Peter Engelund Kristiansen" <hpek@daimi.au.dk> skrev
> 300 graderC 600 g
> 600 graderC 800 g
> 900 graderC 900 g

Den løfter nok ikke noget når den er smeltet/brændt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-04-05 20:20

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse news:i7S7e.2006$bG3.834@news.get2net.dk...
> [...]
> af
> ballonen og gennemsnitstemperaturen af luften og så se hvor meget den

Vægten af 1 liter luft i gram ved temperaturen t Celsius (1 atm) fås af
denne simple formel: 29*273/(22,4*(273+t)) = 353/(273+t).
Forskellen i vægt ved de forskellige temperaturer er det samme som
løftet i gram/liter.

Mvh
Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-04-05 18:48

> [...]
>
> Grunden til at jeg spørger er at jeg godt kunne tænke mig at lave en lille
> luftballon - evt. en der kunne fjernstyres med nogle propeller ...

Jeg lavede i sin tid den polymeriserede udgave af silkepapirballonen, nemlig
afdækningsfolie, der var så let og tyndt, at det kunne bære noget. Der
skulle et anseligt antal m3 til at bære en brændstofmængde der havde en
interessant lang brændetid. Du kommer let til at bringe andre i fare,
ligesom det kræver *fuldstændig* vindstille (og det er det næsten aldrig),
ellers kommer den ikke ret højt, eller den smelter/brænder/styrter.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : LR

Dato : 15-04-05 21:11

> [...]
> ligesom det kræver *fuldstændig* vindstille (og det er det næsten aldrig),
> ellers kommer den ikke ret højt, eller den smelter/brænder/styrter.

Ærgeligt, at Netby har slettet siden, men her er nogle meget simple
balloner, jeg engang satte op:

http://64.233.183.104/search?q=cache:a7Us2iF3D48J:www.netby.dk/Oest/Krebsegade/hej/+astrofysikerens+datalogens&hl=da

- Lasse

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 16-04-05 07:13

LR wrote:
> Ærgeligt, at Netby har slettet siden, men her er nogle meget simple
> [...]

Hej Lasse

Er det dig der lavede side?

mvh/Glenn

Fra : LR

Dato : 16-04-05 20:40

> Hej Lasse
>
> Er det dig der lavede side?

Ja

- Lasse

Fra : holger

Dato : 16-04-05 14:19

Jeg har fulgt denne råd lidt.
Jeg kunne også godt finde på at lave lidt sjov.
Altså ----- hvis en varmtlufts ballon vejer altialt 500 gram
og volumen er ca 1 cubic (1*1*1 meter) og brændstof vejer
500 gram

spørsmålet er !
hvornår lyfter balongen sig.?
Det er selvfølgelig kun det teroretiske
jeg kikker på. (ingen vind+20grader plus eller minus)

mvh
holger

Fra : Morten

Dato : 16-04-05 14:37

"holger" <dont@spam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Altså ----- hvis en varmtlufts ballon vejer altialt 500 gram
> og volumen er ca 1 cubic (1*1*1 meter) og brændstof vejer

Det jeg egentlig havde i tankerne fra starten var at lave noget med en
lightergas-refill som man kunne fjernstyre, eller evt. et par
engangslightere med stor flamme ... jeg ved bare ikke om vægten bliver for
stor, og jeg har heller ikke regnet en måde ud at fjernstyre gassen på - det
eneste jeg har tænkt på var ngoet med en motor der kunne stramme en snor som
så trykkede ned på toppen af gassen, men tror ikke det virker i praksis...
problemet med at bruge sprit / anden brændsel er at det er svært at
kontrollere flammen så den vil kun kunne stige hele tiden...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-04-05 15:52

> "holger" <dont@spam.com> skrev i en meddelelse

Den starter aldrig.....

> [...]
> problemet med at bruge sprit / anden brændsel er at det er svært at
> kontrollere flammen så den vil kun kunne stige hele tiden...

Petroleum ses om natten, det gør sprit næsten ikke, når den er kommet lidt
op. Regn hellere med at ballonen er en engangsforestilling og glem alt om
styring. Og glæd dig til vinter, det er den mest realistiske årstid. Man
starter op med en 2000 W varmeblæser, så har den et gratis startskud, og du
kan gøre det alene uden at brænde kanterne. Brænderen kan være en klump
hårdtpresset køkkenrulle/+petroleum, eller en hel WCrulle/køkken- alt efter
størrelse. Det sidste brændstof aftareres, når man står og skal slippe, og
kan mærke hvor meget den trækker. Nu får du ikke flere tips, det er ulovligt
og ret brandfarligt
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen