Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mørke billeder på papir?
Fra : Peter Joergensen

Dato : 27-05-01 19:29

Hej!

Jeg har eksperimenteret med at tage billeder af fyrværkeri. Jeg brugte et analog (!) SLR med en Kodak 400 negativ film. Det irriterer mig, at papirbillerne er grå der hvor der burde være helt mørkt! Jeg kunne forestille mig, at det har med lysjusteringen at gøre ved fremkaldelsen/papirkopieringen.
Ville det være bedre at anvende en dias-film? I bekræftende fald - kan man så få lavet papirbilleder fra dias-filmen eller skal man til at scanne?

Med venlig hilsen og på forhånd tak,
Peter Jørgensen

Fra : Mikael

Dato : 27-05-01 19:36

Hej Peter,
Hvis du vil undgå at det bliver gråt, så må du først og fremmest eksponere
papiret i længere tid, og evt. sætte kontrasten op. Jeg har selv kun
fotograferet i lidt over et halvt år og har haft lidt det samme problem, men
efter længere eksponeringstider har det løst sig... Hvis du vil undgå at
selve fyrværkeriet også bliver mørkere må du skærme de stykker på papiret
af, mens du giver resten mere tid.

Mvh,
Mikael

Fra : Peter Joergensen

Dato : 27-05-01 19:50

> ...Hvis du vil undgå at
> selve fyrværkeriet også bliver mørkere må du skærme de stykker på papiret
> [...]

Øh, nu er jeg ret ny-startet, men det lyder lidt fremkalder-agtigt... jeg har godtnok overladt fremkaldelsen til Japanphoto (som jeg nu heller ikke er alt for glad for, men jeg købte et klippekort). Jeg nævnte lysjusteringen fordi jeg har lagt mærke til, at det bliver omtalt at 'fremkaldelsen af dias-film altid sker efter bestemte specifikationer og ikke bliver justeret individuelt for hvert billede...'
Det skulle jeg måske lige have nævnt :)

Med venlig hilsen
Peter Jørgensen

Fra : Peter Joergensen

Dato : 27-05-01 20:07

> Øh, nu er jeg ret ny-startet, men det lyder lidt fremkalder-agtigt... jeg har godtnok overladt fremkaldelsen til Japanphoto (som jeg nu heller ikke er alt for glad for, men jeg købte et klippekort). Jeg nævnte lysjusteringen fordi jeg har lagt mærke til, at det bliver omtalt at 'fremkaldelsen af dias-film altid sker efter bestemte specifikationer og ikke bliver justeret individuelt for hvert billede...'

Ups, det er vist heller ikke helt entydigt: Jeg indleverer min film og får papirbilleder (og negativer) tilbage :)
Det er papirbillederne jeg synes er lidt for grå...

Med venlig hilsen
Peter Jørgensen

Fra : kurt k

Dato : 28-05-01 03:14

On Sun, 27 May 2001 21:07:17 +0200, Peter Joergensen wrote:

> Ups, det er vist heller ikke helt entydigt: Jeg indleverer min
> film og får papirbilleder (og negativer) tilbage :) Det er
> papirbillederne jeg synes er lidt for grå...

Har du checket negativerne? Er de også "grå" hvor der skal være
sort? Hvis de er okay, så er det måske en af de der maskiner, som
har belyst papiret "rigtigt" for dig.

Er selve fyrværkeriet korrekt belyst på billederne?

kurt

Fra : Knud Nielsen

Dato : 28-05-01 08:14

Peter Joergensen <peterj@kom.auc.dk> skrev i en
> [...]
papirbillerne er grå der hvor der burde være helt mørkt! Jeg kunne
forestille mig, at det har med lysjusteringen at gøre ved

Umiddelbart lyder det som om dine negativer er underbelyste? Hvis dette er
tilfældet bliver de sorte områder grå og lettere kornede. Hvor lang
lukkertid har du anvendt?

mvh

Knud Nielsen
kn@pc.dk
http://kn.cjb.net

Fra : Bernd Möller

Dato : 28-05-01 08:35

Hej,

Her et forsøg på at give en forklaring eller to:

1: de fleste SLR klarer automatisk eksponering med op til 30 sekunder, nogle
kun ca. 1 sekund. I dit tilfælde kan det være at du simplethen har
underbelyst filmen fordi dit kamera ikke kunne holde lukkeren åben i
tilstrækkelig lang tid. (Hvis du ligesom jeg er så heldig at have en gammel
Olympus OM2 fungerer det ganske smart med op til flere minutter -
automatisk!) Prøv at læse brugervejledningen. Problemet forværres hvis du
bruger et mindre lysstærk objektiv, f. eks. et zoom. Forsøg eventuelt med
manuel eksponering i "B"-indstillingen på dit kamera.

2: de fleste maskiner til at printe negativer på papir (og her har jeg gjort
ret dårlige erfaringer med at få Japan Photo til at lave gode kopier af mine
koncertbilleder med sort baggrund) måler kun negativernes middellysstyrke.
Dette gøres for at "korrigere" fejleksponeringer og virker fint med
almindelige snapshots. Så snart du har helt sorte eller helt hvide billeder
tænker printmaskinen i middelværdier (middelmådighed?) og prøver at få det
til at ligne et almindeligt billede. Dine prints bliver grå og kornede.

Der er også andre ting der kan have indflydelse på det, f. eks. filmens evne
til at levere kontrast. Nogle film kan heller ikke levere en helt sort
baggrund. Kodak har jeg her altid anset for at være lidt grumset. Jeg kan
anbefale Fuji Superia 800.

Jeg har gjort de bedste erfaringer med dias når jeg skulle ud og tage
natbilleder. Eller også skal man bestille en håndkopi (koster over 100 kr
pr. billede) eller have et labor ved hånden der kan "slå automatikken fra"
(åbenbart ikke Japan Photo). En anden mulighed er at skanne negativet for
derefter at behandle billedet på computeren.

Med venlig hilsen

Bernd Möller

Fra : Lyrik

Dato : 28-05-01 10:29

> [...]
analog (!) SLR med en Kodak 400 negativ film. Det irriterer mig, at
papirbillerne er grå der hvor der burde være helt mørkt!
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Lyder som om din film er for lysfølsom. Prøv Kodak 100 i stedet. 400 suger
lysskær til sig alle steder fra på grund af følsomheden. 100 skulle kunne
opfange fyrværkeriet, men resten vil stå hel sort.

Jens

Fra : Kristian Amby

Dato : 28-05-01 18:03

Jeg har før taget billeder af fyrværkeri. Desværre kan jeg ikke huske
hvordan jeg gjorde, men jeg vil tro, jeg satte blænden på 5,6 og
lukkeren på B.Så vil lukkeren være åbent lige så længe jeg trykker på
knappen, det er vel 4 - 5 sekunder.

Man kan ikke bruge nogen form for automatik, eller lysmåling for den
sags skyld, til denne slags billeder. Lysglimtene vil snyde
lysmåleren.

Mine billeder lykkedes, men de blev godt nok taget om vinteren, hvor
himlen unægtelig er mørkere end nu.

Mvh
Kristian Amby

Fra : Peter Joergensen

Dato : 28-05-01 18:38

Hej og tak for interessen!

Jeg vil prøve at svare jer allesammen her. Jeg har kigget lidt nærmere på negativerne, og de er totalt gennemsigtige der hvor det er mørkt, hvilket jeg formoder er helt som det skal være. Dermed er det ikke over-ekponering der er skyld i de grå farver.
Fyrværkeriet er lidt svært at bedømme på negativerne, for det er kun små prikker, men de er meget tydelige. På papirbillederne er der også nærmest 'brændt igennem' hvor der er fyrværkeri. Billederne er taget med manuel indstilling, bl. ca. 4 og omkring 1/8s.

Konklusionen er, som mange af jer har sagt, at det går galt når automatikken på laboratoriet laver papirbillederne pga. alt for lav middel-lysniveau. Enten må jeg fotografere med et større middel-lysniveau, evt. ved at 'tvære' det hele ud med længere lukketid, eller også må jeg selv i mørkekammeret og lave papirbillederne - hvilket vil sige indscanning af negativerne :) Måske jeg skal prøve dias-film; det er bare lidt træls når man hverken har en projektor eller scanner ;(

Tak for hjælpen - med venlig hilsen
Peter Jørgensen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 28-05-01 19:23

Måske du også kunne bede fotohandleren om en omkopiering, idet du får ham
til at skrive en bemærkning til fremkaldeanstalten om motivets beskaffenhed
(burde afføde manuel indgriben hos print-operatøren).

Held og lykke.

Martin.

Fra : kurt k

Dato : 28-05-01 20:03

On Mon, 28 May 2001 19:38:22 +0200, Peter Joergensen wrote:

> Jeg har kigget lidt nærmere på negativerne, og de er totalt
> gennemsigtige der hvor det er mørkt, hvilket jeg formoder er
> helt som det skal være.

Ja.

> er kun små prikker, men de er meget tydelige. På
> papirbillederne er der også nærmest 'brændt igennem' hvor der
> er fyrværkeri. Billederne er taget med manuel indstilling, bl.
> ca. 4 og omkring 1/8s.

Det lyder lidt kort? Det jeg har læst om emnet (har ikke selv
prøvet med film endnu) siger stativ, lange lukketider på 1-8
sekunder, blænde på f8 eller højere og en farvestrålende film på
100-200 iso.

Så kan du (skulle du kunne få flotte lysstriber på filmen og
med lange lukketider bliver billedet også bedre fyldt ud af
striber eller krudt som bliver fyret af, mens lukkeren er åben
endnu.

> [...]
> ved at 'tvære' det hele ud med længere lukketid, eller også må
> jeg selv i mørkekammeret og lave papirbillederne - hvilket vil

Hvorfor ikke få lavet en CD, når du får fremkaldt? Så er
print-parametrene ude af billedet og du kan printe de bedste skud
selv eller digitalt hos en fotohandler.

kurt

Fra : Peter Joergensen

Dato : 28-05-01 20:46

kurt k wrote:

.... en masse gode forslag...

> Hvorfor ikke få lavet en CD, når du får fremkaldt? Så er
> print-parametrene ude af billedet og du kan printe de bedste skud
> selv eller digitalt hos en fotohandler.

Aha, det lyder interessant! Jeg har læst at Merlin kan levere en sådan CD, men jeg troede at der var tale om samme output som på papirbillederne. Nogen erfaring med at få lavet sådan en CD og/eller bud på hvor det kan laves - og pris? Jeg bor i Aalborg...

Med venlig hilsen
Peter

Fra : Frank Larsen

Dato : 28-05-01 22:13

Både nævnte Japan Photo og Photo-team laver CDerne, iøvrigt tror jeg også at
der flere andre forretninger der gør dette, end de her to nævnte som jo
bekendt begge har afdelinger i Aalborg.
Frank

Fra : kurt k

Dato : 28-05-01 23:36

On Mon, 28 May 2001 21:46:21 +0200, Peter Joergensen wrote:

> Aha, det lyder interessant! Jeg har læst at Merlin kan levere
> en sådan CD, men jeg troede at der var tale om samme output som
> på papirbillederne.

Negativerne bliver scannet til CD'en, men siden scanning og print
fra negativ er vidt forskellige processer, så vil du ikke se det
samme knas, som med dine prints.

> Nogen erfaring med at få lavet sådan en CD og/eller bud på hvor
> det kan laves - og pris? Jeg bor i Aalborg...

Ingen Merlin i Aalborg? Mange steder her i København kan man få
CD med for 50 kr., når man alligevel får fremkaldt. Det er den
økonomiske løsning.

Men du kan få lavet en CD sammen med fremkaldelsen næsten alle
steder - pris 100-150 kr. oveni ifølge min subjektive erfaring.
Til gengæld er det så ofte PhotoCD, hvor opløsningen er
en hel del bedre end hos Merlins leverandør.

Angående din fyrværkerifilm, så ræs ind til en velassorteret
fotohandler med et par strimler negativer og hør hvad de skal
have for at scanne dem til dig.

kurt

Fra : Emil

Dato : 29-05-01 23:20

On Sun, 27 May 2001 20:29:20 +0200, Peter Joergensen wrote:

>Jeg har eksperimenteret med at tage billeder af fyrværkeri. Jeg brugte et analog (!) SLR med en Kodak 400 negativ film. Det irriterer mig, at papirbillerne er grå der hvor der burde være helt mørkt! Jeg kunne forestille mig, at det har med lysjusteringen at gøre ved fremkaldelsen/papirkopieringen.

Ved sidste årsskifte var der her på egnen (DK) meget dis i
luften. Derfor blev himlen en blanding af farverne (grå).

Jeg har samme problem i år. Men et træ i forgrunden blev
(korrekt) gengivet dybsort. Måske var disen årsag til dit dårlige
resultat?

Jeg kan evt. lægge et billede i news:dk.binaer til illustration
af disens ødelæggende virkning (fra CD-rom).
Kopianstalten kan næppe klandres for manglende justering ved
fremkaldelsen/papirkopieringen.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Joergensen

Dato : 30-05-01 07:39

> [...]
>
> Jeg har samme problem i år. Men et træ i forgrunden blev
> (korrekt) gengivet dybsort. Måske var disen årsag til dit dårlige

Det tror jeg nu ikke - men jeg vil prøve at kigge på mine billeder med denne tanke. Måske jeg kan scanne et billede, som I kan se.

> Jeg kan evt. lægge et billede i news:dk.binaer til illustration
> af disens ødelæggende virkning (fra CD-rom).

Det skal du ikke gøre for min skyld, da jeg ikke har adgang til den nyhedsgruppe.

> Kopianstalten kan næppe klandres for manglende justering ved
> fremkaldelsen/papirkopieringen.

Nej, ikke hvis der var dis :)

Med venlig hilsen
Peter