Teorier om digital-ur...
Fra : Morten

Dato : 15-04-05 15:14

Hej

Med frygt for at folk vil beskylde mig for at have ALT for meget tid (sjovt
udtryk lige i denne sammenhæng) vil jeg dele mine tanker med jer - håber
ikke det bliver for kringlet...

Når jeg skal stille et ur ser jeg tit på mit digitale ur i windows for at se
hvad klokken er, og hver gang kommer jeg til at tænke på det samme:

Eksempel: klokken er 12:35 .. så tænker jeg altid om jeg skal taste 12:35
eller 12:36 på det ur jeg skal stille for at det bliver mest præcist.

Jeg ved jo ikke om klokken er
12:35:09 (12:35 ville være mest præcist)
12:35:47 (12:36 ville være mest præcist)
12:35:28 (12:35 ville være mest præcist)

Men der går jo altid nogle sekunder fra jeg ser på klokken til jeg har
indstillet det nye ur - og lad os sige at det tager 5 sekunder, så ved jeg
jo at klokken MIN. er 12:35:05 ... og derfor er der kun 25 sekunder der
ville gøre 12:35 mest præcist, og 30 sekunder der ville gøre 12:36 mest
præcist tilbage.

Er der gået 15 sekunder fra jeg så på uret ved jeg at den er MIN. 12:35:15
og derfor er der 66% chance for at den er over 12:35:30 osv...

Da det jo ikke kan lade sig gøre at indstille det nye ur i samme milisekundt
man ser på uret, er min teori at det TIL HVER EN TID vil være mest præcist
at stille sit nye ur 1 minut længere frem end det ur man ser på. For er der
bare gået 0,00001 sekund så er chancen for at den er over 12:35:30 større

Jeg ved godt at der er løsninger og at man kan se sekunderne osv. det er
ikke noget problem for mig - blot en teori ... er der nogen der kan afkræfte
den eller knytte en kommentar?

/Morten

Fra : Sune Storgaard

Dato : 15-04-05 15:55

Morten wrote:
<klip>
> [...]
> være mest præcist at stille sit nye ur 1 minut længere frem end det
> ur man ser på. For er der bare gået 0,00001 sekund så er chancen for

Det passer også fint med min lommelogik.

Jeg kan forresten varmt anbefale et radiostyret ur ! Den stiller sigselv med
0.2 sekunders præcision..det løser ganske vist ikke problematikken, men
præcis nok til at koge æg efter... Hvis man aligevel hamrer på snoozeknappen
et par gange, hvad gør 1 minut så fra eller til ? :)

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-04-05 16:35

I news:425fd5a6$0$79460$14726298@news.sunsite.dk <Sune Storgaard>
<nospam@strueradsl.dk> skrev:

> Jeg kan forresten varmt anbefale et radiostyret ur ! Den stiller
> sigselv med 0.2 sekunders præcision..

Sådan et armbåndsur har jeg. Det er superpræcist, men det har ingen
sekundviser!!!
Hvad skal jeg så bruge nøjagtigheden til? Jeg ved jo kun havd klokken
er, hvergang minutviseren flytter sig ;)

Men jeg slipper for at skifte til sommertid :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 15-04-05 16:03

Morten wrote:
> Eksempel: klokken er 12:35 .. så tænker jeg altid om jeg skal taste 12:35
> eller 12:36 på det ur jeg skal stille for at det bliver mest præcist.

Jeg mistænker at sekunderne på uret sættes til 0, når man sætter tiden.
Så jeg sætter uret til 12:35 præcist når klokken er 12:35:00.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org

Fra : Brian Lund

Dato : 15-04-05 17:51

> Jeg mistænker at sekunderne på uret sættes til 0, når man sætter tiden.

Det kommer an på hvordan uret er lavet, mit vækkeur gør ikke, uret i bilen
gør!

Brian

Fra : Hans-Peter Engelund ~

Dato : 15-04-05 17:36

Hej

Jeg syntes personligt, at det er bedre at et ur er foran, end bag ud.
Det goer som regel ikke noget at man kommer for tidligt, men det er
vaerer at komme for sent.
Ellers stil uret, (som Carsten Svaneborg skriver) idet minut tallet
skifter - og vent et, to ... min. for at se om de to urer er i sync.
www.klokken.dk - er en grim opsat side, men virker formodentligt.

/Peter

Fra : Ulrik Smed

Dato : 15-04-05 17:59

Hans-Peter Engelund Kristiansen wrote:
> www.klokken.dk - er en grim opsat side, men
> virker formodentligt.

Her er en med sekunder også:
http://tycho.usno.navy.mil/cgi-bin/timer.pl

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Morten

Dato : 15-04-05 18:04

"Hans-Peter Engelund Kristiansen" <hpek@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Ellers stil uret, (som Carsten Svaneborg skriver) idet minut tallet
> skifter - og vent et, to ... min. for at se om de to urer er i sync.
> www.klokken.dk - er en grim opsat side, men virker formodentligt.

Som sagt - det er ikke en løsning jeg leder efter, kunne bare se på tekst-tv
.... kun en teori jeg ville have kommenteret...

Fra : Hans-Peter Engelund ~

Dato : 15-04-05 18:16

> Som sagt - det er ikke en løsning jeg leder efter, kunne bare se på tekst-tv
> ... kun en teori jeg ville have kommenteret...
Det er en fin teori, som du selv bekraefter, og derfor for saa vidt ikke
behoever hjaelp til.
Men du ville gerne have kommentarer! ... min kommentar er, at der er
vigtige menneskelige hensyn at tage, naar et ur stilles.
Er TTV ikke temmeligt daarlig til klokken? - syntes at huske, at det er
kanal afhaengigt.

/Peter

Fra : Stefan Garvig

Dato : 16-04-05 02:12

> [...]
> vigtige menneskelige hensyn at tage, naar et ur stilles.
> Er TTV ikke temmeligt daarlig til klokken? - syntes at huske, at det er

Måske lidt OT - men jeg har et mekanisk armbåndsur anno 1950'erne (IWC
Automatic). Det taber et par sekunder i døgnet, men det opfylder til fulde
mine behov for tidsmåling. Og den manglende præcision på mit gamle ur kan
jeg snildt leve med.
Præcision i tidsmåling er ikke must i min verden.

Bedste hilsner fra

Stefan Garvig
Rødovre

Fra : BJ

Dato : 16-04-05 02:19

"Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> jeg snildt leve med.
> Præcision i tidsmåling er ikke must i min verden.

Vel kun når man sidder og venter på folk, der kommer for sent til et møde
bærende deres elektriske radiostyrede atomur på venstre arm..

--
Bjørn J.

Fra : dk.videnskab

Dato : 16-04-05 13:03

Download SP TimeSync - denne løser dit behov. Programmet er ikke stort, men kan stille klokken, efter en ntp server.
Du kan vælge at gå ind i programmet hver gang, eller du kan sættes kryds i at den skal starte op hver gang, og gøre det minimeret, f.eks. hver time.

Nogen nyere udgaver af windows, kan gøre det selv.

Som ntp server kan bruges ntp.inet.tele.dk og uret stilles dermed præcis.

Der er dansk sprog.

Fra : Morten

Dato : 16-04-05 14:33

"dk.videnskab" <t@anonym.dk> skrev i en meddelelse
newsspbqfbncsls8gz@logic...

> Download SP TimeSync - denne løser dit behov.

Læs tråden.....

Fra : comb

Dato : 16-04-05 19:18

Sat, 16 Apr 2005 15:33:04 +0200, "Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev:
> "dk.videnskab" <t@anonym.dk> skrev i en meddelelse
> newsspbqfbncsls8gz@logic...

> Læs tråden.....

Hvis man skal stille sit windows ur præcis, kan man evt. gøre det med sekunder.
Den starter med at køre, når der trykkes anvend. Derfor skal man altid sætte uret fremad.
Det er muligt, at se klokken med sekunder, når det dobbeltklikkes på den, og at sætte den.

Man kan opsætte ntp server, eller bruge et program, således windows uret sættes helt korrekt ved brug af
ntp server. Programmerne kan også vise, hvad klokken er med sekunder, direkte hentet fra ntp server.
SP timesync er et sådant program, og mit foretrukne, fordi den ikke kræver java (sun's jave får min
computer ustabil og virker ikke), og samtidig er programmet kompakt, og fylder kun ca. 50 kilo i
filstørrelsen. Jeg har ikke behov for fancy analoge ure, med smart grafik, som fylder mange megabytes.
Men alle har nok sit foretrukne urprogram, og vil man samtidig se klokken i canada og danmark, så kan man
downloade en større.

Windows uret, viser også sekunder, og derfor er som sådan ikke grund til stort problem, når man skal
sætte et andet ur efter den.

Hvis uret, man stiller, ikke har sekunder, kan man diskutere om man bør sætte den en halv minut foran.
Man sætter den så frem, til nærmeste minut, plus en halv minut. Når windows uret står på 30 sekunder,
trykkes på sidste tast, således uret starter. De fleste digitalure starter på tidspunktet hvor sidste
knap sættes, eller ved at forlade sætning af ur.

Ure med sekunder, bør jo sættes præcis til samme sekundantal, som windows uret, hvis man ikke ønsker at
sætte dem foran, måske fordi antal sekunder ikke ses.

Skal man stille sit ur, efter et andet ur, uden sekunder, gøres det ved at sætte den frem til næste
minut, og forlade sætning af uret, når at uret skifter, til det samme minuttal. Da vil dens sekundviser
starte, og man kan se, at den skifter på eksakt samme tidspunkt, når man har lidt øvelse. Jeg har endnu
ikke set et ur, hvor man ikke selv har kunne styre, hvornår sekunderne skulle starte præcis, evt. ved at
forlade sætning, eller vælge minut, når sekunder er 00. Med lidt eksperimenter kan man opdage, hvornår
uret starter sekunderne, ved at prøve sig frem.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-04-05 15:53

comb wrote:

Som morten skrev:

> [...]

For det jo ikke forkert, men det har jo ikke noget med spørgerens indlæg at
gøre......

Jan