Grundmængden
Fra : Jan Pedersen

Dato : 12-04-05 22:39

Når man angiver grundmængden for en ligning skal man så kun medtage de reele
tal der indgår i ligningens definitionsmængde eller skal de komplekse tal
også indgå ?

Fra : Jes Hansen

Dato : 12-04-05 23:52

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Når man angiver grundmængden for en ligning skal man så kun medtage de
> reele tal der indgår i ligningens definitionsmængde eller skal de
> komplekse tal også indgå ?

Det er op til dig. Ofte kan man dog se det ud fra sammenhængen. Hvis du
stiller ligningen x^2+1=0 til 10. klasse eller en 1.g, kan du ikke forvente
at de kender de komplekse tal, og derfor skal ligningen højst sandsynligt
have R som grundmængde. Hvis du derimod stiller ligningen til en person der
har haft matematik på et niveau højere end gymnasiets A niveau, er det mere
tænkeligt at det skal være det C der er grundmængde.

--
Jes Hansen

Fra : @(none)

Dato : 12-04-05 23:56

Jan Pedersen wrote:
> Når man angiver grundmængden
Hvad er en grundmængde?
for en ligning skal man så kun medtage de reele
> tal der indgår i ligningens definitionsmængde
Hvad er forskellen mellem grundmængde og definitionsmængde?

eller skal de komplekse tal
> også indgå ?

Det fremgår vel af opgaven?
(definitionsmængde er, formodeder jeg, delmænngde af "grundmængden"?)
Har du et eksempel?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jan Pedersen

Dato : 13-04-05 19:58

"@(none)" <""jhp\"@(none)"> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> eller skal de komplekse tal
> Det fremgår vel af opgaven?
> (definitionsmængde er, formodeder jeg, delmænngde af "grundmængden"?)

Well i f.eks. logaritmiske ligninger er grundmængden R+ i gymnasiet....men
smider man dem ind i en TI89 eller i mathcad kan man få resultater der
tilhører mængden af komplekse tal,C. Dermed bør man vel altid når man
stiller en opgave opgive at Grundmængden skal være en delmængde af R ? eller
man bør tilkendegive at også de komplekse tal kan være en del af
grundmængden ?