En brøkdel af et sekund
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 12-04-05 13:30

Hej venner -

Jeg har læst en faglig artikel om lystfiskeri hvor man skal foretage en
handling efter at have ventet i en brøkdel af et sekund.

Hvad er en brøkdel af et sekund?

Jeg fornemmer at en brøkdel af et sekund er mindre end et sekund, men fx
23/7 sekund er vel teknisk set også en brøkdel af et sekund - eller hvad?

Takker!

- Jensby

Fra : Holst

Dato : 12-04-05 13:43

Jan Bang Jensby wrote:

> [...]
> 23/7 sekund er vel teknisk set også en brøkdel af et sekund - eller hvad?

Med min naturvidenskabelige baggrund opfatter jeg "brøkdel" som noget,
der er mindre end 1, eller måske generelt mindre end helheden. Har du
for eksempel en pose med 10 æbler, så er 4 æbler stadig en brøkdel af
hele posen.

Og nej, jeg mener ikke, at 23/7 sekunder teknisk set er en brøkdel af et
sekund. En brøkdel af et sekunder er mindre end 1 sekund. Hvis du gerne
vil have 23/7 sekunder til at være en brøkdel af noget, så er det for
eksempel en brøkdel af 23 sekunder

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-05 14:13

Jan Bang Jensby skrev:

>Jeg fornemmer at en brøkdel af et sekund er mindre end et sekund

Ja, ligesom en del er mindre end helheden. Derfor kan 23/7 ikke
være en (brøk)del af 1.

--
Bertel

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 12-04-05 16:09

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> writes:

> [...]
> 23/7 sekund er vel teknisk set også en brøkdel af et sekund - eller hvad?

Efter hvad jeg ved, så stammer ordet "brøkdel" fra brugen af blandende
tal, som f.eks. 3 1/7 (tre plus en syvendedel), hvor man snakker om
den heltallige del og brøkdelen. Da blandede tal kræver at brøkdelen
er mindre end 1, så bør det samme gælde i almindelig tale. Sammenlign
f.eks. også med det engelske "the fractional part", som betyder det
samme.

Torben

Fra : N. Foldager

Dato : 12-04-05 17:03

Jan Bang Jensby:

> Jeg fornemmer at en brøkdel af et sekund er mindre end et sekund, men fx
> 23/7 sekund er vel teknisk set også en brøkdel af et sekund - eller hvad?

Nej. 23/7 er tre sekunder + en brøkdel af et sekund. Altså mere end
en brøk*del*.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-04-05 19:18

Jan Bang Jensby skrev:

> Hvad er en brøkdel af et sekund?

> Jeg fornemmer at en brøkdel af et sekund er mindre end et
> sekund, men fx 23/7 sekund er vel teknisk set også en brøkdel
> af et sekund - eller hvad?

Dit eksempel er - som andre har sagt - dårligt. Men det er
efter min mening også lidt "skævt" at bruge *syvendedele*,
når det handler om sekunder.

Jeg ville for eksempel enten bruge decimaltal: 0,123456789
eller: 1/2, 1/4, 1/8, 1/16 ...
eller (hvis kamera-lukkertider):
1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000
eller:
milli-, mikro-, nano-, pico-, femto-, atto-, zepto-, yoctodele.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 13-04-05 18:35

Jan Bang Jensby wrote:

> Jeg har læst en faglig artikel om lystfiskeri hvor man skal foretage en
> handling efter at have ventet i en brøkdel af et sekund.
>
> Hvad er en brøkdel af et sekund?

Jeg troede ikke at nogle turde nævne det udtryk i denne gruppe.
(dk.videnskab)

Et dybt uvidenskabeligt udtryk som vel kun bruges blandt journalister.?

Det er på niveau med "så hurtigt som muligt". Som man jo heller ikke
bruge det til noget. Alt for upræcist. Og personafhængigt.

Jeg vil trods alt godt give et gæt:
Under 1/10 sek.

Mvh. Jørgen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-04-05 13:09

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> mælte sligt:

>Jeg fornemmer at en brøkdel af et sekund er mindre end et sekund, men fx
>23/7 sekund er vel teknisk set også en brøkdel af et sekund - eller hvad?

Nej, det er treogtyve brøkdele af et sekund ;)

"En brøkdel af X" vil stort set *altid* betegne noget, der er mindre end
X - med fester på naturvidenskabelige studier som mulig undtagelse.

/Rasmus
--
"Oder war es eine Predigt des Todes, dass heilig hiess,
was allem Leben widersprach und widerrieth?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-04-05 15:18

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev:

> "En brøkdel af X" vil stort set *altid* betegne noget, der er mindre end
> X -

Enig. Tælleren behøver dog ikke nødvendigvis at være 1 - jeg har i hvert
fald ikke noget problem med at betegne 4/17 som "en brøkdel".

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Sider vedr. dk.kultur.sprog: <http://gyros.dk/usenet/dks/>

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 14-04-05 16:06

"Jens Gyldenkærne Clausen" wrote in message
> Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev:
>
> Enig. Tælleren behøver dog ikke nødvendigvis at være 1 - jeg har i hvert
> fald ikke noget problem med at betegne 4/17 som "en brøkdel".

Skal det forstås således at en brøk der er mindre end 1/1 er en brøkdel -
mens en brøk der er lig med eller større end 1/1 "blot" er en brøk?

- Jensby

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-04-05 16:48

Jan Bang Jensby skrev:

> Skal det forstås således at en brøk der er mindre end 1/1 er en
> brøkdel - mens en brøk der er lig med eller større end 1/1 "blot"
> er en brøk?

Det er en 'uægte brøk', hvis tælleren er større end nævneren.
Hvis tælleren er = 1, er det en 'stambrøk'.
Hvis tælleren er mindre end nævneren, er det en 'ægte brøk'.

En lagkage kan være 'hel' eller den kan "fraktioneres" (deles).
Men den kan ikke fraktioneres til noget der er større end 'hel'.
Det samme må gælde sekundet.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-05 23:54

Jan Bang Jensby skrev:

>Skal det forstås således at en brøk der er mindre end 1/1 er en brøkdel -
>mens en brøk der er lig med eller større end 1/1 "blot" er en brøk?

Ja, men en brøkdel er også en brøk.

Herluf har fortalt mere om forskellige brøknavne.

--
Bertel

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 14-04-05 17:08

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:

> Det er en 'uægte brøk', hvis tælleren er større end nævneren.

Jeg er meget ked af navnet "uægte brøk", da jeg ikke bryder mig om det
der i min folkeskole hed "blandet tal", altså at man skriver 22/7 som
3 1/7 med 3-tallet centreret i forhold til den vandrette brøkstreg;
altså nogenlunde som

1
3 -
7

Et sådant "blandet tal" vil af mange (i hvert fald mig selv, med
mindre konteksten antyder noget andet) blive læst som 3/7. Så vidt jeg
kan se er der ikke andre muligheder for at eliminere tvetydigheden end
at skrive 22/7, eller tilføje et + mellem heltalsdelen og den "ægte
brøk".

Situationen er jo endnu værre for negative tal. Hvis man skriver

1
-3 -
7

mener man så -22/7 eller -20/7 [eller mener man -3/7]? Spørgsmålet er
jo hvorvidt man skal læse det som -(3 + 1/7) eller som (-3) + 1/7.

--
Rasmus Villemoes
<http://home.imf.au.dk/burner/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-04-05 21:14

Rasmus Villemoes skrev:

> Jeg er meget ked af navnet "uægte brøk", da jeg ikke bryder
> mig om det der i min folkeskole hed "blandet tal",

Jeg forstår ikke dit problem med "uægte brøk" - og slet ikke i
forhold til spørgsmålet om blandede tal.

"Uægte" skal ikke forstås som "forkert" eller "problematisk" - man
skelner bare mellem to typer af brøker ved at betegne dem ægte og
uægte. Et blandet tal er ikke "finere" end en uægte brøk.

I dagligsproget vil mange nok foretrække at bruge blandede tal i
stedet for uægte brøker, men i fagsprog der anvender matematik, vil
det snarere være de uægte brøker der foretrækkes. Ifølge siden her
gælder det fx for matematikopgaver i gymnasiet:
<http://www.kloakviden.dk/formelsamling.htm#Br%F8ker.>

[om blandede tal]

> altså at man skriver 22/7 som 3 1/7 med 3-tallet centreret i
> forhold til den vandrette brøkstreg;

Mener du i håndskrift eller på tryk? Jeg mener ikke at have set et
blandet tal på tryk med vandret brøkstreg - det er oftere med
skråtstillet streg: 3½, 2¾ eller 5¼. De tre her anvendte brøker (en
halv, en kvart og tre kvarte) findes som selvstændige tegn i en
almindelig computer. Hvis man skal formatere andre brøker pænt,
kræver det normalt et specialprogram (fx latex).

[om 22/7 vs. 3+1/7]

> Et sådant "blandet tal" vil af mange (i hvert fald mig selv,
> med mindre konteksten antyder noget andet) blive læst som 3/7.

Hvis det er vigtigt at angive den præcise værdi, vil jeg også
foretrække 22/7. Men hvis det ikke er til en matematikopgave eller
i en sammenhæng hvor fuldstændig præcision er nødvendigt, vil jeg
nok bare skrive "ca. 3", "3,14", "lidt over 3" eller lignende.

Hvis jeg havde brug for præcisionen, ville jeg formentlig bruge en
tekstbehandler der gjorde det muligt at skrive brøker pænt.

PS (til sproggruppen): Nu har jeg rettet "bræk" til "brøk" et utal
af gange i denne tekst. Jeg synes ikke normalt jeg har problemer
med at ramme ø'et, men her var det næsten hver gang jeg skulle
skrive noget med "brøk" at det gik galt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-04-05 00:04

Rasmus Villemoes skrev:

>Jeg er meget ked af navnet "uægte brøk"

Det hedder det altså.

>da jeg ikke bryder mig om det der i min folkeskole hed "blandet tal"

Det er der heller ikke så meget at gøre ved.

> [...]

>Et sådant "blandet tal" vil af mange (i hvert fald mig selv, med
>mindre konteksten antyder noget andet) blive læst som 3/7.

Det forstår jeg slet ikke, og jeg kan heller ikke mindes nogen
elev der havde problemer med at forstå blandede tal rigtigt.

[Bemærk at jeg skriver et blandet tal som H+T/N for at have det
på én linje]

Der er dog nogle blandede tal og brøker der kan give problemer
når de bliver udtalt, men det er noget andet:
Er "tre hundrede femtedele" 300/5 eller 3+100/5?

>Så vidt jeg kan se er der ikke andre muligheder for at eliminere tvetydigheden end
>at skrive 22/7, eller tilføje et + mellem heltalsdelen og den "ægte
>brøk".

Der er ingen tvetydighed at eliminere.

>Situationen er jo endnu værre for negative tal.

Det problem er jeg også uforstående over for.

> Hvis man skriver
> 1
>-3 -
> 7

>mener man så -22/7

Ja. Du spørger jo heller ikke om hvorvidt -22 betyder "minus 22"
eller "minus 18".

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-04-05 10:15

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> skrev i en meddelelse
> Hej venner -
>
> Jeg fornemmer at en brøkdel af et sekund er mindre end et sekund, men fx
> 23/7 sekund er vel teknisk set også en brøkdel af et sekund - eller hvad?

Når tælleren er større end nævneren er der tale om en uægte brøk.
Derfor kan 23/7 ikke være en "ægte" brøkdel.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-04-05 12:29

Per A. Hansen skrev:

>Når tælleren er større end nævneren er der tale om en uægte brøk.
>Derfor kan 23/7 ikke være en "ægte" brøkdel.

Nu jonglerer du med "brøk" og "brøkdel".

22/7 kan ikke være en brøkdel. Det kan kun være en brøk eller en
uægte brøk.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-04-05 12:59

Bertel Lund Hansen skrev:

> 22/7 kan ikke være en brøkdel.

Enig.

> Det kan kun være en brøk eller en uægte brøk.

Det er vel begge dele. En brøk er en generel betegnelse for et tal
angivet som en division mellem to andre tal (det kan sikkert beskrives
mere præcist). Ægte og uægte brøker er delmængder af mængden af brøker.

NB: Hører brøker med værdien 1 (altså fx 3/3, 5/5) til de ægte brøker,
til de uægte brøker eller hører de slet ikke til nogen af grupperne?
Jeg vil selv gætte på den sidste mulighed, men jeg har ikke nogen
referencer at støtte mig til.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-04-05 14:13

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Det er vel begge dele.

Ja, det er det ikke-eksklusive eller.

>NB: Hører brøker med værdien 1 (altså fx 3/3, 5/5) til de ægte brøker,
>til de uægte brøker eller hører de slet ikke til nogen af grupperne?

Jeg ved det ikke.

>Jeg vil selv gætte på den sidste mulighed, men jeg har ikke nogen
>referencer at støtte mig til.

Ditto. Wikipedia giver os ret:

http://da.wikipedia.org/wiki/Br%F8k

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-04-05 09:12

> Nu jonglerer du med "brøk" og "brøkdel".
> 22/7 kan ikke være en brøkdel. Det kan kun være en brøk eller en
> uægte brøk.

22/7 er en uægte brøk - det er min pointe.
Man kan derfor ikke bruge eksemplet 22/7 som en brøkdel som
Jan gjorde i sit 1. indlæg.

Per A. Hansen