RMS uden integration?
Fra : Brian A.

Dato : 11-04-05 20:36

Hvordan udregner jeg RMS-værdien for en periode, når jeg har Y-værdier for
en funktion fra t=0 til t=0,02s. X-værdierne for mine data stiger fast med
+(0,02s/300), altså 0 - 0,000666667s - 0,001333333 osv... DeltaTid er derfor
altid 666,667µs.
Jeg har selv forsøgt med noget arealberegning, men det giver ikke det
rigtige resultat :(

Fra : Brian A.

Dato : 11-04-05 20:41

"Brian A." <tjae@jow.hej> skrev i en meddelelse

Jeg skylder måske en bedre forklaring :)
Jeg måler på lysnettet, 50Hz, derfor tiden 0 - 0,02s.
Jeg måler 300 gange per. periodetid. Intervallet er fast 0,02/300.
Jeg ønsker at udregne RMS-spændingen, men jeg kan desværre ikke integrere
som man ellers ville gøre det.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-04-05 08:46

Har fundet ud af det! :)

Kvadratroden af ( SUM ( Y-værdien^2 * deltaTid * 1 / denTotaleTid ) )

:)

Fra : Niels Erik Danielsen

Dato : 12-04-05 20:26

"Brian Axelgaard" <ask@for.it> wrote in message
> Har fundet ud af det! :)
>
> Kvadratroden af ( SUM ( Y-værdien^2 * deltaTid * 1 / denTotaleTid ) )

Forholdet mellem deltaTid og denTotaleTid er konstant, og behøver ikke at
blive beregnet hvert periode.

Hvis er ikke er for meget processor overskud kan du evt. sample 256, eller
512 gange pr. periode og bruge shift istedet for division.

Er din sample frekvens låst til netfrekvensen med en PLL ?

Hvis du ikke måler over præcis en netperiode vil der opstå et aliasing
problem.
Hvis f.eks. netfrekvensen er 52Hz, er periode tiden ca. 19ms, og efter 20
(50 ms) målinger vil der være blevet målt over 21 netperioder.
Det giver en 2.5 Hz overlejering af dit RMS signal (Hvis jeg har regnet
rigtigt)

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-04-05 21:44

"Niels Erik Danielsen" <x@xyz.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis er ikke er for meget processor overskud kan du evt. sample 256, eller
> 512 gange pr. periode og bruge shift istedet for division.

Det vil jeg lige overveje...

> Er din sample frekvens låst til netfrekvensen med en PLL ?

nej...

> [...]
> (50 ms) målinger vil der være blevet målt over 21 netperioder.
> Det giver en 2.5 Hz overlejering af dit RMS signal (Hvis jeg har regnet

Der testes for "nul-gennemgang" så det bliver ikke et problem.
Mange tak for inputtet!