Fugt fjerner gel
Fra : Filip

Dato : 10-04-05 19:27

Hej NG

Jeg har en niese som er kommet til at spise noget af en af de der poser med
fugtfjerner krystal som ligger i skotøjsæsker. Der står "Do not eat,
decicant cilia gel" på posen. Hun slugte det vist ikke, men er der nogen der
kan linke mit til et sted hvor man kan se hvor farligt det er, eller som kan
forklare hvad det består af?

Filip

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-04-05 20:09

"Filip" <annonym@get2net.dk> skrev:

> [...]
der
> kan linke mit til et sted hvor man kan se hvor farligt det er, eller som

Ja, du må meget undskylde, men måske det var en idé at ringe til en læge
eller lignende. Pigen kan jo både være syg og død før folk herindefra når at
svare på dit indlæg.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-04-05 20:21

http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/SI/silica_gel.html

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-04-05 20:53

Ole Pagh wrote:

> http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/SI/silica_gel.html

Her er lidt mere detailjeret (Jeg er ikke kemiker / kyndig, men bruger
stoffet som fugtfjerner i mit job)

Risiko:
R49 May cause cancer by inhalation.
Min kommentar: Det er svjh. kun hvis der anvendes et blåt indikatorstof
(der bliver lyserødt når der er optaget maksimal fugt i gelen). Den Silica
gel som vi anvender i dag, er født med et orange indikatorstof, som ikke
skulle være skadeligt (men som heller ikke er særlig godt som indikator).

Sikkerhed:
S45 In case of accident or if you feel unwell, seek medical advice
immediately (show the label whenever possible.)
S53 Avoid exposure - obtain special instructions before use.

Beklager at R og S sætningerne er på engelsk; de er taget fra linket
herover.
Jeg mener at disse sætninger er EU harmoniseret.

--
hilsen Ole

Fra : Sybil

Dato : 10-04-05 21:09

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]> Risiko:
> [...]
> herover.
> Jeg mener at disse sætninger er EU harmoniseret.

Hej
Her er sætningerne på dansk. De er taget fra min kemibog.

R49: Kan fremkalde kræft ved indånding.
S45: Ved ulykkestilfælde eller ved ildebefindende er omgående lægebehandling
nødvendig; vis etiketten, hvis muligt
S53: Undgå enhver kontakt - indhet særlige anvisninger før brug.

Majken