Svag elmotor
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-04-05 10:44

Findes der en type, gerne i handelen, det er svag, og kan tåle at blive
holdt delvis eller helt tilbage(lang tid, uden at tage skade), og skal kunne
speede lidt op igen, når presset mindskes? Skal bruges til at vinde en
strimmel plast op, uden at der trækkes ret meget.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Q

Dato : 09-04-05 10:52

> [...]
> speede lidt op igen, når presset mindskes? Skal bruges til at vinde en
> strimmel plast op, uden at der trækkes ret meget.

dk.teknik.el er nok en mere passende gruppe, men du kan da lige få et bud
med på vejen..

Du skal nok kigge efter en motor med kobling, eller lave noget med et
remtræk.. Hvis remmen er tilpas slasket får du automatisk koblingseffekten

/peter

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 09-04-05 11:14

> Du skal nok kigge efter en motor med kobling, eller lave noget med et
> remtræk.. Hvis remmen er tilpas slasket får du automatisk koblingseffekten

Sådan et koblingssystem kan næppe opfylde kravet "kan tåle at blive
holdt delvis eller helt tilbage(lang tid, uden at tage skade)".

Fra : Ulrik Smed

Dato : 09-04-05 11:28

Jakob Nielsen wrote:

> Sådan et koblingssystem kan næppe opfylde kravet "kan tåle at
> blive holdt delvis eller helt tilbage(lang tid, uden at tage
> skade)".

Det gør man ellers i langt de fleste båndoptagere. Her bruges en plastskive
som glider mod en filtskive, det virker forbavsende længe. Vil man ud over
den metode, kan en motor blot forsynes gennem en seriemodstand eller en
konstantstrømsgenerator der begrænser strømmen ved blokkering af motoren til
en ikke-skadelig værdi, og samtidig bestemmer trækkraften. Det anvendes ofte
i større/dyrere båndoptagere.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 09-04-05 11:58

> Det gør man ellers i langt de fleste båndoptagere. Her bruges en
> plastskive
> som glider mod en filtskive, det virker forbavsende længe.

Det var jeg ikke klar over at man brugte der.

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-04-05 12:34

"Jakob Nielsen" <jnispam@mail.no> skrev i en meddelelse news:4257b554$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Det var jeg ikke klar over at man brugte der.

Jeg kommer så også til at tænke på filtdupperne i centrifugal-
regulatoren der sidder i en gammeldaws grammofonmotor
og som holder omdrejningshastigheden konstant.

Mvh
Martin

Fra : Søren

Dato : 09-04-05 12:42

> [...]
> speede lidt op igen, når presset mindskes? Skal bruges til at vinde en
> strimmel plast op, uden at der trækkes ret meget.

Ved at bruge en frekvensomformer, kan man selv bestemme det moment, der skal
trækkes med.

MVH
Søren

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 09-04-05 13:50

I news:4257a3d6$0$23075$edfadb0f@dread15.news.tele.dk <Preben Riis
Sørensen> <preben@esenet.dk> skrev:

> [...]
> og skal kunne speede lidt op igen, når presset mindskes? Skal bruges
> til at vinde en strimmel plast op, uden at der trækkes ret meget.

En mulighed kunne være en 'børsteløs DC-motor' som f.eks anvendes i
diskettedrev.
Om momentet er stort nok til at klare opgaven er spørgsmålet.

Brugte diskettedrev kan findes på enhver genbrugsplads.

Du skal også bruge en strømforsyning, der kan findes samme sted.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Anders Houmark

Dato : 09-04-05 15:03

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> og skal kunne speede lidt op igen, når presset mindskes? Skal bruges
> til at vinde en strimmel plast op, uden at der trækkes ret meget.

Måske kan den fra en pc blæser bruges? De koster ikke så meget, du kan måske
endda skaffe en gratis ved at skille en gammel dødsdømt computer ad.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 09-04-05 15:06

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> speede lidt op igen, når presset mindskes? Skal bruges til at vinde en
> strimmel plast op, uden at der trækkes ret meget.

Som du kan se ad kommentar der er kommet kan du få alle mulige svar.

Giv flere specifikationer om din belastning for at få bedre svar.

F. eks. trækkraft, omløbstal, om der er tale om kontinuerlig drift,
forsyningsspænding, og effekt hvis du kender den.

Prøv f.eks. dk.teknik.el Der kan du evt. få et bedre svar.

Mvh. Jørgen

Fra : LR

Dato : 09-04-05 17:11

> [...]
> speede lidt op igen, når presset mindskes? Skal bruges til at vinde en
> strimmel plast op, uden at der trækkes ret meget.

Det kan næsten alle almindelige DC-motorer, det er kun et spørgsmål om at
finde en tilpads stor motor og give den en tilpas lav spænding.

Når en motor brænder sammen ved at blive holdt tilbage, skyldes det, at
spolerne ophedes fordi dens interne køler (faneblade på rotoren) ikke suger
luft nok.

Med en stor motor og lav spænding (modsat samme ydeevne fra en lille motor
med høj spænding) undgår man det problem.

Mvh,

Lasse

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 09-04-05 22:34

> [...]
> speede lidt op igen, når presset mindskes? Skal bruges til at vinde en
> strimmel plast op, uden at der trækkes ret meget.

En passende størrelse stepmotor kan du bruge.....

Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-04-05 23:04

"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> skrev

> En passende størrelse stepmotor kan du bruge.....

Hvordan virker den?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 10-04-05 09:10

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> skrev

> Hvordan virker den?

Jeg vil mene en stepmotor er uegnet. Den har præcis den modsatte egenskab,
den kører med samme hastighed uanset mekanisk belastning op til en grænse.
Ved den grænse "staller" motoren, og står stille og vibrerer. Hvis den skal
bruges skal der måles på stramningen af strimlen, og frekvensen til motoren
reguleres efter det. Det bliver ganske kompliceret.

Et stepmotor flytter sig kun et lille stykke når der sættes strøm på en
spole. Der er så 4 spoler (som regel), som man sætter strøm til i en bestemt
rækkefølge. Derved flytter motoren sig i små ryk i en bestemt retning. Ved
at vende rækkefølgen vendes også retningen. Motorens fordel er at den kan
dreje helt præcist et bestemt stykke. Og tilbage igen og ramme udganspunktet
perfekt hver gang.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-04-05 09:43

I news:4258df8a$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk <Ulrik Smed>
<ulsm@post1.tele.dk> skrev:

> [...]
> vibrerer. Hvis den skal bruges skal der måles på stramningen af
> strimlen, og frekvensen til motoren reguleres efter det. Det bliver

Jeg vil stadig mene at den type motor der benyttes i f.eks. diskettedrev
vil kunne anvendes til opgaven. Det er jo i princippet også en stepmotor
der er sat til 'at fange sig selv'. Hemmeligheden ligger i at finde en
med det rette moment. En testopstilling med brugte komponenter vil kunne
afsløre om motoren har de rette egenskaber.

En anden løsning kunne være en friktionskobling, hvor man udnytter
vægten af den oprullede strimmel til at fastholde et konstant moment.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Is

Dato : 10-04-05 10:52

> En anden løsning kunne være en friktionskobling, hvor man udnytter
> vægten af den oprullede strimmel til at fastholde et konstant moment.

Hvad med en oliekobling ? - i sådan en kan momentes reguleres med hvor stor
oliemængde der er i koblingen ?

Erik Isager

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-04-05 11:13

Nu skal det jo heller ikke koste en million, det ender nok med en glidende
rem, der er tid nok til at gå hen og stramme den lidt efter behov. Men tak
for alle forslag, nu har jeg jo lidt at vælge imellem.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-04-05 12:51

I news:4258fc2a$0$23079$edfadb0f@dread15.news.tele.dk <Preben Riis
Sørensen> <preben@esenet.dk> skrev:

> Nu skal det jo heller ikke koste en million,

En friktionskobling kan bestå af to plasticskiver med et stykke filt
imellem. Hvis du monterer oprulningen på en trekant med koblingen i
bunden, vil vægten af det oprullede stramme koblingen og dermed øge
momentet. Det kan formodentlig fremstilles af det du har i skufferne, og
du kan bruge alle typer motorer.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Ulrik Smed

Dato : 10-04-05 11:43

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> Jeg vil stadig mene at den type motor der benyttes i f.eks.
> diskettedrev vil kunne anvendes til opgaven. Det er jo i
> princippet også en stepmotor der er sat til 'at fange sig
> selv'.

Jeps, men så benævnes den oftest ikke en stepmotor, men en brushless
DC-motor. Der sidder iøvrigt også en rigtig stepmotor i et diskdrev, til at
flytte læsehovedet. Men jo, den flade DC-motor vil faktisk være fin, de
trækker tit med et meget jævnt træk der er uafhængigt af positionen på
rotoren. Ved at begrænse strømmen kan man sikkert undgå den bliver for varm.
Ellers vil den trække fuld strøm når hastigheden er under 300 RPM.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 11-04-05 08:28

> [...]
> at vende rækkefølgen vendes også retningen. Motorens fordel er at den kan
> dreje helt præcist et bestemt stykke. Og tilbage igen og ramme

En stepmotor kan jo ellers styres præcis som man vil have...... den kan
køre et step ad gangen og op til at køre vedvarende rundt som en alm. DC
motor. Og når man stopper den et sted (step) så bliver den der, og ved
træk så kan man mærke modstanden og den bliver der. Selvfølgelig efter
størrelse stepmotor og træk.

Jeg bruger en stepmotor til noget lysshow og den kører meget jævnt og
trinløst begge veje.

Så efter beskrivning synes jeg en stepmotor vil være ideel!

Torben

Fra : Erling & Lene Nansen

Dato : 11-04-05 10:18

"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> trinløst begge veje.
>
> Så efter beskrivning synes jeg en stepmotor vil være ideel!

Jamen, så kan jeg jo også synes.
En stepmotor kræver en styring, evt omfattende. Hvis det er typen, der
sidder i blæsere og lignende steder, kommer de vist ikke rigtigt ind under
stepper, men nærmere det, man kalder elektroniske motorer, eller børsteløse
motorer, og så er det jo noget ganske andet.
Der findes så mange små og en smule større DC motorer, som ville være
særdeles velegnede, og jeg kan ikke få ind under paphjelmen, hvad du har
imod disse. De har lige det, at en forøget spænding får dem til at rotere
hurtigere, og en forøget strøm øger trækkraften. Altså spændings og
strømregulering, - hvad mangen en strømforsyning er udstyret med.
Endvidere kender vi endnu ikke, hvor meget den skal trække.
Båndoptagerspoler er jo også plaststrimler, så det er jo et vidt begreb. Er
man interresseret i selv at strikke noget sammen, er det jo også muligt at
lade "strimlen" runde en arm, der er i stand til at styre motorstrømmen,
hvorefter man får konstant træk, næsten uanset trækdiameteren, og man kunne
blive ved.
Det var uligt nemmere at hjælpe, hvis man kendte formålet, eller når man
havde lidt flere facts.

Hilsen Erling

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 11-04-05 22:12

> [...]
kunne
> blive ved.

> Det var uligt nemmere at hjælpe, hvis man kendte formålet, eller når man

Enig!

klip---
Findes der en type, gerne i handelen, det er svag, og kan tåle at blive
holdt delvis eller helt tilbage(lang tid, uden at tage skade), og skal kunne
speede lidt op igen, når presset mindskes?
klip----

Det var en kommentar som denne en DC motor ikke kan. At holde stille med et
træk på uden at brænde af, derfor nævnte jeg en stepmotor. En rigtig
stepmotor, sidder fx i nogle ældre PC drev harddiske, har et par stykker.
Ellers bruger jeg også alm DC motore ofte. En gang imellem bliver
magnetterne og kullene dog varme.

Opgaven kunne måske også løses med en alm. DC motor med et relæ/bremse til
at stå stille. Men bliver så lidt uens træk ved bremse og igangsæt.

En stepmotor styring kan vist laves direkte fra et vellemann kit. Kommer jo
an på hvad man har og skal kunne, så om man bygger en strømforsyning eller
stepmotorstyring er ret det samme.

Torben

Fra : Erling & Lene Nansen

Dato : 12-04-05 10:00

> [...]
jo
> an på hvad man har og skal kunne, så om man bygger en strømforsyning eller

SÅ må jeg godt nok til det igen.!!!

Det er alene et spørgsmål om dimensionering. Hvis man tager en (fx.) DC
motor,- AC motor, eller hvad,? og forsyner den med en spænding, så
motorstrømmen (ampere) ikke overstiger max, - ok, køling, så en smule under,
alt efter behov, - kan alt lade sig gøre. Derfor nævnt i noget foregående
!!!! anvendelse af spændings / strømbegrænser (strømforsyning) kan alt lade
sig gøre, og intet er nemmere at styre end DC! Du kan styre NØJAGTIG træk og
omløbstal, og det siger sig selv, at når trækket er begrænset af strømmen,
er det det omtalte bånd, der bestemmer hastigheden.!!

Hilsen Erling

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 11-04-05 11:16

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

> [...]
> og skal kunne speede lidt op igen, når presset mindskes? Skal bruges
> til at vinde en strimmel plast op, uden at der trækkes ret meget.

Jeg har en strimmelvinder liggende der i sin tid blev brugt til at vinde
computer hulstrimler op. de der 2½ cm brede strimler med 8 små huller der
representerer en byte. Det er næsten en museumsgenstand.....
En firkantet kasse med en kontakt og en dorn hvorpå strimlen vikles op.
Den kører på 220v og er ikke særlig stærk.

Papirstrimlen holdes/styres med hånden og der skal ikke meget til før
motoren stoppes. Til gængæld kan den også løbe ret højt op i omdrejninger.
Som med elmotorer generelt kan den tåle at stå stille i kortere tid. Men
nok ikke flere minutter, det kan næsten kun være få sekunder da energien jo
omsættes til varme i viklingerne.

Den er sjov at have, da den er fra et nedlagt computerplotter/tegnesystem
med en tegneplade på 3x6meter.
Jeg kan evt. sende et billede og så kan du byde, hvad du synes den må være
værd.

Jens Borchert Pedersen
Vestfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-04-05 11:54

> [...]

> og skal kunne speede lidt op igen, når presset mindskes? Skal bruges
> til at vinde en strimmel plast op, uden at der trækkes ret meget.

Hej Preben

Har du ikke lyst til at komme ud af busken og skitsere projektet lidt
nærmere. Elllers bliver vi nok aldrig færdig med diverse 'gætterier' ;)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-04-05 21:11

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har du ikke lyst til at komme ud af busken og skitsere projektet lidt
> nærmere. Elllers bliver vi nok aldrig færdig med diverse 'gætterier' ;)

Jo, jeg er næsten stum over alle de der vil hjælpe (og hvad de vil hjælpe
med). Det er plaststrimler hvor rullens slutvægt kommer op på måske 5-10 kg,
og der skal da også et vist træk til. Jeg har ligesom besluttet at det
bliver noget med et let opstrammet remtræk. Men i er da velkomne til at
brygge videre på problematikken. Tak.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-04-05 11:17

I news:425ad9c0$0$23068$edfadb0f@dread15.news.tele.dk <Preben Riis
Sørensen> <preben@esenet.dk> skrev:

> Jo, jeg er næsten stum over alle de der vil hjælpe (og hvad de vil
> hjælpe med).

Ja, inde i enhver rask dreng sidder der en opfinder der venter på at
komme ud ;)

>Det er plaststrimler hvor rullens slutvægt kommer op på
> måske 5-10 kg, og der skal da også et vist træk til. Jeg har ligesom
> besluttet at det bliver noget med et let opstrammet remtræk.

Så er de små børsteløse dc-motorer ihvertfald ude af billedet. De har
ikke nær moment nok. Jeg tror at du vil finde ud af, at det er svært at
vedligeholde et bare nogenlunde konstant træk med en glidende rem. Det
vil formodentlig kræve en eller anden form for automatisk
remstrammer/løsner. Noget med en arm der hviler på strimlen.

Jeg ville gå efter en form for friktionskobling styret af vægten på den
oprullede strimmel.

Vender du tilbage når du har fundet noget der dur?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-04-05 17:48

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev
> Jeg ville gå efter en form for friktionskobling styret af vægten på den
> oprullede strimmel.
>
> Vender du tilbage når du har fundet noget der dur?

Det bliver nok i en ny tråd. For der kan gå x antal uger, eller det kan
blive i morgen. Afhænger af min chefs dispo eller mangel på samme.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 12-04-05 20:17

> [...]

>speede lidt op igen, når presset mindskes? Skal bruges til at vinde en
>strimmel plast op, uden at der trækkes ret meget.

Der har været skrevet meget om alle mulige løsninger.

Men en DC motor med en strømbegrænset forsyning bør absolut være nok.
F.eks. bruger Belimo dette princip i deres spjældmotorer, se f.eks.:
http://www.belimo.ch/pdf/e/LM24A_1_2_en.pdf

Det er en lille permanent-magnet-motor med et gear, og så direkte ud til
spjældet. Drejningsvinklen sættes med to påskruede klodser, som simpelthen
blokere for videre drejning.

Øverst på side 2 i ovennævnte datablad står:

High functional reliability.
The actuator is overload-proof,requires no limit switches and automatically
stops when the end stop is reached.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>