Sterling motoren
Fra : Filip

Dato : 08-04-05 14:54

Hej

Er der nogen der kan give en mere præcis beskrivelse af en sterling motor.
Jeg har læst mig frem til en del af det, men jeg synes jeg mangler
overblikket over det princippet.
http://travel.howstuffworks.com/stirling-engine1.htm giver en fin
beskrivelse, men jeg er åbenbart lidt sløv i opfattelsen. Jeg kunne godt
tænke mig en lidt længere udredning (på dansk) af hvordan den virker. Hvis
nogen har et link til det vil jeg blive glad.

Filip

Fra : Aage Andersen

Dato : 08-04-05 19:09

"Filip" >
> Er der nogen der kan give en mere præcis beskrivelse af en sterling motor.

Google giver mange hits paa "Stirling engine"

Aage

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 08-04-05 19:39

Filip wrote:

> [...]
> tænke mig en lidt længere udredning (på dansk) af hvordan den virker. Hvis
> nogen har et link til det vil jeg blive glad.

Hej Filip

Kig på:

http://da.wikipedia.org/wiki/Stirlingmotor

F.eks. under:

http://da.wikipedia.org/wiki/Stirlingmotor#Virkem.E5de

-

Ultrakort forklaret virker den ved at man skubber en indesluttet mængde
gas (luft, helium...) mellem et kammer hvor gassen opvarmes og et kammer
hvor gassen afkøles.

Som bekendt vil varm luft udvide sig - og trække sig sammen når det
afkøles. Dette benyttes via stempler til at skubbe og trække i en
stempelstang og denne energi kan evt. benyttes til at få noget til at
rotere.

mvh/Glenn

PS: Stirlingmotor staves med "i" og ikke "e", men da mange andre også
har stavet forkert kan man via søgemaskiner også finde mange fund med "e".

Fra : Filip

Dato : 09-04-05 07:57

<Kig på:
<
[...]

Tak. Det var en lidt bedre ilustration end jeg havde fundet.

Filip