Nürnberg-processen
Fra : Mikkel Skou

Dato : 07-04-05 13:54

Davs

Efter at have læst en masse om det 3. rige og set filmen "Der Untergang" kom
jeg til at tænke på, om det var muligt at finde vidneudsagn fra
Nürnberg-processen?

Filmen skildrer Traudl Junge's historie, og jeg synes det kunne være meget
interessant at læse bl.a. denne i sin fulde længde - er der nogen mulighed
for det? hvor skal jeg i så fald lede?

Vh.
Mikkel Skou

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-04-05 14:22

"Mikkel Skou" <mikkel@jebir.dk> writes:

> Efter at have læst en masse om det 3. rige og set filmen "Der Untergang" kom
> jeg til at tænke på, om det var muligt at finde vidneudsagn fra
> Nürnberg-processen?

Prøv på Nuremberg Trials Project, A Digital Document Collection
http://nuremberg.law.harvard.edu/php/docs_swi.php?DI=1&text=overview

Det er vist kun den ene af sagerne hvor der er et egenligt transkript
af dele af sagen.

> Filmen skildrer Traudl Junge's historie, og jeg synes det kunne være meget
> interessant at læse bl.a. denne i sin fulde længde - er der nogen mulighed
> for det? hvor skal jeg i så fald lede?

Bogen om Traudel Junges oplevelser hedder 'Until the Final Hour'
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0297847201/104-6496297-4571903

En anden bog om de sidste dage i førerbunkeren er Hugh Trevor-Ropers
bog 'The Last Days of Hitler' der baserer sig på vidneudsagn indhentet
i slutningen af 1945:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0330490605/104-6496297-4571903
http://bibliotek.dk/linkme.php?ccl=is%3D87-555-1324-7 (dansk udgave)

--
Peter Makholm | Det sae banken osse: Hvis du overhovet vil have noen
peter@makholm.net | glæde af din fremtid ska du ikke vente til i morgen.

Fra : Bo Warming

Dato : 07-04-05 15:10

"Mikkel Skou" <mikkel@jebir.dk> wrote in message
> [...]
> interessant at læse bl.a. denne i sin fulde længde - er der nogen mulighed

Denne sekretærbog er spændende læsning, men siger intet om justitsmordene i
Nyrnberg

Man lod fx Høss's kone internere i DDR for at hun var gidsel og man kunne få
ham til at skrive hvad ønskedes om gaskamre - som om de var til andet end
tøj.

Han skrev så en klog eftertid kan se at han var under pres - indlysende
selvmodsigelser gør historierne utroværdige.

Fra : viidal@gmail.com

Dato : 08-04-05 09:47

Bo Warming wrote:

> [...]
kunne få
> ham til at skrive hvad ønskedes om gaskamre - som om de var til

Mener du gaskamrene var til tøj?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-05 10:11

http://www.cs.auc.dk/~hans/bo-warming.OSS.html

--
Bertel

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 08-04-05 12:40

> http://www.cs.auc.dk/~hans/bo-warming.OSS.html

Læste lige den beskrivelse. Meget kan man nikke genkendende til, men
beskrivelsen er ret farvet og misvisende.
Eksempelvis skriver Hans Hüttel om BW "at alvorligt psykisk syge, der
forretter deres nødtørft andre steder end på toilettet, udfører væsentlig
forskning ". Det har aldrig været BW's pointe noget sted hvor jeg er kommet
til at se snakken.

At BW er en underlig og generelt irreterende person, er jeg enig i, men det
er lige så tåbeligt at lave manipulerende kontrapropaganda om ham.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-04-05 13:08

"Jakob Nielsen" <jnispam@mail.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> forretter deres nødtørft andre steder end på toilettet, udfører væsentlig
> forskning ". Det har aldrig været BW's pointe noget sted hvor jeg er

Hvad er da hans pointe? Det kunne da godt ligne ham at mene, at tis i
flasker er en form for forskning, omend han vel sagtens vil kunne påpege en
hel stribe af "fordele" ved denne fremgangsmåde.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 08-04-05 14:47

> [...]
> en
> hel stribe af "fordele" ved denne fremgangsmåde.

Min pointe var i hvert fald ikke at diskutere hverken ham eller hans
"forskning".
Meget kort så opfatter jeg hans pointe som værende at man kan udvikle et
alternativ til at stoppe voksne handikappede mennesker i bleer.
Hvis du er intereseret i at se om det er en korrekt forståelse, eller om han
i virkeligheden bare synes at det er sjovt at eksperiementere med afføring,
så kan du sikkert selv finde trådene frem. Jeg ønskede bare at påpege at
siden til beskrivelse af BW virkede lige så useriøs som BW generelt er.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-04-05 18:02

"Jakob Nielsen" <jnispam@mail.no> wrote in message

> [...]
> Meget kort så opfatter jeg hans pointe som værende at man kan udvikle et
> alternativ til at stoppe voksne handikappede mennesker i bleer.

Forestil dig at du skulle have din lort og dit pis mast op ad huden døgnet
rundt, som en anden baby?
Sådan tortur kan uindgås når folk der ikke evner at gå på toilettet har en
mini-potte med låg nær sengen.

Ugeskrift for læger har optaget talrige artikler fra mig, bl.a. om dette -
hvis man vil kan man let forstå at der er sundt fornuft i min
selvhjulpenhedsløsning. Selvom folk er snerper og lort er tabu og vi er så
onde mod plejehjemspatienter som nazier var mod arbejdslejrfanger - næsten.
Vi overlader dem til dovne egoist-behandlere, der ikke gider have besvær, så
de forlanger ble-brug.

Mine børn fik svamp i skridtet da de skulle have ble på. Når jeg passede dem
løb de nøgne og var glade og fri. Hvorfor ikke unde gamle et godt liv?

Fra : Bo Warming

Dato : 08-04-05 18:05

<viidal@gmail.com> wrote in message

Bo Warming wrote:

> [...]
kunne få
> ham til at skrive hvad ønskedes om gaskamre - som om de var til

De fleste af dem er for små til at mennesker kan komme derind. De har
pakninger langs døre med runde hjørner og ved at vasketøj gassedes med HCN
fra zyklonbpulveret blev lus slået ihjel og formodenttlig var der sket langt
mere tyfussmitte fra fange til fange ellers.

Nogle er helt blå - idet murstenenes jern med HCN danner berlingerblåt
Fe3+Fe2+CN+-komplexforbindelee som aldrig udvaskes af regn
Men ingen mursten i Auschwitz har sådanne spor af cyanbrintegiftgassen