Vand på -15 grader?
Fra : Thomas H.

Dato : 06-04-05 12:49

Kan I ikke lige afgøre et væddemål ?

Kan vand, i flydende form, blive under 0 grader?
Altså vil en balje med vand i en fryser, forblive flydende, hvis man rører i
det, og måle -18 ?

Jeg har nemlig væddet et alfabet i størrelsesforhold 1:1 med min lillebror
(ja, vi vædder nogle sære ting

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 06-04-05 13:03

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan I ikke lige afgøre et væddemål ?
>
> Kan vand, i flydende form, blive under 0 grader?

Ja, det kaldes underafkøling.

> Altså vil en balje med vand i en fryser, forblive flydende, hvis man rører
> det, og måle -18 ?

Ja, vand kan underafkøles til mere end 20 grader under dets frysepunkt.

Fra : Thomas H.

Dato : 06-04-05 13:07

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, vand kan underafkøles til mere end 20 grader under dets frysepunkt.

Også hvis det er 100% rent vand ?
Mit argument var noget med at celsiusskalen jo er lavet ud fra vands fryse-
og kogepunkt, derfor var det ikke muligt at "snyde"

Men øv, så skal jeg nok i gang med at lave et alfabet, og se om han godtager
det som rigtigt målestoksforhold

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 06-04-05 13:29

> "Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Også hvis det er 100% rent vand ?

Ja.

> Mit argument var noget med at celsiusskalen jo er lavet ud fra vands
fryse-
> og kogepunkt, derfor var det ikke muligt at "snyde"

Det er rigtigt, at vands frysepunkt er 0 grader celsius, men alle flydende
stoffer kan underafkøles, selvom de altså har et fast frysepunkt. Til
gengæld kan de ikke "overopvarmes". Det vil sige, at ved et bestemt tryk
(eksempelvis 1 atmosfære), har vand altid det samme smeltepunkt, nemlig 0
grader.

Så man kan vel sige, at 0 grader celsius snarere er vands smeltepunkt end
dets frysepunkt - i hvert fald ved en atmosfæres tryk.

Underafkøling opstår, fordi faseovergangen fra flydende til fast stof
foregår langsommere end afkølingshastigheden. Det kræver dog bl.a., at der
ikke tilføres energi. Det vil i praksis blant andet sige, at vandet skal
være i stilstand, og at den beholder, det opbevares i, skal være meget ren.
Vandet forbliver nemlig kun flydende, sålænge der ikke dannes iskrystaller,
og dette kræver energi. Hvis der blot tilsættes en iskrystal, eller hvis du
så meget som rører ved vandet, fryser det omgående til is.

Fra : Thomas H.

Dato : 06-04-05 13:46

> [...]
du
> så meget som rører ved vandet, fryser det omgående til is.

Ok, dvs. den med fryseren og røremaskinen vinder han ikke på ?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 06-04-05 13:51

> Ok, dvs. den med fryseren og røremaskinen vinder han ikke på ?

Måske kan du foreslå, at han tager bogstaverne fra L og opefter?

Fra : Thomas H.

Dato : 06-04-05 14:05

> Måske kan du foreslå, at han tager bogstaverne fra L og opefter?

Ja ...eller at vi begge to skal levere et i skala 2:1

Fra : Holst

Dato : 06-04-05 13:18

Christian R. Larsen wrote:

> Ja, vand kan underafkøles til mere end 20 grader under dets frysepunkt.

Jeg var faktisk ikke klar over, at det kunne komme så langt ned, men
hvis du siger det, så passer det nok.

Men spørgeren skriver også "... forblive flydende, hvis man rører i det,
...", og røre i det er vel netop noget, man ikke skal, hvis man vil
underafkøle en væske.

Man kan opleve det med bakken med isterninger i fryseren. Når man efter
et stykke tid åbner fryseren, er der stadig vand i bakken, men et lille
skub til bakken (ja, hvis åbningen af fryseren ikke har været nok til
det) får isen til at fryse.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 06-04-05 13:36

"Holst" <newsapr05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg var faktisk ikke klar over, at det kunne komme så langt ned, men
> hvis du siger det, så passer det nok.

Alle stoffer hat et smeltepunkt, som er konstant ved et bestemt tryk. Men
man kan på en måde sige, at stoffet har to frysepunkter, hvor det kan skifte
fase til fast form: Nemlig det frysepunkt, hvor stoffet skifter til en
krystallinsk fast form, og det frysepunkt, hvor det skifter til en
ikke-krystallinsk fast form.

Det vil sige, at hvis man underafkøler vand nok, så vil det skifte til fast
form, men dog ikke i form at iskrystaller.

For vands vedkommende ligger dette såkaldte "dynamic arrest point" ved -39
grader celsius.

http://www.answers.com/topic/supercooling

> Men spørgeren skriver også "... forblive flydende, hvis man rører i det,
> ...", og røre i det er vel netop noget, man ikke skal, hvis man vil
> underafkøle en væske.

Enig - det overså jeg.

Fra : Thomas H.

Dato : 06-04-05 13:27

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, vand kan underafkøles til mere end 20 grader under dets frysepunkt.

....kom til at tænke på, at det selvfølgelig skal være under normalt tryk,
ellers kan man vel godt rykke punktet, ligesom kogepunktet flyttes under
tryk, det havde jeg i hvert fald med under mine forbehold

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 06-04-05 13:30

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, vand kan underafkøles til mere end 20 grader under dets frysepunkt.

Her var jeg lidt for hurtig: Vand kan IKKE underafkøles, hvis man rører i
det. Så svaret på spørgsmål 2 er nej.

Fra : Thomas H.

Dato : 06-04-05 14:43

> Her var jeg lidt for hurtig: Vand kan IKKE underafkøles, hvis man rører i
> det. Så svaret på spørgsmål 2 er nej.

Men forbliver der så flydende, eller bliver det grødis og senere helt til
is.
Hvis det forbliver 0 grader og flydende, er det så fordi der tilføres
energi=varme ved at røre?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-04-05 14:23

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> writes:

> Ja, det kaldes underafkøling.

> Ja, vand kan underafkøles til mere end 20 grader under dets frysepunkt.

Vil vandet ikke fryse i samme øjeblik der bliver rørt i det?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-04-05 14:53

Scripsit "Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com>

> Også hvis det er 100% rent vand ?

Urenheder vil alt andet lige gøre det sværere at underafkøle en væske
under dens termodynamiske frysepunkt.

> Mit argument var noget med at celsiusskalen jo er lavet ud fra vands fryse-
> og kogepunkt, derfor var det ikke muligt at "snyde"

Den oprindelige definition af celciusskalaen (den gælder ikke længere
som definition) er at 0 °C er vands _termodynamiske_ frysepunkt ved 1
atm, altså den temperatur hvor en blanding af vand og is er stabil.

Vand kan eksistere i flydende form under denne temperatur, men det vil
være ustabilt, dvs. have en tendens til spontant at fryse til is.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : Harald Mossige

Dato : 06-04-05 16:51

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
>
> Vand kan eksistere i flydende form under denne temperatur, men det vil
> være ustabilt, dvs. have en tendens til spontant at fryse til is.

Men.
For å overføre 1g is til 1g vann, må der tilføres 15 cal, så når vi
underkjøler vann til 15 grader og ryster på vannet, så "eksploderer" det til
is, blir temperaturen samtidig temperaturen 0 grader med et "smell"?
(Flasken eksploderer i alle fall, og der står igjen en isklump i
garasjeskapet).

HM

Fra : Brian Lund

Dato : 06-04-05 15:56

> Ja, vand kan underafkøles til mere end 20 grader under dets frysepunkt.

Næppe hvis han rører i det under afkølingen!?

Brian

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-04-05 16:31

I news:4253d017$0$43990$14726298@news.sunsite.dk <Christian R. Larsen>
<crlarsen2004@hotmail.com> skrev:

> Ja, vand kan underafkøles til mere end 20 grader under dets
> frysepunkt.

Også under omrøring?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-04-05 18:15

Scripsit "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no>

> For å overføre 1g is til 1g vann, må der tilføres 15 cal, så når vi
> underkjøler vann til 15 grader og ryster på vannet, så "eksploderer" det til
> is, blir temperaturen samtidig temperaturen 0 grader med et "smell"?

Sådan må det være. Så hvis man ikke har underafkølet helt til -15 °C
er der stadig for meget varme til rådighed til at alt vandet kan
fryse. I så fald bør en forstyrrelse føre til at *noget* af vandet
fryser, så man ender med en blanding af is og vand ved 0 °C.

--
Henning Makholm "The compile-time type checker for this
language has proved to be a valuable filter which

Fra : Ole Pagh

Dato : 06-04-05 20:35

Christian R. Larsen wrote:
> "Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en

> Ja, det kaldes underafkøling.

> Ja, vand kan underafkøles til mere end 20 grader under dets
> frysepunkt.

I et spejlhygrometer (dugpunktsmåler), hvor en luftprøve bliver ledt hen
over et lille blankpoleret spejl, der køles ned til vandet i luften netop
begynder at kondensere på spejlet, er det helt almindeligt at duggen først
bliver til is ved < -20°C.
Der er her tale om meget lidt vand, idet systemet sørger for at at der kun
lige akkurat er en begyndende dugdannelse på spejlet, som typisk har en
diameter på ca. 5 mm.

--
hilsen Ole

Fra : Holst

Dato : 06-04-05 13:19

Thomas H. wrote:

> Jeg har nemlig væddet et alfabet i størrelsesforhold 1:1 med min lillebror
> (ja, vi vædder nogle sære ting

Hvad er et alfabet i størrelsesforhold 1:1? Mener du, at bogstaverne
skal være mandshøje?

Fra : Thomas H.

Dato : 06-04-05 13:25

"Holst" <newsapr05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er et alfabet i størrelsesforhold 1:1? Mener du, at bogstaverne
> skal være mandshøje?

Ja det er så ikke nærmere defineret, det fløj bare ud af munden på mig da vi
skulle aftale en præmie, ligesom da vi vædede et polaroidbillede af en
banjo, og et røntgenbillede af en ged ....

Fra : Holst

Dato : 06-04-05 13:31

Thomas H. wrote:

> Ja det er så ikke nærmere defineret, det fløj bare ud af munden på mig da vi
> skulle aftale en præmie, ligesom da vi vædede et polaroidbillede af en
> banjo, og et røntgenbillede af en ged ....

Ok. Fik i et røntgenbillede af en ged?

Fra : Thomas H.

Dato : 06-04-05 13:46

> Ok. Fik i et røntgenbillede af en ged?

En kammerat fik gennem en på landbohøjskolen, fat i et røntgenbillede af et
gedeben, det godtog han - og blev i øvrigt lidt overrasket over at det
lykkedes mig
Banjoen har han lidt problemer med, det der med lige at rende ind i en der
både har et polaroidkamera OG en banjo, det ser man ikke tit

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 06-04-05 13:59

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> writes:

> [...]
> gedeben, det godtog han - og blev i øvrigt lidt overrasket over at det

Google billedsøgning med søgeordene "X-ray" og "goat" gav otte svar,
hvoraf dog kun et er et røntgenbillede af en del (underkæbe) af en
ged. Så sværere er det heller ikke.

Torben

Fra : Thomas H.

Dato : 06-04-05 14:05

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Google billedsøgning med søgeordene "X-ray" og "goat" gav otte svar,
> hvoraf dog kun et er et røntgenbillede af en del (underkæbe) af en
> ged. Så sværere er det heller ikke.

For det første var det vist før google kom til ...faktisk før jeg fik
internet i 94-95 tror jeg, og for det andet skulle det jo også være et
rigtigt billede

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-05 13:51

Thomas H. <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

> Kan vand, i flydende form, blive under 0 grader?

Naturligvis. Du skal bare variere på trykket. For at citere indledningen
til spørgsmålet i Encyclopædia Britannica:

freezing point
temperature at which a liquid becomes a solid. As with the melting
point, increased pressure usually raises the freezing point.
--
Per Erik Rønne