Opdrift
Fra : Torben Frandsen

Dato : 05-04-05 00:33

Hej

Jeg går til babysvømning med mine børn, og man har været så venlige at
forsyne bassinet med en masse legetøj, så fædrene ikke keder sig for meget.
Der er bl.a. nogle små luftfyldte plasticbolde, der har givet mig hovedbrud.

Hvis man slipper dem mens overkanten er 2-10cm under overfladen, springer de
15-20cm op i luften. Slipper man dem længere nede, springer de knap så højt,
og slipper man dem mere end 50 cm under overfladen, springer de slet ikke,
men skøjter i stedet en meters penge hen ad overfladen.

Jeg ville umiddelbart forvente at boldene som følge af opdriften ville
accelerere til en maksimal fart, som afgøres af vandmodstanden, og at dette
ville medføre at der fandtes en dybde under hvilken de altid ville nå den
maksimale fart og dermed den maksimale springhøjde.

Hvad sker der mon?

Torben

Fra : Thor

Dato : 05-04-05 09:32

> Hvad sker der mon?

Det er fomodentlig turbulensen, der bliver kraftigere og kraftigere jo
længere nede fra, bolden kommer.
Turbulensen bremser bolden, så hastigheden falder.
Når bolden slippes tæt under overfladen, når turbulensen ikke at blive så
kraftig.

mvh Thor

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-04-05 18:11

"Thor" <thor@thor.thor> skrev i en meddelelse

> [...]
> Turbulensen bremser bolden, så hastigheden falder.
> Når bolden slippes tæt under overfladen, når turbulensen ikke at blive så

Jeg ved også fra min tid som undervandsrugbyspiller, at man kunne lave et
superskud ved at overstige den normale skudhastighed. Derved virkede det et
øjeblik som om turbulenserne 'forsvandt' = hurtigere, mere præcist skud, men
det var svært at få drøn nok på, og det skulle være nedad (vandfyldt bold).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torben Frandsen

Dato : 07-04-05 00:58

Thor wrote:

> [...]
> Turbulensen bremser bolden, så hastigheden falder.
> Når bolden slippes tæt under overfladen, når turbulensen ikke at

Fair nok. Men hvis man slipper bolden lige under overfladen, springer den
blot op og lægger sig pænt til rette. Når man slipper den længere nede, må
den have en del mere bevægelsesenergi siden den kan skøjte hen ad
overfladen. Hvorfor gør den så det i stedet for at springe op i luften?

Torben