KUNSTEN AT KENDE EN BAKTERIE
Fra : Bo Warming

Dato : 03-04-05 08:26

KUNSTEN AT KENDE EN BAKTERIE
Der findes millioner af dem ude i verden, og mulighederne for at udnytte dem
menneskets og miljøets tjeneste ernæsten uendelige. Men foreløbig kender vi
kun
ca. 5.000 bakteriearter. Forskning i bakterier kan blive ét af de områder,
hvor
Danmark kommer helt i front, forudser forskere på Aalborg Universitet.
læs mere: http://www.berlingske.dk/viden/artikel:aid=559144

BW: Jeg lærte engang at hver bakterieforsker kan finde en ny art hver dag
hvis han gider. Enhver prøve af dansk muld har enorme antal og enorme antal
arter - nogle dog kun som hvilende sporer eller infektion i inkubationstid
hos en regnormeindvoldsorm.

..

Virus og prioner og clamydia er vildtforgrede systemer blandt den lillebitte
del af mikrobeverdenen som er patogene

Dyre-arter er ca en million i antal, især bakterier. Bakterie-arters antal
må være større end de 5000 der nævnes af Berlingskeforskeren ovenfor - hvis
altså der ikke er gået inflation i ordet art, og det nu betyder 1.
stavformede 2. fibrilfremdrevne 3. streptokokker 4 stafylokokker 5.
grampositive etc

Terrier og Doberman vovser er ikke to arter, selvom dværg og kæmpe kan have
svært ved at gennemføre forplantningsakt sammen

Hvornår er streptokok-nr 9828987 en art og den deraf pr gammastråler
muterede streptokok 9828987b er en ny art - nogle bakterier kopulerer
sammen ved at lægge sig i 69 stilling og ejakulere lidt DNA ind i hinanden,
men det kan da ikke være kriterie?

Hvorfor har ingen ondt i røven af at man kloner bakterier - men mennesker må
ikke få afkom på den elegante sygdomssikre måde? Etisk råd har for god tid?

Hvis jeg købte en chimpansehun og bollede den indtil den blev forelsket i
mig og dermed gravid - ville jeg få trykt artikel om hybridafkommet eller
ville jeg blive korsfæstet for blasfemi?

At hest+æsel=muldyr opdagedes, skyldtes held efter, at stenalderbønder havde
haft de to arter i stald sammen i hundredtusinde år. Så længe har vi ikke
haft tålmodighed til at se om abe og menneske kan lave en sød og evt
formeringsdygtig mellemting. Kan det udelukkes at tålmod er problemet. (Og
hvis nogen gir mig en chimpanselolita og nul afkom den dag, den når
overgangsalderen, så vil jeg ikke anerkende at have tabt et væddemål, for
æsel-hest eksperimenterne blev gentaget millioner flere gange.
Dværgchimpanse og chimpanse har måske fobi mod hinanden men kan egentlig
godt få afkom, trods de interessante forskelle i orgasme-rutiner og
brunst-periode.