Beregne literantal på en cylinder ?
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 01-04-05 21:45

Hey...

Er der nogle der kan opklare hvor mange liter en cylinder indeholder med
nedenstående mål ?

Længde 2,5 mtr.

Diameter 1,1 mtr.

På forhånd tak.

Mvh.

Kim

Fra : Holst

Dato : 01-04-05 22:23

Kim Jørgensen wrote:

> Er der nogle der kan opklare hvor mange liter en cylinder indeholder med
> nedenstående mål ?
>
> Længde 2,5 mtr.
>
> Diameter 1,1 mtr.

Ja, antal liter = pi * (5,5 * 5,5) * 25 = ?

Det er areal af cirklen gange højde i decimeter, eftersom en liter jo
svarer til en kasse med sidelængder på 10 cm (dvs. 1 dm). Du må selv
lave udregningen.

Fra : Thor

Dato : 01-04-05 23:00

> Du må selv lave udregningen.
Det kan google uden videre:

pi * (5,5 * 5,5) * 25 = 2 375,82944

mvh Thor

Fra : Holst

Dato : 02-04-05 08:18

Thor wrote:

> Det kan google uden videre:

Ja, og jeg kunne også have brugt Windows lommeregner. Det gad jeg bare
ikke bruge min tid på.

> pi * (5,5 * 5,5) * 25 = 2 375,82944

Ja, min hovedregning sagde mig også, at det kom op i det område.

Fra : Aage Andersen

Dato : 02-04-05 07:15

"Kim Jørgensen"
> Er der nogle der kan opklare hvor mange liter en cylinder indeholder med
> nedenstående mål ?
>
> Længde 2,5 mtr.
>
> Diameter 1,1 mtr.

pi / 4 * 1,1 m * 1,1 m * 2,5 m = 2,376 m^3 = 2376 liter

Aage

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 02-04-05 17:36

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote in message news:424e3870$0$175

> pi / 4 * 1,1 m * 1,1 m * 2,5 m = 2,376 m^3 = 2376 liter
>
> Aage

Tak for hjælpen alle 3

Mvh.

Kim

Fra : rAnders

Dato : 02-04-05 23:13

Måske du også er interesseret i at vide arelaet af en cirkel > pi * radius *
radius

pi svarer ca. til 22/7 = 3.142

med lidt flere decimalerer er pi 355/113 = 3,141592

Lidt om pi's historie og udregning:
http://www.matematiksider.dk/pi.html