Hjælp søges
Fra : ibber

Dato : 01-04-05 19:09

Min 16 årige datter har fået følgende opgave i skolen som hun har bedt mig
om at finde ud af.
Jeg er mildest talt talmongul i de måder man regner idag.
Husker fra min egen skoletid at man snød hvor man kunne, (lidt har man da
lært,) så hvis der er nogen der kan fortælle hvordan nedenstående
regnestykke skal regnes ud og resultatet vil jeg være meget taknemlig

Ligger regnestykket i dk.binaer og i www.kampfisken.dk
på forhånd tak forklaring gerne her i gruppen eller på mail 123@ishoejby.dk

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 01-04-05 20:44

ibber wrote:
> Min 16 årige datter har fået følgende opgave i skolen som hun har bedt mig
> om at finde ud af.

Formålet med opgaver i skolen er at man selv finder ud af dem.
Surprise.!

Ellers lærer hun jo ikke noget, vel. - Og bliver måske en "talmongul"
(rød?) som du.

Mvh. Jørgen

Fra : ibber

Dato : 01-04-05 21:51

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa> wrote in message

> [...]
> Surprise.!
>
> Ellers lærer hun jo ikke noget, vel. - Og bliver måske en "talmongul"

Nåååe du kan heller ikke finde ud af den, hvorfor så ikke melde klart ud
..eller i det mindste lade være med at kommentere at du heller ikke kan
regne

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-04-05 07:27

ibber wrote:

> [...]
> lært,) så hvis der er nogen der kan fortælle hvordan nedenstående
> regnestykke skal regnes ud og resultatet vil jeg være meget taknemlig

Der findes en rigtig god forklaring her:
<http://www.folketinget.dk/BAGGRUND/00000033/00232599.htm>

Stig Johansen

Fra : Mikkel Lund

Dato : 02-04-05 12:41

"ibber" <123786456382934324323912934494@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ligger regnestykket i dk.binaer og i www.kampfisken.dk
> på forhånd tak forklaring gerne her i gruppen eller på mail

Wow, er det folkeskole stof? De kunne godt skrive lidt om hvad opgaven går
ud på, eller er det så matematisk at man slet ikke må skrive en noget, så de
ordblide også kan være med!?!
Tror ikke det er fordi matematiken er så svær, det er nok bare at forstå
opgaven (reglerne ved mandatuddeling). Total skod opgave efter min mening!

Hilsen Mikkel

Fra : Pongo

Dato : 02-04-05 16:18

Mikkel Lund wrote:

> Tror ikke det er fordi matematiken er så svær, det er nok bare at
> forstå opgaven (reglerne ved mandatuddeling). Total skod opgave efter
> min mening!

Jeg tror ikke man skal gå så meget op i hvordan de virkelige regler for
fordeling af tillægsmandater er i Århus Amt. Det ser ud til at man i
opgaven
fordeler mandaterne efter heltalsværdien af det stemmeandelen berettiger
til. Rest-mandaterne fordeles så efter decimal-værdien.
Den der er startet på løsningen af opgaven har gjort det forkert. Man har
rundet af til nærmeste heltal, hvor der altid skulle have været rundet
ned.
Derfor skal f.eks B.Radikale ikke have nogen mandater i kolonne 1. Måske
kan
de istedet gøre sig berettiget til nogen i kolonne 2.

Eksempelvis bør det være:
B.Radikale 15878 3,9% 0,624 0 0,624
C.Konservative 29790 7,3% 1,168 1 0,168

/Klaus