Når andre end cand.scienter underviser på ~
Fra : Jan Pedersen

Dato : 31-03-05 23:51

Måske er flg. OT men denne gruppe er desværre den eneste hvor kvalificerede
svar kan forventes da cand.scient uddannede ikke huserer så tit i
dk.undervisning!

På ingeniørhøjskolerne er det almindeligt at andre end cand.scienter
underviser i henhv. matematik og fysik på B og A niveau. Er dette egentligt
lovligt ? Lærerne er uddannede teknikum/diplom-og akademiingeniører. Typisk
med E-linjen som speciale.
Ingeniør uddannelsen bygger oven på A niveauet i matematik med flg.
dicipliner: Laplace transformation, kompleks talteori/algebra,
matrixregning, z-transformation, fourier transformation, komplekse
integraler og differential ligninger. Men ingeniører når aldrig op og har
samme pensum og dermed forståelse for matematikken som folk med matematisk
embedseksamen. Endnu værre står det til for fysiks vedkommende hvor
E-ingeniører bygger oven på B-niveauet i fysik med elektroteknik og ikke
andet. Her på adgangskursus på ingeniørhøjskolen i Århus modtager vi pt.
undervisning i Mat-B og fysik-B der skal modsvare gymnasiets niveauer og
give adgang til samme studier som gymnasiet gør. Vi har henholdsvis en
akademiingeniør til matematik og en
cand.scient.med/civilingeniør(Medicoteknik) til fysik. Mangler disse folk
ikke kvalifikationer i forhold til folk med embedseksamen fra universitetet
i disse fag ?

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-04-05 01:47

Scripsit "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com>

> På ingeniørhøjskolerne er det almindeligt at andre end cand.scienter
> underviser i henhv. matematik og fysik på B og A niveau. Er dette egentligt
> lovligt ? Lærerne er uddannede teknikum/diplom-og akademiingeniører.

Tja. På de almentgymnasiale uddannelser skal lærere være kandidater i
det relevante fag, man også dér kan man komme ud for at blive
undervist af en årsvikar uden formel undervisningskompetence, hvis det
ikke har været muligt at ansætte en lærer som har - jf bekendtgørelse
nr 242/2004, §21.

Sådanne regler synes imidlertid ikke at være almindelige på
videregående uddannelsinstitutioner. Her er det i almindelighed
institutionens egen sag at opstille krav til sine læreres faglige og
pædagogiske kvalifikationer.

Det er mig ikke klart hvad regelgrundlaget overhovedet er for at IHA
udbyder suppleringskurser med gyldighed for optagelse på andre
uddannelser end sine egne (skønt jeg har brugt en times tid på at lede
med Google og Retsinformation). Men sandsyligvis overlader det
detaljerne om administration og organisering af uddannelsen til
instutionen selv.

> [...]
> cand.scient.med/civilingeniør(Medicoteknik) til fysik. Mangler disse
> folk ikke kvalifikationer i forhold til folk med embedseksamen fra

Tja, papir på et lige så bredt kendskab til fagene som en
universitetsbachelor i faget har de jo ikke. Men de kan sagtens have
fuldstændig styr på det pensum de skal undervise alligevel.

Man kan måske argumentere for at grunden til at en lærer i det almene
gymnasium skal have en langt bredere fagligt fundament end hans elever
skal have, er at han skal kunne give ordentligt fagligt modspil også
til dygtige og viderekomne elever der overvejer at læse videre
indenfor faget. På et suppleringskursus der overvejende lægger op til
en bestemt efterfølgende uddannelse er der snarere tale om et
værktøjsfag: elever med egentlig videnskabelig interesse for det ville
nok befinde sig et andet sted.

--
Henning Makholm "That's okay. I'm hoping to convince the
millions of open-minded people like Hrunkner Unnerby."

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 01-04-05 17:43

Henning Makholm <henning@makholm.net> posting:

>Tja. På de almentgymnasiale uddannelser skal lærere være kandidater i
>det relevante fag, man også dér kan man komme ud for at blive

Men behøver kun 1,5 års undervisning for at få
undervisningskompetence i et fag. En kvik Google gav fx følgende for
fysik: "Det 1½-årige sidefag i Fysik giver sammen med 3½ års studier
i et andet hoved-/grundfag mulighed for via pædagogikum at opnå
undervisningskompetence i de pågældende fag i gymnasiet og hf."
- http://www.guidetil.aau.dk/vis.php?id=563&retur=1

--
What is life, except excuse for death,

http://www.opera.com/products/desktop/opera-ie/

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 01-04-05 19:14

Christian Bohr-Halling wrote:
> [...]

> i et andet hoved-/grundfag mulighed for via pædagogikum at opnå
> undervisningskompetence i de pågældende fag i gymnasiet og hf."

Pædagogikum indeholder en vis mængde supplering i det "lille" fag.
Da politikerne bliver ved med at ændre på ordningen kan jeg ikke
på stående fod erindre, hvor megen supplering der er i øjeblikket.
For tre år siden drejede det sig om et halvt år.

--
Jens Axel

Fra : Henry Vest

Dato : 02-04-05 19:05

Jens Axel Søgaard skrev:

> [...]
> på stående fod erindre, hvor megen supplering der er i øjeblikket.
> For tre år siden drejede det sig om et halvt år.

Det er i dag knapt et halvt år. Mere præcist svarende til 25 ETCS-point,
hvor 30 point svarer til et halvt års studier.

--
Henry Vest

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 02-04-05 19:41

Henry Vest wrote:

> Det er i dag knapt et halvt år. Mere præcist svarende til 25 ETCS-point,
> hvor 30 point svarer til et halvt års studier.

Den tidligere undervisningsminister havde planer om at ændre lidt
på sagerne. I stedet for at skulle supplere et havlt år i tysk
efter kandidateksamen, så skulle optagelseskravet på tysk hæves
til A-niveau - og suppleringen skulle helt fjernes. Lad os håbe
de har glemt det forslag igen.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-04-05 18:00

Scripsit Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org>
> Henning Makholm <henning@makholm.net> posting:

> Men behøver kun 1,5 års undervisning for at få
> undervisningskompetence i et fag.

Øh, ja. Men man skal også have en kandidatgrad, som dog ikke behøver
være have hovedfag i det fag man vil undervise i. (Se gymnasielovens
§32 med tilhørende bekendtgørelse).

--
Henning Makholm "They want to be natural, the anti-social
little beasts. They just don't realize that