Privat forskning medfører fusk
Fra : Lars Rudbeck

Dato : 31-03-05 11:44

Copenhagen Trial Unit (Rigshospitalet) kan i dag rapportere, at når
forskere financieret af private lægemiddelvirksomheder tester
produkter får de 5 gange så hyppigt positive resultater for
behandlingseffekt og bivirkninger end når det offentlige betaler
forskningen. Der er i langt fra alle tilfælde videnskabeligt belæg for
de private forskeres positive konklusioner.

Men jeg kan forestille mig at nogen finder det spild af skatteydernes
penge overhovedet at lave denne undersøgelse (jeg formoder, at CTU er
skattefinancieret, pga. tilknytningen til Rigshospitalet, men har
ingen konkret viden).

Ud med privat forskning, de lyver og snyder, og forbrugerne skal
betale prisen for de virkningsløse fordyrede produkter.

PS: Kan nogen genkende stilen? :)

Fra : Jan Pedersen

Dato : 31-03-05 23:30

"Lars Rudbeck (slet BNYVQ)" <lars.rudbeck@BNYVQmail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11122660090.6728216850575@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Ud med privat forskning, de lyver og snyder, og forbrugerne skal
> betale prisen for de virkningsløse fordyrede produkter.

Generelt burde sundhedsstyrelsen selv financiere forskningen (i samarbejde
med tilsvarende myndigheder i andre lande) af nye lægemidler. Lige præcis på
dette område bør ingen stole på resultaterne af forskning foretaget af
selvsamme firmaer der får kommercielt udbytte af evt. positive
forskningsresultater.

Men alle der har rodet bare en smule med statistik ved hvor ledt det er at
fifle med tallene så de ser positive ud. Man ser det man vil se :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-05 08:45

slet BNYVQ skrev:

>Ud med privat forskning, de lyver og snyder, og forbrugerne skal
>betale prisen for de virkningsløse fordyrede produkter.

Det er nok en fordel at vide lidt om forskning. Forskning ved de
danske institutioner bliver 'peer-reviewed'. Andre forskere får
merit for at bruge tid på at kikke en forsker over skulderen og
diskutere hans metoder og fremgangsmåder. På den måde sikrer man
sig at der er mange der medvirker til at resultaterne kan stå for
en nærmere prøvelse.

Hvis nogen bestiller en forsker til at lave et stykke forskning,
betaler de ikke nogen for at holde øje med ham eller for
overhovedet at blande sig. Der er derfor kun den (eller de)
forskere bag projektet som bliver betalt for at lave det. Derfor
er kvaliteten ringere - uanset at den hyrede forsker sådan set er
reel nok. Fire øjne ser bedre end to osv. Det bliver jo ikke
bedre af at der er en åbenlys fordel ved at stille den tilfreds
som betaler.

Der er derfor al mulig grund til at være skeptisk over for
bestilt forskning. Pisaundersøgelsen er f.eks. et bestilt stykke
arbejde og falder fra hinanden hvis man kikker den nærmere efter
i sømmene hvad der heldigvis er nogle der har gjort selv om det
måtte foregå i deres fritid.

--
Bertel

Fra : Lars Rudbeck

Dato : 01-04-05 10:43

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev:

> [...]
>diskutere hans metoder og fremgangsmåder. På den måde sikrer man
>sig at der er mange der medvirker til at resultaterne kan stå for

Nu kan du naturligvis ikke vide, at jeg faktisk har års erfaring
med forskning på universitetet, og for tiden arbejder i en privat
virsomhed der udvikler produkter til diagnostik.

Mit indlæg var skrevet i ”Warminsk” stil som et ironisk modspil
til hans forhelligelse af privat forskning. Han har dog valgt ikke
at besvare indlægget.

Jeg beklager at ironien og stilen ikke skinnede bedre igennem.