Goodyear reklamen..
Fra : GrillBiller

Dato : 30-03-05 18:22

Jeg sag lige og så en ny reklame på tv for nogle nye Goodyear bil dæk... og
tog mig selv lige at høre at der blev sagt at Goodyear satte de første dæk
på Månen...

Hvis jeg ikke husker helt forkert.. var de dæk de brugte på MoonRoveren ikke
lavet af et trådnet af titanium?

MVH.

Allan D. Pedersen.

Fra : Filip Larsen

Dato : 30-03-05 19:10

"GrillBiller" skrev

> [...]
dæk
> på Månen...
>
> Hvis jeg ikke husker helt forkert.. var de dæk de brugte på

Nu kender jeg ikke ordlyden af reklamen, men mig bekendt bragte Apollo
14 de første dæk på månen monteret på hvad der hed en Modularized
Equipment Transporter, se [1]. Desværre kan jeg ikke lige se hvem der
har produceret disse dæk, men måske andre kan grave det frem.

[1]
http://www.google.com/search?q=apollo+modularized+equipment+transporter

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Vidal

Dato : 30-03-05 20:58

GrillBiller wrote:

> [...]
> på Månen...
>
> Hvis jeg ikke husker helt forkert.. var de dæk de brugte på MoonRoveren ikke

http://www.lpi.usra.edu/expmoon/Apollo14/A14_Photography_surface.html

The MET has two smooth, nitrogen-filled rubber tires. A
certain amount of pressure is applied to the lunar surface
when the MET is loaded. The fine line along the middle of the
track was formed by the tire mold mark. The crew reported that
the depth of the tracks varied from 1 to 2 centimeters, which
is consistent with the applied loads.

Goodyears egne ord:

http://www.goodyear.com/media/pr/22834ti.html

Goodyear even made history by developing the first tires on
the moon, when Apollo 14’s MET (Modularized Equipment
Transporter) was shod with Goodyear’s XLT Tires in 1970.

--
Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : BJ

Dato : 31-03-05 14:23

"Vidal" <vidal@home.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Goodyear even made history by developing the first tires on the moon, when
> Apollo 14's MET (Modularized Equipment Transporter) was shod with
> Goodyear's XLT Tires in 1970.

Det var næsten ved denne tid, ordet 'grillbar' var ved at blive rigtig
kendt/anvendt i stor stil.

--
Bjørn J.

Fra : Vidal

Dato : 31-03-05 20:39

BJ wrote:

> "Vidal" <vidal@home.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det var næsten ved denne tid, ordet 'grillbar' var ved at blive rigtig
> kendt/anvendt i stor stil.

Og hippi.