High-tech ctr GØR DET NEMT . Kom med forbe~
Fra : Bo Warming

Dato : 28-03-05 04:54

Da jeg fik kronik i Ekstrabladet 9.5.79 om privatiseret sæddonorformidling
på enmandsbasis og de overkommelige juridiske komplikationer mht
faderskabsbidrag, førte det til, at talrige mænd, der i det skjulte havde
tilbudt sig som anonyme donorer på enmandsbasis, kontaktede mig og et
landsdækkende initiativ kom igang og har siden påvirket gynækologerne til
at oppe sig - og især fremmet selvhjulpenhed, udenom staten, ved at
hundreder blev hjulpet til at få deres livs største ønske opfyldt og det
glade budskab gik videre fra mund til mund.

Da jeg i 2002 fik helside i Information om lortpis-selvhjælp og i 2004 fik
debat igang i Ugeskrift for Læger om emnet, betød også det, at enspændere
med samme hobby kom ud af busken, og deres erfaringer er nu nyttiggjort i
udviklingen af gode gør-det-selv rutiner uden træk-og-slip.

Bl.a. var der en pensioneret kommunalingeniør fra MidtSjælland, der besøgte
mig og viste hvordan han foldede aviser papirhat-agtigt og så kunne han
efterlade dem med sin lort i, i havens kompostdynge, uden lugtgener selv i
hedebølge.

Det har inspireret til, at jeg nu har et lille fladt metalaskebæger i en
hundepose og liggende i sengen skides på det, hvorefter posen krænges
omkring lorten og dumpes i stort agurkeglas, og når det er fuldt, rystes
indholdet ud i haven, og selv i seneste dages solskin er lugtgener minimale
på en meters afstand. Efter et år er indholdet kompostpulver uden lugt - a
la septiktank-forgæring.

Urin opsamles også i store glas med tætsluttende metalskruelåg, så indendørs
stank = nul.

Men bekvemme plastbægre er praktiske mellemstationer og kan godt henstå ½
uge uden låg, før indhold samles lugttæt - eller slynges ud af
havedør/vindue (smalle, gamle VVS-rør under håndvask kan stoppe til af
urinsyre-aflejringer). Sjat-pissere gider ikke skrue låg af og på for hvert
output.

Overlægen, der gik i dialog med mig i lægevidenskabens danske
fagforeningsblad, har jeg siden kommunikeret med vedr. at få firma gjort
interesseret, men det er tiden næppe moden til. Som alle overlæger er han
hooked på high-tech løsninger: kirurgi og medicin. Og firmaer tør ikke
oprør mod elitære lægenormer, så undergrunds-bevægelse er nok det bedste at
håbe på. Blufærdighed styrtdykkede vedr sextabuer, så mon ikke også
pludselig der går hul på bylden vedr pis-lort-snerperi?