Matematikbøger
Fra : Mia

Dato : 25-03-05 20:09

Hej

Jeg har et 2 årigt A-niveau i matematik fra gymnasiet, og nu kunne jeg så
godt tænke mig at bygge noget mere matematik ovenpå.

Er der nogen der kan anbefale nogle gode bøger til dette formål? Evt. nogle
der anvendes på de første semestre på matematik studiet på uni. Bøgerne skal
gerne være godt forklarende da det er noget jeg kommer til at sidde alene
med - eller evt. stille "dumme" spørgsmål om herinde.

Mvh

Mia

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-03-05 21:15

Mia wrote:

> Jeg har et 2 årigt A-niveau i matematik fra gymnasiet, og nu kunne jeg så

Du mener vist "3-årigt forløb til A-niveau" .

> [...]

> gerne være godt forklarende da det er noget jeg kommer til at sidde alene
> med - eller evt. stille "dumme" spørgsmål om herinde.

Hvad med Ebbe Thue Poulsens bog:

<http://www.gyldendal.dk/gyldendal/gb/fag.nsf/isbn/8712038261?opendocument>

Eller smut forbi det lokale universitets matematikboghandel og spørg om,
hvad de bruger.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Mia

Dato : 25-03-05 22:10

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse

> [...]

Eller smut forbi det lokale universitets matematikboghandel og spørg om,

Faget matematik udbydes ikke i Esbjerg og der er lidt langt til Århus,
Odense eller KBH for at spørge om det.
Jeg vil prøve at kigge på Ebbe Thue Poulsens bog.

Tak for hjælpen.

/Mia

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-03-05 22:33

Mia wrote:

> Faget matematik udbydes ikke i Esbjerg og der er lidt langt til Århus,
> Odense eller KBH for at spørge om det.

Så kan du ringe i stedet for:

<http://www.stakbogladen.com/>

Telefonnummeret til den naturvidenskabelige afdeling er 86 12 87 44.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : LR

Dato : 26-03-05 00:20

Hvad med Ebbe Thue Poulsens bog:

<http://www.gyldendal.dk/gyldendal/gb/fag.nsf/isbn/8712038261?opendocument>

En lortebog, der er totalt overdreven formel og aldrig forklarer formålet
eller meningen med ting, men bare hælder en masse formalitet ud på siden.
Det understreges kun af, at samtlige eksempler er gemt væk i et appendix.
Man bruger timevis uden at komme nogen vejne. Tid, som kunne være sparet,
hvis manden dog bare havde fortalt, hvad det var, han prøvede at vise.

Prøv hellere Robert Messers "Linear Algebra" som også er for pensum på 1.
år. Jeg følte, at jeg "fløj" gennem siderne og øvelserne og fik lært en
masse hvor hvert kapitel. Sådan skal en lærebog være.

Lasse

Fra : Mads

Dato : 26-03-05 00:36

"LR" <asfda@das.dd> wrote in message
> Prøv hellere Robert Messers "Linear Algebra" som også er for pensum på 1.
> år. Jeg følte, at jeg "fløj" gennem siderne og øvelserne og fik lært en
> masse hvor hvert kapitel. Sådan skal en lærebog være.

Fløj du så hurtigt at du ikke opdagede at Ebbe Thue's bog beskæftiger sig
med noget andet end Robert Messers?

Hilsen
Mads

Fra : LR

Dato : 26-03-05 17:34

> Fløj du så hurtigt at du ikke opdagede at Ebbe Thue's bog beskæftiger sig
> med noget andet end Robert Messers?

Jeg må åbenbart forklare det nærmere.

Tag fx Sætning 6.13. I delbevis II er ideen, at hvis grænsepunktet x ligger
uden for F, så vil der eksistere en åben kugle omkring x som er helt
indeholdt i den åbne komplementærmængde R^n \ F. I denne kugle kan der
eksistere punkter fra punktfølgen, hvilket jo er i modstrid med, at hele
punktfølgen skal være indeholdt i F.

I bogen skriver han dog aldrig dette, men slynger beviset ud som var det en
opslagsbog eller et facit i en facitliste, så man skal bruge urimeligt meget
tid på at forstå ideen. Da beviset blev gennemgået af instruktoren i
øvelsestimerne, sagde alle "What?! Var det BARE det? Var det så simpelt?".
Dette er et gennemgående problem i hele bogen.

Et andet stort problem er som sagt bogens rodede struktur.

Mvh,

Lasse

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-03-05 17:43

Scripsit "LR" <asfda@das.dd>

> [...]

> I bogen skriver han dog aldrig dette, men slynger beviset ud som var det en
> opslagsbog eller et facit i en facitliste,

Hvad skriver han så i stedet?

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Fra : LR

Dato : 26-03-05 18:38

> Hvad skriver han så i stedet?

Det fylder 1/2 side i kvantornotation, så det kan jeg ikke gengive her.
Beviset er helt perfekt og stringent, her er intet at udsætte.

Problemet er kun, at der mangler en forklaring, fx som den jeg gav før. Det
ville fylde 2-3 linjer ekstra og løse hele problemet.

Mvh,

Lasse

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 26-03-05 18:47

LR wrote:
> [...]
>
> Problemet er kun, at der mangler en forklaring, fx som den jeg gav før. Det
> ville fylde 2-3 linjer ekstra og løse hele problemet.

Hvis det kan trøste, så gav han super forklaringer til forelæsningerne.
(Vi havde Tage Gutmanns "bog" dengang)

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-03-05 18:42

Scripsit "LR" <asfda@das.dd>

> Det fylder 1/2 side i kvantornotation, så det kan jeg ikke gengive her.

Hvis du ikke vil gengive det her, er det svært at vurdere om din
kritik er rimelig.

--
Henning Makholm "Hell, every other article you read
is about the Mars underground, and how

Fra : LR

Dato : 26-03-05 18:59

> Hvis du ikke vil gengive det her, er det svært at vurdere om din
> kritik er rimelig.

Nu regnede jeg med, at folk, der ville diskutere bogen, rent faktisk selv
havde læst den...

Lasse

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-03-05 19:09

Scripsit "LR" <asfda@das.dd>

> Nu regnede jeg med, at folk, der ville diskutere bogen, rent faktisk selv
> havde læst den...

Det kan du så ikke regne med.

--
Henning Makholm "Guldnålen er hvis man har en *bror* som er *datalog*."

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-03-05 21:22

"Mia" <sleepygirl1984@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse news:424461c8$0$23102$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> gerne være godt forklarende da det er noget jeg kommer til at sidde alene
> med - eller evt. stille "dumme" spørgsmål om herinde.

Du kan evt finde alt på begynderniveau ude på nettet.

Mvh
Martin

Fra : Mia

Dato : 25-03-05 22:11

> Du kan evt finde alt på begynderniveau ude på nettet.

Nærmere bestemt hvor?

/Mia

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-05 21:45

Mia <sleepygirl1984@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

> Jeg har et 2 årigt A-niveau i matematik fra gymnasiet, og nu kunne jeg så
> godt tænke mig at bygge noget mere matematik ovenpå.

2-årigt?

> [...]
> gerne være godt forklarende da det er noget jeg kommer til at sidde alene
> med - eller evt. stille "dumme" spørgsmål om herinde.

På matematikstudiet i København plejer man ikke at bruge bøger. Men
noter, der kommer i pakker. A4-format, lige til at sætte i A4-mappe.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-03-05 21:57

Scripsit spam@husumtoften.invalid (Per Rønne)

> På matematikstudiet i København plejer man ikke at bruge bøger. Men
> noter, der kommer i pakker. A4-format, lige til at sætte i A4-mappe.

Er de ikke gået væk fra det? Når jeg søger efter førsteårs
matematikkurser på www.sis.ku.dk, finder jeg et ved navn
Matematik 1GA med litteratur

H. R. Messer: Linear Algebra - Gateway to Mathematics, Harper-Collins,
1993 or later. Ebbe Thue Poulsen: Funktioner af en og flere variable -
Indledning til matematisk analyse. Gads forlag, 2001 or later.

--
Henning Makholm "Jeg kunne ikke undgå at bemærke at han gik på hænder."

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-05 22:46

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

> Scripsit spam@husumtoften.invalid (Per Rønne)

> Er de ikke gået væk fra det? Når jeg søger efter førsteårs
> matematikkurser på www.sis.ku.dk, finder jeg et ved navn
> Matematik 1GA med litteratur

Det kan godt være, og da jeg var inde på www.math.ku.dk var studiet
heller ikke til at genkende. Men jeg blev jo også kandidat i 1992, og
det i datalogi {med matematik D}, så de kan jo sagtens have ændret på
det. Og så åbenbart ikke til at lægge noterne i pdf-format på deres
hjemmeside ...

- men det har de så åbenbart gjort alligevel, jvf Stefan Holms link.
--
Per Erik Rønne

Fra : Stefan Holm

Dato : 25-03-05 22:04

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> På matematikstudiet i København plejer man ikke at bruge bøger.

Forkert. Der bruges både bøger og forelæsningsnoter - det varierer
meget fra kursus til kursus.

Jeg ved godt at det er højst overraskende at tingene rent faktisk har
ændret sig siden din tid, så der er meget rimeligt at du udtaler dig
så bombastisk om tingenes nuværende tilstand uden at gøre det mindste
for at undersøge dem.

> Men noter, der kommer i pakker. A4-format, lige til at sætte i
> A4-mappe.

Nej. De noter der bruges, er trykte i bogform. De rå filer kan dog
hentes hér til ganske gratis udskrivning:
<http://www.math.ku.dk/noter/>

--
Stefan Holm
"Klik på kardinalen!"

Fra : Mia

Dato : 25-03-05 22:15

"Stefan Holm" <nospam@algebra.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. De noter der bruges, er trykte i bogform. De rå filer kan dog
> hentes hér til ganske gratis udskrivning:
> [...]

Tak for det brugbare link - det må jeg også lige kigge lidt nærmere på

/Mia

Fra : Per Vognsen

Dato : 26-03-05 00:53

LR wrote:
> [...]
sparet,
> hvis manden dog bare havde fortalt, hvad det var, han prøvede at

Det synes jeg er en ret hård anmeldelse. Et af formålene med
førsteåret på matematikstudiet er at indføre eleverne i abstrakt
matematisk tænkning og formel bevisførelse. Dette var øjensynligt en
af Ebbes designparametre da han skrev bogen. Når det så er sagt vil
jeg godt indrømme at bogen kunne forbedres på en række områder.

> [...]
lært en
> masse hvor hvert kapitel. Sådan skal en lærebog være.

Det er en god bog hører jeg. Uheldigvis brugte vi farveladebogen af
Fraleigh og Beauregard som er lige til at åbne op og skide i.

Hvad angår din sammenligning af Ebbes analysebog med Messers bog om
lineær algebra så synes jeg at der skal tilknyttes en kommentar.
Beviserne og emnerne i lineær algebra på første års niveau er langt
mere gennemskuelige end dem i analyse. Med enkelte undtagelser (f.eks.
Cayley-Hamilton og spektralsætningen) så vil jeg gætte at en god
elev kunne konstruere beviser for samtlige sætninger i første års
lineær algebra hvorimod det tilsvarende nok ikke være muligt for
første års analyse. Analysebeviserne er generelt langt mere tekniske
og "smarte" på det niveau.

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-05 10:20

"Mia" skrev i en meddelelse
> [...]
> Bøgerne skal gerne være godt forklarende da det er noget jeg kommer til at
> sidde alene med - eller evt. stille "dumme" spørgsmål om herinde.

Jeg kan godt lide følgende bøger:

Grundlæggende: James Stewart, "Calculus - Concepts and Contexts", som har en
del overlap med det du skal læse (den er på engelsk). ISBN 0-534-43736-2.

Fraleigh Beauregard, "Linear Algebra", ISBN 0-201-83999-7 (også engelsk,
fint forklarende, som også andre her i tråden har skrevet).

Ebbe Thue Poulsen, "Funktioner af en og flere variable - indledning til
matematisk analyse", ISBN 87-12-03826-1 (dansk). Fint forklarende, lidt
tungere end de andre.

Alle tre bøger er købt i Stakbogladen på Århus Universitet, og alle tre
indgår i første års pensum (som er så langt jeg er kommet).

Med venlig hilsen

Filip Drejer Johnsen

Fra : Kim Schulz

Dato : 31-03-05 12:34

On Fri, 25 Mar 2005 20:08:55 +0100
> [...]

> Bøgerne skal gerne være godt forklarende da det er noget jeg kommer
> til at sidde alene med - eller evt. stille "dumme" spørgsmål om

Personligt kunne jeg godt lide at læse Matematik for ingeniører (bind
1-3) af Bjarne Hellesen og Mogens Oddershede Larsen. De bliver/blev
benyttet ved DTU's diplom ingeniør studiet (i hvert fald elektronik) da
jeg i sin tid gik der. De er udgivet via DTU så vidt jeg ved, så de kan
ret sikkert købes via polyteknisk boghandel.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 31-03-05 20:10

Kim Schulz wrote:
> [...]
> 1-3) af Bjarne Hellesen og Mogens Oddershede Larsen. De bliver/blev
> benyttet ved DTU's diplom ingeniør studiet (i hvert fald elektronik) da

Blev må det så være, jeg er i hvert fald på andet semester (også
elektronik) og har intet set til de bøger. Har dog Mogens som lærer.

/Andreas