Knust kisel, myrebekæmpelse
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 25-03-05 11:05

Hej NG

En ny nød til de mange kloge hoveder her i gruppen:

Hvad er det der gør knust kisel til et effektivt myrebekæmpelsesmiddel?

Knust kisel er, som jeg forstår det, rester af kiselalger. Har det noget
at gøre med domoinsyre?

God Påske

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-03-05 11:39

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Hvad er det der gør knust kisel til et effektivt
> myrebekæmpelsesmiddel?
>
> Knust kisel er, som jeg forstår det, rester af kiselalger. Har det
> noget at gøre med domoinsyre?

Amorf SiO²/diatoméjord/kiselgur virker *fysisk*.

Når insekterne bevæger sig i det, arbejder pulveret sig
ind i leddene, vokslaget beskadiges og de udtørrer.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 25-03-05 11:54

I news:4243ea48$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk <Herluf Holdt, 3140>
<herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev:

> Amorf SiO²/diatoméjord/kiselgur virker *fysisk*.
>
> Når insekterne bevæger sig i det, arbejder pulveret sig
> ind i leddene, vokslaget beskadiges og de udtørrer.

Med andre ord: De får slidgigt ;)

Hvordan forklarer det, at hele boet tilsyneladende forsvinder?
De kan jo ikke alle have været i fysisk kontakt med keselen.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 25-03-05 12:01

I news:4243ee4a$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk <Carsten Finn
Rasmussen> <cfr@c.invalid> skrev:

> I news:4243ea48$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk <Herluf Holdt,

> Med andre ord: De får slidgigt ;)

Undskyld dette OT indlæg, men jeg får en masse billeder inde i hovedet
af et helt myresamfund, der går rundt med krykstokke og rulllatorer :)
:)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-03-05 12:12

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Med andre ord: De får slidgigt ;)
:·)

> Hvordan forklarer det, at hele boet tilsyneladende forsvinder?
> De kan jo ikke alle have været i fysisk kontakt med keselen.

Godt spørgsmål. Det håber jeg at andre kan svare på. Jeg kiggede
først bag på min pulverbeholder og så fandt supplerende forklaring
på dette link:
<
http://64.233.183.104/search?q=cache:ZcdevTy4d1YJ:www.miljofluen.dk/SIKKERHEDSDATA.pdf+diatomejord&hl=da&lr=lang_da

P.s.: Jeg bruger også pulveret mod de irriterende, invaderende
ørentviste sidst på sommeren.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt