Billede af planet fra et andet solsystem
Fra : Michael Vittrup

Dato : 24-03-05 12:06

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-03-05 12:35

"Michael Vittrup" <vittrup@ima.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:Pine.GSO.4.21.0503241204420.16662-100000@dumbo.servers.ima.auc.dk...

> - hvad menes der med "præcis timing", og hvad er et "skyggeområde" i denne
> kontekst?

De skal være heldige at måle dykket i intensitet når
planeten bevæger sig bag ved stjernen.

Mvh
Martin

Fra : @(none)

Dato : 24-03-05 12:36

Michael Vittrup wrote:
> På
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2961286/
>
> står der
>
> "Ved hjælp af NASA's Spitzer Space teleskop og præcis timing udskilte
> forskerne den infrarøde udstråling fra planeterne fra udstrålingen fra den
> langt kraftigere stjerne netop, som de bevægede sig gennem et
> skyggeområde."
>
> - hvad menes der med "præcis timing", og hvad er et "skyggeområde" i denne
> kontekst?
>
> // Michael

citat fra: http://www.jpl.nasa.gov/news/news.cfm?release=2005-050 :
To distinguish this planet glow from that of the fiery hot stars, the
astronomers used a simple trick. First, they used Spitzer to collect the
total infrared light from both the stars and planets. Then, when the
planets dipped behind the stars as part of their regular orbit, the
astronomers measured the infrared light coming from just the stars. This
pinpointed exactly how much infrared light belonged to the planets. "In
visible light, the glare of the star completely overwhelms the glimmer
of light reflected by the planet," said Charbonneau. "In infrared, the
star-planet contrast is more favorable because the planet emits its own
light."

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Michael Vittrup

Dato : 25-03-05 12:47

Fra : Peter Jensen

Dato : 25-03-05 18:28

Michael Vittrup wrote:

> Ja, OK - det kunne jeg naturligvis selv have slået op. Men tak for
> hjælpen :) - menehm, så er det ret skuffende at de skriver "*Billede*
> af planet", når det egentlig bare er en intensitetsforskel der er
> fundet..

Ja, jeg er også noget skuffet. Jeg har ellers hørt at det skulle være
muligt at filtrere stjernens lys fra ved at sammenligne billeder fra to
eller flere forbundne teleskoper, men jeg ved dog ikke hvordan det i så
fald skulle virke. Derfor håbede jeg at det var denne metode der var
tale om.

--
PeKaJe

Microsoft software doesn't get released - it escapes, leaving
a trail of destruction behind it.