Døgnrytme, biorytme og kulde-fornemmelse
Fra : Bo Warming

Dato : 23-03-05 06:24

Døgnrytme, biorytme og kulde-fornemmelse

Jeg har gigt, dog ikke så jeg kan forudsige vejret - eller er det en
vandrehistorie at visse mennesker har "trykfølsomme led" og dermed
meteorlogisk synskhed.?

Apropos gigt så betyder det at træk på disse kolde vinterdage er som issyle
i mine muskler, og jeg gad vide om nogen kender til sådant. Især tidlig
aften er det slemt på meget kolde dage .
Man skulle tro at efter midnat hvor temperaturen generelt er døgnets
laveste, er den værste tid.
Mon det er en art døgnrytme der gør særlig kuldefølsom, når mørket falder
på?
`
Jeg har haft mange tendenser til kronisk alderdomsskavank, men de fleste er
gået i sig selv efter et par år.

Det jeg har læst om biorytmer er, at de følger normalmenneskets
søvn-mønster - men jeg gør ofte nat til dag og sover extremt lidt , samlet,
når jeg tager middagssøvn, eller vælger anden opdeling af sovning i to lange
perioder.

Man skulle tro at todelt søvn var uøkonomisk fordi indsovningsfase er
spildtid, der så skal overstås to gange i døgnet.

Regelmæssighed skulle være sundt - mon ikke det er noget bureaukrater har
opdigtet?

Er der brugbar viden om søvn, nogetsteds? Rapid Eye Movement og drømme og
alfasøvn læser man om igen og igen og det har jo nul praktisk betydning.

Antal vågne timer bliver flere og flere for mig - og det er jo behageligt at
ens liv er så spændende at det fortrænger den "levende død" som sovepjattet
er. Hurra for interenettet.

I gymnasiet var jeg altid i søvnunderskud og døsede når læreren var kedelig.
Jeg kunne nemlig ikke tage mig sammen til kedelig lektielæsning før alle var
gået i seng i huset, så jeg bogede den især omkring midnat og det at nå i
skole i hast, når jeg vækkedes uudsovet , var et helvede.

Stadig kan jeg døse hen, når en film er kedelig - men det må da være det
rigtige, at holde søvnen nede på et minimum, og efterligne berømtheder, der
sov 3-4 timer i døgnet kun? Koffeintabletter til nødsituationer er en fin
ide, men man skal til udlandet for at købe dem lovligt på apotek.(Det er
vist energi-drik-fabrikanterne der har fået det gennemført)

At kunne tillade sig at falde i søvn igen, når intet spændende frister op ad
sengen, er en luksus som jeg i skole- og universitetstid kun havde i
weekenderne.

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-03-05 22:11

> Jeg har haft mange tendenser til kronisk alderdomsskavank, men de
> fleste er gået i sig selv efter et par år.

Dine skavanker er - med dine egne ord - psykosomatiske. Er du egosvag?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/19/05)

Fra : Bo Warming

Dato : 24-03-05 05:01

> Dine skavanker er - med dine egne ord - psykosomatiske. Er du egosvag?

Måske jeg kun holder mit helbreds plagsomme bagatelproblemer stangen ved at
gejle mig op til livsløgn om muslimfare
Har du en bedre terapi?

Glistrup har ikke en tvivlens orm der gnaver. Hans forældre mente altid det
samme og det samme på dag 1 som på dag 2.
Mine var så skitzo som folk flest og min mor var dybt inkonsekvent, så jeg
må holde egosvaghed stangen med hyperaktivitet - gør det noget? - det er kun
ord - kan de modsiges, så triumferer noget bedre - gør mine venlige
modparter sig til grin, så beriger det - let the best man win.

At æde sig tyk og fed er ihvertfald ikke den kedeligste måde at arbejde sig
ud af visse problemer og ind i andre. Også Glistrup erkender
trøstespisning - marcipanbrød - men han har en gymnastiklærerkone der
serverer råkost (og fængselsmaden var bedre, siger han).

"I politik som i sygesengen, kaster folk sig fra side til side, blot fordi
de tror, de vil få det behageligere. Goethe(som Glistup sætter så højt som
Grundtvig, Brandes og Struensee og Voltaire)

"Så tumler jeg fra begær til nydelse, og længes efter min nydelse efter
begæret. Goethe

HURRA FOR FRISTELSERNE

" Virtue is insufficient temptation.
George Bernard Shaw

" Afholdsmand: en svag person, som er faldet for
fristelsen til at fornægte sig selv en nydelse Ambrose Bierce 1842-1914

"I morgen skal jeg forelæse om Noas drukkenskab. Derfor vil jeg
i aften drikke så meget, at jeg kan tale af egen erfaring om dette onde." -
Martin Luther

Tp Der er kun en måde at slippe af med en fristelse - at give
efter for den. Oscar Wilde

Tp Fristelsen er til, for at man skal give efter for den. Guy de
Maupassant

Tp Hvad der er i Gudernes Sprog hedder Forbud, det hedder
Menneskenes Tungemål Fristelse. George Brandes

Tp Man kan modstå alt undtagen fristelser. Oscar Wilde

Tp Moderation is a fatal thing. Enough is as bad as a meal. More than enough
is as good as a feast,"' Oscar Wilde

Tp Selfishness is not living as one wishes to live, it is asking
others to live as one wishes to live. Oscar
Wilde

tpmi Hvad der er i Gudernes Sprog hedder Forbud, det
hedder Menneskenes Tungemål Fristelse. George Brandes

Tpms Mennesket er færdigt i det øjeblik, misundelsen ikke gider
beskæftige sig med det. George Halifax

Tpmt Den eneste måde at slippe af med fristelsen på er at overgive sig
til den. jeg kan modstå alt, undtagen fristelse. Wilde

Tpsh Nærighed udsulter ofte andre laster. Engelsk ordsprog