Radiator tikken
Fra : Filip

Dato : 21-03-05 00:10

Hej NG

Hvorfor er det lige at radiatoren tikker når man lukker op varmt vand
igennem? Jeg kan nok tænke mig at det har noget at gøre med at jernet
udvider sig, men det kommer jo systematisk nærmest i rytme. Kan nogen give
en fysisk forklaring

Filip

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-03-05 08:54

I news:spn%d.1508$vD2.1002@news.get2net.dk <Filip> <annonym@get2net.dk>
skrev:

> [...]
> igennem? Jeg kan nok tænke mig at det har noget at gøre med at jernet
> udvider sig, men det kommer jo systematisk nærmest i rytme. Kan nogen

Jeg kan prøve :)

Det er ganske rigtigt fordi metallet udvider sig. Lyden opstår når
radiatoren gnider mod sine ophæng, eller hvis rør har kontakt med
gulvet. 'Rytmen' skyldes gnidningsmodstand. Ved udvidelse opstår der
spændinger, der så udløses når de kan overvinde modstanden. Lidt lige
som jordskælv :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Christian S

Dato : 24-03-05 07:43

"Filip" <annonym@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> igennem? Jeg kan nok tænke mig at det har noget at gøre med at jernet
> udvider sig, men det kommer jo systematisk nærmest i rytme. Kan nogen give

Lidt OT
Det er derfor man sætter plastik/nylon indsatser på bæringerne, så
radiatoren
kan give sig uden den nogengange voldsomme lyd.
Mvh
Christian S