Opgave
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 19-03-05 12:48

Hej -

Her er en lille opgave, som egentlig er ret let. Jeg har bare fået besked
på, at mit svar er forkert.

Kan I hjælpe?

Antag at jorden er 44.000 km. ved ækvator - og at overfladen er jævn.
Forestil dig så, at der spændes en snor på nøjagtig 44.000 km. hele vejen
rundt om jorden ved ækvator.

Nu forlænges snoren med 1 meter.

Hvor meget vil snorens afstand til den jævne overflade ved ækvator nu øges
hele vejen rundt?

Tak for hjælpen!

- Jensby

Fra : Thomas G

Dato : 19-03-05 13:11

> [...]
>
> Nu forlænges snoren med 1 meter.
>
> Hvor meget vil snorens afstand til den jævne overflade ved ækvator nu øges

Øger du omkredsen med 1m så øges diameteren med 1m/pi
Det vil sige knap 32 cm over overfladen.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 19-03-05 13:30

"Thomas G" wrote

> Øger du omkredsen med 1m så øges diameteren med 1m/pi
> Det vil sige knap 32 cm over overfladen.

Enig - men skal jeg ikke dele med 2 hvis jeg skal have den forøgede højde
jorden rundt?

- Jensby

Fra : Ronny Bruus

Dato : 19-03-05 14:11

Jan Bang Jensby wrote:
> "Thomas G" wrote

> Enig - men skal jeg ikke dele med 2 hvis jeg skal have den forøgede højde
> jorden rundt?
>
> - Jensby

Jo du skal dividere med 2, så resultatet er ca. 16 cm

/Bruus

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 19-03-05 18:02

"Ronny Bruus" wrote

> Jo du skal dividere med 2, så resultatet er ca. 16 cm

I øvrigt et meget overraskende resultat. Tænk sig at 1 meter snor i
omkredsen får snoren løftet med ca. 16 cm. fra overfladen.

Kan det virkelig passe?

- Jensby

Fra : Thomas G

Dato : 19-03-05 17:22

> Enig - men skal jeg ikke dele med 2 hvis jeg skal have den forøgede højde
> jorden rundt?

Jo.. 32 over overfladen i alt (begge sider). Beklager min rodede
formulering.

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-03-05 19:50

Scripsit "Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk>

> I øvrigt et meget overraskende resultat. Tænk sig at 1 meter snor i
> omkredsen får snoren løftet med ca. 16 cm. fra overfladen.

> Kan det virkelig passe?

Du kan jo prøve, og så meddele os resultatet

Men en intuitiv fornemmelse for det kan man også opnå på følgende
måde: Forestil dig først at et tværsnit gennem jorden er kvadratisk i
stedet for cirkelrundt. Hvis du så forlænger snoren med 1 m kan du
løfte den 1/8 m overalt - for de fire stykker snor langs hver side
bliver ikke længere af at blive løftet, så det eneste du skal bruge
mere snor er i hjørnerne. Og behovet for mere snor i hvert hjørne er
tydeligvis det samme uanset hvor stor kvadratet i øvrigt er.

Et kvadrat er ikke nogen særlig god tilnærmelse til Jordens facon, men
vi kan forbedre tilnærmelsen ved i stedet at bruge en femkant, en
sekskant, og så videre. I hvert enkelt trin ser man let at løftehøjden
er uafhængig af kantlængden; den afhænger kun af antallet af hjørner
og vinklen i hvert hjørne.

Når du når op på en 3072-kant (for store værdier af 3072) kan man
efterhånden ikke se forskel på 3072-kanten og en cirkel, hverken med
hensyn til facon eller længde. Løftehøjden er _stadig_ uafhængig af
kantlængden, så man kan beregne den ved at forestille sig kantlængden
så lille at den opindelige snorlængde er meget mindre end
forlængelsen.

--
Henning Makholm "... popping pussies into pies
Wouldn't do in my shop

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 19-03-05 21:42

"Henning Makholm" wrote

> Du kan jo prøve, og så meddele os resultatet

Jeg er allerede gået i gang med at file ujævnhederne langs ækvator ned.

> Når du når op på en 3072-kant (for store værdier af 3072) kan man
> efterhånden ikke se forskel på 3072-kanten og en cirkel, hverken med
> hensyn til facon eller længde.

Den køber jeg. Er allerede efterprøvet.

Tak Makholm!

- Jensby