Solskin i skagen
Fra : Filip

Dato : 17-03-05 10:29

Hej NG

Jeg har haft en større diskusion med mine klassekamerater om hvor i Danmark
der er mest sol. Min påstand gåe på at det må være skagen eftersom det
ligger i læ af de norske fjelde som tvinger skyerne til at afgive deres vand
i norge, og så vil der ikke være noget tilbage til skagen. Kan man så på
dette grundlag sige at der også er mest sol i skagen? Der kan jo godt være
skyer selv om der ikke er regn i dem, eller???

En anden påstand går på at det er fordi skagen er det nordligste punkt i
Danmark så solen har en anden indfaldsvinkel som har betydning i dagens
længde i forhold til resten af landet. Men vil det ikke gå ud på et i
forhold til sommer vinter?

En tredie påstand går på at det mø være samsø eftersom det er en ø og derfor
"ligner" vand metrologisk set, og derfor vil skyerne ikke ske særlig
varmeudvikling over øen i forhold til vandet, og derfor vil luften ikke
stige til vejrs og kondensere til skyer med tilhørende vand.

Argumenter søges

Filip

Fra : Kuruderu

Dato : 17-03-05 11:05

"Filip" <filipravn@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> varmeudvikling over øen i forhold til vandet, og derfor vil luften ikke
> stige til vejrs og kondensere til skyer med tilhørende vand.

jf:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/oversigter/klimanormaler.htm

Kan man se at Bornholm vinder med 1580 solskindstimer med SV-Sjælland og
Lolland-Falster som munner 2 med 1546.

De kan sikkert også være behjælpelige med en mere præcis måling hvis du
skriver til dem.

Kuruderu

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-03-05 11:21

Filip skrev:

> Argumenter søges

Jeg gætter på at visse øer, samt smalle halvøer vil vinde i
en statistik over solskinstimer. Fx. Anholt, Sejerø, Bornholm,
Sjællands Odde og Skagens Gren.

Men det er jo ikke sikkert at DMI har placeret deres bedste
"aktinometre" og "solautografer" alle disse steder.
<
http://www.dmi.dk/dmi/ny_metode_til_maaling_af_solskinstimer

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt