Bergning af wind-chill
Fra : N. Foldager

Dato : 15-03-05 17:52

På DMI's hjemmeside, nærmere betegnet:

http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/faq-spoergsmaal_og_svar/faq_temperatur.htm#hvad_er_wind_chill

finder jeg en gammel og en ny formel for beregning af wind-chill:

TWC =
0,045 * (5,27 * KVROD(3,6*U) + 10,45 - 0,28 * 3,6 * U) * (T-33) + 33

og

TWC =
13,12 + 0,6215*T - 13,96*U^0,16 + 0,4867*T*U^0,16

For at teste formlerne prøvede indsatte jeg vindhastigheden, U = 0 m/s
og temperaturen, T = 10 C. Det burde give som resultat 10 C.

Men jeg får henholdsvis 22,2 C og 19,3 C.

Efter at have checket min afskrift for parentes-fejl o.lign. skrev jeg
til DMI, for at spørge, hvad jeg gjorde forkert.

Jeg fik dette svar fra DMI:

> Da windchill-faktoren er forholdet mellem temperatur og vind, giver det jo
> ikke meget mening at sætte vinden = 0.

> Sætter du temperaturen til 10 og vinden til 0, giver resultatet i den gamle
> formel 4,7 og i den nye formel 19,33.

Det svar forstår jeg slet ikke.

For det første er wind-chill ikke forholdet mellem temperatur og vind,
men den temperatur, som ved vindstille ville give samme afkøling som
den aktuelle temperatur ved den aktuelle vindhastighed.

For det andet: Hvorfor har det ingen mening at indsætte
vindhastigheden 0 m/s? Da skal man da nå frem til samme temperatur,
som man indsætter. (Og det gør DMIs "lommeregner" også!).

Ligeledes skal vindhastigheden da kunne gå mod 0 uden at give
utroværdige resultater.

Svareren skriver helt nøgternt:

> Sætter du temperaturen til 10 og vinden til 0, giver resultatet i den gamle formel 4,7 og i den nye formel 19,33.

Jamen, det var jo netop det, der undrede mig, og som jeg spurgte om
årsagen til (og jeg får stadig 22,2 og ikke 4,7 i den gamle formel.)

Spørgsmål:

Hvad får I andre, hvis I benytter formlerne på DMIs side med
U= 0 m/s og T = 10 C ?

Kan I se fejl i DMI's formler eller i min afskrivning af den?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Thomas

Dato : 15-03-05 18:36

Tror du (og jeg) har misforstået noget .

Ifølge DMI:

"Hvad er Wind chill (kuldeindeks)? Svar: Wind chill eller kuldeindeks på
dansk er et udtryk for den "temperatur" ved ganghastighed (ca. 5 km/t), som
kroppen oplever, når den udsættes for afkøling af vinden."
For at få de to formler til at give en smule mening, må TWC være den
temperatur man kan måle på huden, når den er udsadt for et vindflow (u) med
en given temperatur (T).

Der til skal du huske, at ved et vindflow (u) lig 0, bevæger personen sig
med 5km/t (1,39m/s)!

Mvh Thomas

Fra : N. Foldager

Dato : 15-03-05 19:50

Thomas:

> For at få de to formler til at give en smule mening, må TWC være den
> temperatur man kan måle på huden, når den er udsadt for et vindflow (u) med
> en given temperatur (T).

Det mener jeg nu ikke.

Ad omveje fandt jeg endnu en side hos DMI.

Her giver de i tabelform faktisk også wind-chill ved vindhastighed 0,
som selvfølgelig skal være = den aktuelle temperatur:

http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/kuldeindeks_og_hedeindeks/kuldeindeks.htm

Så jeg er altså stadig måbende overfor det givne svar og får ikke
deres formler til at passe med denne tabel.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Thomas

Dato : 15-03-05 21:12

> [...]
>
> Så jeg er altså stadig måbende overfor det givne svar og får ikke
> deres formler til at passe med denne tabel.

Arhh nu har jeg fundet problemet! Formlerne er ikke defineret for
vindhastighder tæt på nul m/s!
Fordi wind-chill faktoren bliver meget ulineær ved lav vindstyrke!! Hvilket
kan ses udfra Martin's glimrende link:

http://www.nws.noaa.gov/om/windchill/wind_chill_compare.pdf

Læg mærke til hvordan begge kurver kækker omkring 0.

Det er den eneste logiske forklaring jeg kan komme med!

Mvh Thomas

Fra : Thomas

Dato : 15-03-05 21:15

Fra : N. Foldager

Dato : 18-03-05 19:01

Thomas:

> [...]
>
> Læg mærke til hvordan begge kurver kækker omkring 0.
>
> Det er den eneste logiske forklaring jeg kan komme med!

Det har du ret i.

Men egentligt er det jo det forhold, der undrede mig fra begyndelsen.

Da det er en eksperimentelt fundet formel kan man undre sig over,
hvorfor de ikke har fundet et udtryk, der går pænt mod vindstryke 0.
Man skal sikkert have fat i originalarbejdet for at se argumentet for
det. Udtrykket var måske blevet for upraktisk og man må jo lade at
chill-faktorens vigtighed aftager med vindstyrken.

Det er jo nok derfor man har lavet den lidt besynderlige definition
med den tilgrundliggende ganghastighed.

Pudsigt at DMIs egen "lommeregner" faktisk giver de forventede 10 C
ved 0 m/s.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-03-05 20:39

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:953e31l7i3dg4i4qv2tff2ermpe1ie20jq@4ax.com...

> [...]
> og temperaturen, T = 10 C. Det burde give som resultat 10 C.
>
> Men jeg får henholdsvis 22,2 C og 19,3 C.

Du har ret i at svaret er tåbeligt.
WCF = 35.74 + 0.6215*T-35.75*(V^0.16)+0.4275*T*(V^0.16)
V i milesph og T i Fahrenheit.
Du får selv øvelsen med omregning.

http://www.nws.noaa.gov/om/windchill/index.shtml

Mvh
Martin

Fra : N. Foldager

Dato : 15-03-05 21:13

Martin Larsen:

> Du har ret i at svaret er tåbeligt.
> WCF = 35.74 + 0.6215*T-35.75*(V^0.16)+0.4275*T*(V^0.16)
> V i milesph og T i Fahrenheit.
> Du får selv øvelsen med omregning.
>
> http://www.nws.noaa.gov/om/windchill/index.shtml

Ja. Formlen svarer til den af DMI givne:

0 mph og 10 C = 50 F giver 66,8 F = 19,3 C

Hvorfor ikke 10 C ?

Venlig hilsen

Niels Foldager