Betal med dit fingeraftryk
Fra : Bo Warming

Dato : 15-03-05 07:32

Betal med dit fingeraftryk
Fedtfingre er blevet ny betalingsform i den tyske supermarkedskæde Edeka.

bw: Det er tyve år siden, at vi så James Bond i Octopus-filmen bruge
iris-analyse som kode til døråbning. Er der ingen svindel-risiko for svindel
med sådant?

Man skulle tro at de fingeraftryk jeg sætter på dørhåndtag mm. , kan
kopieres over på plastfilm som forbryderen kan limå på sine fingerspidser

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 15-03-05 14:26

Bo Warming wrote:
> [...]
>
> Man skulle tro at de fingeraftryk jeg sætter på dørhåndtag mm. , kan
> kopieres over på plastfilm som forbryderen kan limå på sine fingerspidser

ja det kan godt lade sig gøre, ligesom et dankort nemt kan kopieres. Her
behøver man bare ikke huske sit dankort da man *GG* har det ved hånden.

mvh
Jesper

Fra : Peter Jensen

Dato : 15-03-05 14:49

Bo Warming wrote:

> Betal med dit fingeraftryk Fedtfingre er blevet ny betalingsform i den
> tyske supermarkedskæde Edeka.

Har du en link hvor man kan læse mere om det? Bla. hvilken teknik de
bruger, og om der bruges anden godkendelse end fingeraftrykket (f.eks.
en pin kode).

> bw: Det er tyve år siden, at vi så James Bond i Octopus-filmen bruge
> iris-analyse som kode til døråbning. Er der ingen svindel-risiko for
> svindel med sådant?

Alle systemer kan på en eller anden måde snydes, men på et eller andet
tidspunkt bliver det for svært/dyrt til at det kan betale sig.

> Man skulle tro at de fingeraftryk jeg sætter på dørhåndtag mm. , kan
> kopieres over på plastfilm som forbryderen kan limå på sine
> fingerspidser

Ikke helt så nemt. I hvert fald ikke hvis de bruger capacitive scannere
med følere til at detektere om den scannede overflade er levende. Igen,
det kan snydes, men er det dét værd?

--
PeKaJe
   He left the unspoken question hanging in the air. How /did/ one

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 15-03-05 15:25

"Peter" == Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net> writes:

> [...]

> Ikke helt så nemt. I hvert fald ikke hvis de bruger capacitive scannere
> med følere til at detektere om den scannede overflade er levende. Igen,

Det er faktisk rimeligt nemt. Prøv at Google efter "Artificial gummy
finger" eller noget i den stil.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Lasse Madsen

Dato : 15-03-05 16:49

Hej

> Ikke helt så nemt. I hvert fald ikke hvis de bruger capacitive scannere
> med følere til at detektere om den scannede overflade er levende. Igen,
> det kan snydes, men er det dét værd?

Jeg har "snydt" sådan en af de finger aftryks scannere til pc med noget så
simpelt som sterin... hæld sterin på din tommel og tag det af igen så har du
et perfekt replika af dit fingeraftryk

Fra : Peter Jensen

Dato : 15-03-05 17:31

Lasse Madsen wrote:

> Jeg har "snydt" sådan en af de finger aftryks scannere til pc med
> noget så simpelt som sterin... hæld sterin på din tommel og tag det af
> igen så har du et perfekt replika af dit fingeraftryk

For det første er det ikke de mest avancerede scannere man typisk får
til en PC, og for det andet gad jeg godt vide hvordan "badguy" skulle
lave en stearin-afstøbning af din finger uden at du lige opdager det.
Jeg vil mene at hvis de først har mulighed for at stjæle dit
fingeraftryk på så direkte en måde, så har du meget større problemer end
at nogen betaler deres indkøb på din konto ...

--
PeKaJe

There is a new service pack that fixes all of IIS's problems
permanently. Go here to download it: http://www.apache.org

Fra : Lasse Madsen

Dato : 15-03-05 18:37

> Jeg vil mene at hvis de først har mulighed for at stjæle dit
> fingeraftryk på så direkte en måde, så har du meget større problemer end
> at nogen betaler deres indkøb på din konto ...

Haha ! ja det har du ret i.... det var også mere for at pointere at det
kunne ladesig gøre :D

Fra : Bo Warming

Dato : 15-03-05 18:33

http://politiken.dk/nsf/henvis.asp?PageID=369447

Beklager jeg glemte dette link i trådstart

Fra : Bo Warming

Dato : 15-03-05 18:44

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in message

> [...]
> fingeraftryk på så direkte en måde, så har du meget større problemer end
> at nogen betaler deres indkøb på din konto ...

En tysk supermarkedskæde er begyndt at lade finger erstatte kort ved
betalinger. De har nok grænse for beløbsstørrelse a la de 3000 kr man max
kan trække ud som cash på Dankort. Enfeda eller noget i den stil, hedder den
tyske dagligvare-kæde

Hvis et firmas milliardformue kunne tømmes, så var det nok værd at få en
elskerinde til at befamle direktøren så han får sat aftryk i voks

At irisanalyse aldrig blev stor og at fingeraftryksskanning måske heller
ikke bliver det, er fordi det ER DET VÆRD, at svindle - men det ville være
handy. Og en avanceret skanner, der føler, at der ikke er et dødt
lag-et-eller-andet mellem mønster og levende væv - det kan måske opfindes så
svindel bliver umulig. Hvis den ikke virker på folk med meget garvede næver,
er det til at leve med.

http://politiken.dk/nsf/henvis.asp?PageID=369447

Fra : Peter Weis

Dato : 15-03-05 20:29

Peter Jensen wrote:

> [...]
> fingeraftryk på så direkte en måde, så har du meget større problemer end
> at nogen betaler deres indkøb på din konto ...

Og da stearinaftrykket er spejlvendt, vil pengene blive sat ind på
kontoen i sedet for at blive trukket

mvh
Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 16-03-05 01:30

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message

> Og da stearinaftrykket er spejlvendt, vil pengene blive sat ind på kontoen
> i sedet for at blive trukket

Der er penge i lortet, så jeg kan forestille mig, at samme måned et system
markedsføres, udvikler badguys kameraer der skjult omkring et dørhåndtag
affotograferer hånden, så der kan laves tynd plastisk film som senere svøbt
om badguy-hånd kan narre maskinen.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-03-05 15:26

> [...]
> fingeraftryk på så direkte en måde, så har du meget større problemer end
> at nogen betaler deres indkøb på din konto ...

Badguys stjæler ikke dit fingeraftryk, de klipper din finger af, hvis der er
penge nok i det. Så den helt store sikkerhedsdille bliver det nok aldrig.

Mvh
Michael