Teflon
Fra : GB

Dato : 15-03-05 00:35

Når nu teflon er så alt-afvisende, hvordan får man det så til at hænge fast
på gryder, pander og så videre?

Dette er IKKE en troll, jeg vil faktisk gerne vide det?

GB

Fra : Kristian

Dato : 15-03-05 01:28

Hej

GB wrote:
> Når nu teflon er så alt-afvisende, hvordan får man det så til at
> hænge fast på gryder, pander og så videre?
>
> Dette er IKKE en troll, jeg vil faktisk gerne vide det?

Faktisk et godt spg, som jeg også undres over
Er det ikke noget med varme og et stort tryk/pres
det ligges på med ?

Mvh
Kaj Kristian Thomsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 15-03-05 01:35

Kristian wrote:
> Hej

> Faktisk et godt spg, som jeg også undres over
> Er det ikke noget med varme og et stort tryk/pres
> det ligges på med ?

Kender ikke hele processen i detaljer, men jeg ved man sandblæser emnet
først, og så lægges der en grunder på (som vistnok varmes op) som telfonen
kan binde til.

Fra : GB

Dato : 15-03-05 01:47

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev i meddelelsen

> Kender ikke hele processen i detaljer, men jeg ved man sandblæser
> emnet først, og så lægges der en grunder på (som vistnok varmes op)
> som telfonen kan binde til.

OK, nu er jag blevat førbannad, som dom sæjar hinsidan, så jeg har spurgt

http://teflon.custhelp.com/cgi-bin/teflon.cfg/php/enduser/ask.php

Når jeg får svaret, vil jeg poste det.

Sidst jeg stillede spørgsmålet (for ca. 3 år siden her i gruppen) blev jeg
arrogant fejet af som troll.

--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer

Fra : GB

Dato : 15-03-05 01:48

> [...]

> Kender ikke hele processen i detaljer, men jeg ved man sandblæser
> emnet først, og så lægges der en grunder på (som vistnok varmes op)

http://teflon.custhelp.com/cgi-bin/teflon.cfg/php/enduser/std_alp.php?
p_sid=LhDKMpAh&p_lva=&p_sp=&p_li=

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 15-03-05 10:02

http://www.straightdope.com/classics/a4_173.html

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 15-03-05 01:17

GB wrote:
> Når nu teflon er så alt-afvisende, hvordan får man det så til at hænge
> fast på gryder, pander og så videre?

Ifølge nedenstående med et lag lim:
http://www.discovery.com/area/skinnyon/skinnyon970606/skinny1.html

Hmm.?
--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-03-05 17:46

"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse news:42361fa8$0$248$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Når nu teflon er så alt-afvisende, hvordan får man det så til at hænge fast
> på gryder, pander og så videre?

Det sidste er besvaret, men jeg vil lige tilføje:

Nye teflonpander er altafvisende, men de ældes hurtigt trods de
energiske salgsfremstød med stadig mere fantasifuld navngivning.

Jeg mener at de første (i større omfang) Teflon®(DuPont)-belagte
stegepander kom til DK omkring 1966 ca samtidig med kaffemaskinen.
Disse pander var meget holdbare, hvilket skyldtes at man formentlig
endnu ikke havde teknik/frækhed til at gøre belægningen mikroskopisk
tynd.

Iøvrigt kan panderne være giftige (citat):
Perfluoroktansyre (PFOA), den kemiske betegnelse for det giftige stof,
kan ganske vist dunste af fra teflonpander. Men kun ved meget høj varme.
Ved almindelig stegetemperatur (cirka 200 grader) er der derfor ingen fare,
kunne myndighederne berolige.

Jeg anbefaler støbejernskøkkentøj

Mvh
Martin

Fra : GB

Dato : 16-03-05 04:27

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg anbefaler støbejernskøkkentøj

Enig. Min gamle fru Moder forærede mig for 20 år siden en støbejernsgryde,
som jeg stadig bruger til at lave Chili con Carne og meget andet i.

Men en god teflon-dims er nu lettere at rengøre (man må jo ikke bruge
opvaskemiddel til støbejern, da man så fjerner det beskyttende fedtlag).