Ands rappen og ekko
Fra : Martin Bak

Dato : 12-03-05 18:03

Nu er jeg mange gange blevet mødt med en påstand om, at en ands rappen
skulle være den eneste lyd, der ikke kan fremkalde ekko, og ydermere, at
ingen nogensinde har fundet ud af hvorfor. Kan det virkelig have sin
rigtighed?
Et ekko opstår vel ved tilbagekastning af lydbølger. En ands rappen må vel
også være frembragt af lydbølger, og må vel således også kunne tilbagekastes
som ekko?
Er det bare endnu en påstand der er slynget ud for at være smart, og som
derefter er blevet gentaget ofte nok til at blive "en sand and?"
--
Martin

Fra : kvaerulant

Dato : 12-03-05 18:40

Martin Bak wrote:

> [...]
>Er det bare endnu en påstand der er slynget ud for at være smart, og som
>derefter er blevet gentaget ofte nok til at blive "en sand and?"

Det er rigtigt så længe en ikke rapper over bølgerne, for så kaster
bølgerne lyden opad.

Men nej, jeg har hørt reppen gav genlyd i skoven.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-03-05 18:43

"Martin Bak" <m_bak@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle være den eneste lyd, der ikke kan fremkalde ekko, og ydermere, at
> ingen nogensinde har fundet ud af hvorfor. Kan det virkelig have sin

Det er naturligvis en and. Men at den selv gentager sig, er blot fordi den
ikke er klogere
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Andersen

Dato : 12-03-05 19:16

On Sat, 12 Mar 2005 18:03:24 +0100, Martin Bak wrote:

> [...]
> Er det bare endnu en påstand der er slynget ud for at være smart, og som
> derefter er blevet gentaget ofte nok til at blive "en sand and?"

Mythbusters testet denne myte på Discovery channel.
Der var et ekko, men det var svært at høre pga formen af
rappe-lyden.

Martin.

Fra : Thomas

Dato : 14-03-05 11:29

"Martin Andersen" <dsl186191@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Mythbusters testet denne myte på Discovery channel.
> Der var et ekko, men det var svært at høre pga formen af
> rappe-lyden.

Nå, dem ser du også?
Nærmere bestemt kom de frem til at lyden af rappet, der kom retur, lød som
en fortsættelse af rappet, da det ved overlap ikke kunne skelnes fra den
oprindelige lyd. Dermed løs det som et rap og intet ekko.

Fra : Thomas H.

Dato : 14-03-05 10:56

> [...]

> skulle være den eneste lyd, der ikke kan fremkalde ekko, og ydermere, at
> ingen nogensinde har fundet ud af hvorfor. Kan det virkelig have sin

Casper Christensen sagde i "Casper og Mandrilaftalen", at ordet "gratin" er
det eneste ord der ikke kan give ekko!! ...dette er nok heller ikke sandt

Jeg kunne forstille mig mht anden, at lyden i virkeligheden er ret lav, men
at vi bare hører den højere pga. frekvensen lige passer i vores ører, så
derfor skal der meget til for at høre ekkoet ...men det er kun et gæt.