kemi forsøg.
Fra : Not-my-mail@do-not-u~

Dato : 11-03-05 09:16

Hej Alle.

Jeg søger nogle opskrifter/vejledninger på nogle små kemiforsøg som man kan
lave sammen med en dreng på 5 år. Han skal selvfølgelig ikke "hjælpe" med de
midler som kan være farlige. Resultaterne af forsøgene skal f.eks. være
farveskift af væske eller andet visuelt.

Håber nogen kan hjælpe evt. med et navn på en god bog eller side på nettet.

Mvh.

Morten

Fra : Carlsen

Dato : 11-03-05 09:59

Not-my-mail@do-not-use-this.ok wrote:
> Hej Alle.
>
> Jeg søger nogle opskrifter/vejledninger på nogle små kemiforsøg som
> man kan lave sammen med en dreng på 5 år.> Mvh.
>
> Morten

Kromatografi:
http://www.dr.dk/videnskabold/viden_om/anja/fyskemi/kromatografi.asp

Krystaldyrkning:
http://www.amtsgym-sdbg.dk/ke/krystal/KRYSTAL.htm

Siderne er sikkert ikke de bedste, men de kan da bruges.

Mvh
-LC
--
Slet FJERN fra min e-mail adresse ved svar.
Remove FJERN from my e-mail address when replying.

"Nogen har alt,
men det er også alt hvad de har".

Fra : Omnolog HMH

Dato : 11-03-05 11:48

prøv at søge på kemishow

Fra : Not-my-mail@do-not-u~

Dato : 11-03-05 14:21

Tak for de gode ideer...

Fra : fk

Dato : 11-03-05 15:07

hej

> [...]

>farveskift af væske eller andet visuelt.
>
>Håber nogen kan hjælpe evt. med et navn på en god bog eller side på nettet.

Rødkaals-saft kan bruges til at indikere syre/base..... skifter ret
markant farve.... og i et reagens glas kan man faa hele 3 lag i ret
forskelige farver ved at forsigtigt dryppe syre eller base ned i.... og
ikke ryste....

/f

Fra : Peter Hasselby

Dato : 12-03-05 08:18

Demostratioen af massefylde forskellen på saltvand og postevand.
I et glas laves en blanding af salt og vand et andet glas fyldes med
almidneligt vand og lidt frugtsaft som indikator. Du tager nu et stykke
bagepapir og placerer oven på glasset med postevand, glasset vendes nu
forsigtigt på hovedet og placeres oven på glasset med saltvand og
bagepapiret fjernes. Da saltvand vejer ca. 1,025 kg/l og ferskvand ca. 1
kg/l, så vil de 2 vandmasser ikke blande sig. Hvis du kan vende de to glas
om samtidigt vil de ses at det farvedevand vil blive fortrængt da saltvandet
søger mod bunden.

Forsøget kræver lidt øvelse og bør udføres i en vask, udenfor e.lign.
God fornøjelse