/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
een-ægede 4-linger
Fra : Filip


Dato : 09-03-05 20:05

Hej NG

Kan det lade sig gøre at få tre eller firlinger som alle er enægede? Jeg
tænker på at æget deler sig først til to og de seperere sig og disse deler
sig igen, og dermed vil alle børnene komme til at ligne hinanden? Findes der
eksempler på det overhovedet?


Filip



 
 
Mette Svangren Gutte~ (09-03-2005)
Kommentar
Fra : Mette Svangren Gutte~


Dato : 09-03-05 21:44


"Filip" <annonym@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:6NHXd.1020$mv6.839@news.get2net.dk...
> Hej NG
>
> Kan det lade sig gøre at få tre eller firlinger som alle er enægede?

Det kan det i allerhøjeste grad - omend det naturligvis er temmelig
sjældent. Jeg har selv en god veninge, der er enægget trilling.

MVH Mette



Peter Jensen (09-03-2005)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 09-03-05 22:00

Filip wrote:

> Kan det lade sig gøre at få tre eller firlinger som alle er enægede?
> Jeg tænker på at æget deler sig først til to og de seperere sig og
> disse deler sig igen, og dermed vil alle børnene komme til at ligne
> hinanden? Findes der eksempler på det overhovedet?

Ja, det sker da jævnligt. Der er endda eksempler på enæggede femlinger:

http://particle.physics.ucdavis.edu/bios/Dionne.html

Der er også eksempler på at der kan være enæggede tvillinger blandt et
sæt trillinger eller firlinger. Enæggethed (er det et ord?) er dog ikke
specielt almindeligt hos mennesker. Bæltedyret er her rimeligt unikt,
da det normalt får enæggede trillinger eller firlinger.

--
PeKaJe

Microsoft products are easy to administrate. Anyone can do it!
Even if you don't want them to ... -- Jim Richardson, in COLA

Bertel Lund Hansen (10-03-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 10-03-05 12:53

Peter Jensen skrev:

>Enæggethed (er det et ord?)

Ja. Selv om du aldrig har set det før, er det dannet helt
regelmæssigt, og det opfylder et behov: Vi har ikke andre ord for
det.

Alternativet er dårligere rent sprogligt:

"Evnen til at få enæggede tvillinger (trillinger, firlinger ...)"

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Martin Larsen (10-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 10-03-05 13:43

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:45d031t0hh966lqg3fultvnnmdmdsovq7b@news.stofanet.dk...
> Peter Jensen skrev:
>
> >Enæggethed (er det et ord?)
>
> Ja. Selv om du aldrig har set det før, er det dannet helt
> regelmæssigt, og det opfylder et behov:

Behovstilfredsstillelse er vel af mindre betydning.

> Vi har ikke andre ord for det.

Monozygotiske?

Mvh
Martin



Bertel Lund Hansen (10-03-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 10-03-05 15:25

Martin Larsen skrev:

>> Ja. Selv om du aldrig har set det før, er det dannet helt
>> regelmæssigt, og det opfylder et behov:

>Behovstilfredsstillelse er vel af mindre betydning.

Nej. De ord vi har, er dannet fordi der var behov for dem.

>Monozygotiske?

Det er et fremmedord som ikke er så kendt, men du har ret i at vi
havde et ord for det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Martin Larsen (10-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 10-03-05 16:11

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:i3m0311h0no80fpcvmo89bdftcacph4874@news.stofanet.dk...
> Martin Larsen skrev:
>
> >> Ja. Selv om du aldrig har set det før, er det dannet helt
> >> regelmæssigt, og det opfylder et behov:
>
> >Behovstilfredsstillelse er vel af mindre betydning.
>
> Nej. De ord vi har, er dannet fordi der var behov for dem.

Du tager fejl. Selv et ord der ikke er noget "behov for" vil
kunne vinde hævd. Det er ofte således vokabulariet fornys.

Mvh
Martin



Bertel Lund Hansen (10-03-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 10-03-05 17:34

Fra dk.videnskab:

[Om "enæggethed"]

Jeg skrev:

>>>> Ja. Selv om du aldrig har set det før, er det dannet helt
>>>> regelmæssigt, og det opfylder et behov:

Martin Larsen skrev:

>>>Behovstilfredsstillelse er vel af mindre betydning.

Jeg skrev:

>> Nej. De ord vi har, er dannet fordi der var behov for dem.

Martin Larsen skrev:

>Du tager fejl. Selv et ord der ikke er noget "behov for" vil
>kunne vinde hævd. Det er ofte således vokabulariet fornys.

Gør jeg?

Mener du at det er et vigtigere fænomen at nogle ord løbende
udskiftes, end at størstedelen af ordene er opstået ud fra et
behov for dem?

Vokabulariet kan vel ikke fornys ud af ingenting?

Xfut dk.kultur.sprog
(svar sendes til den gruppe og kan kun læses dér)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/

Mette Svangren Gutte~ (10-03-2005)
Kommentar
Fra : Mette Svangren Gutte~


Dato : 10-03-05 15:20


"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:42303fef$0$29271$14726298@news.sunsite.dk...
> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> news:45d031t0hh966lqg3fultvnnmdmdsovq7b@news.stofanet.dk...
>> Peter Jensen skrev:
>>
>> >Enæggethed (er det et ord?)
>>
>> Ja. Selv om du aldrig har set det før, er det dannet helt
>> regelmæssigt, og det opfylder et behov:
>
> Behovstilfredsstillelse er vel af mindre betydning.
>
>> Vi har ikke andre ord for det.
>
> Monozygotiske?
>

Indenfor tvillingeforskning bruger man typisk ordet monozygote tvillinger
(trillinger etc).

MVH Mette (tvillingemor)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste