Et andet ord for fordampning....
Fra : Linnea 5250

Dato : 09-03-05 15:24

Spørgsmålet jeg sidder med er:
Hvordan beskriver jeg det med lidt mindre ord når vand fordamper fra en
overflade og gør denne koldere.

Eks. man sveder og lader sveden (99% H2O) fordampe fra huden. Vandet
fordamper under brug af energi som kommer fra huden af.

Et andet eksempel er på stranden hvor en dåseøl lægges i en våd strømpe og
når strømpen så er tør er øllens temperatur faldet lidt.

Fra : Peter Hasselby

Dato : 09-03-05 18:58

Det er af K.F. Larsen beskrevet således i ventilationsteknik : Luftens
kølegrænse er defineret som den laveste temperatur som en afgrænset
vandmængde med en stor overflade kan nedkøles til, når den bestryges af
luft, som har en bestemt tilstand.

Hvis vi antager at vi har luft ved 16'C og at luften har et damppartialtryk
på 12mbar. Så vil den luft der befinder sig omkring den våde stofsok antages
at være mættet med vanddamp hvorfor damppartialtykket er 18mbar. Når den
umættede luft med et lavere partialtryk (12mbar) strømmer forbi den våde
sok, vil dampene fra sokken vandrer pga. trykforskellen ud i den
forbistrømmende luft. Når dette sker skal stofsokken bruge energi for at
opretholde sin mætningstilstand. Det er her at hele misæren ligger begravet!
Den energi der skal bruges er varmeenergi og denne varmeenergi kan f.eks.
tages fra en varm øl og derved vil øllets temperatur falde.

Fra : N. Foldager

Dato : 09-03-05 20:03

Linnea:

> Spørgsmålet jeg sidder med er:
> Hvordan beskriver jeg det med lidt mindre ord når vand fordamper fra en
> overflade og gør denne koldere.

Det er svært at gøre med færre ord end dét, du gør.

Hvad er formålet? Målgruppen?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Linnea 5250

Dato : 09-03-05 22:15

> Hvad er formålet? Målgruppen?

Formålet var blot at jeg kunne huske eksemplet fra fysikundervisningen.

For tre dage siden sad jeg så med det samme da jeg skulle beskrive hudens
afkøling og spurgte derfor kæresten som ikke kunne svare og jeg tog til
takke med det.

I dag var jeg til eksamen og skulle skrive om svedens virkning... Og så
ærgede det mig at jeg ikke havde spurgt herinde.
Nu er formålet bare at jeg en anden gang kan ordet... Som så ikke findes!

Tak for hjælpen.

Fra : N. Foldager

Dato : 10-03-05 21:04

Linnea:

> [...]
> ærgede det mig at jeg ikke havde spurgt herinde.
> Nu er formålet bare at jeg en anden gang kan ordet... Som så ikke findes!

Jeg kan ikke komme på et sådant ord.

Jeg er vant til at omtale det som "varmetab ved fordampning".

Ordet "fordampningsvarme" er selvfølgelig besnærende tæt på, men for
mig dækker det mere specifikke værdier for stoffet.

F.eks. "vands fordampningsvarme" er den varmemængde, der skal
tilføres en massenhed vand for at den går over i dampform ved konstant
temperatur. Ved 100C er den 2257 kJ/kg.

I forbindelse med sved: du tænker vel ikke på "transpiration"? Men
det ord siger intet om køling; kun det forhold at sved/vand udskilles
gennem huden: " trans-spireres": "gennem-åndes"

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Aage Andersen

Dato : 09-03-05 21:11

"Linnea 5250" <
> Hvordan beskriver jeg det med lidt mindre ord når vand fordamper fra en
> overflade og gør denne koldere.

Det hedder da fordampningskøling

Aage

Fra : Peter Hasselby

Dato : 09-03-05 21:59

Skal ikke kunne sige om det hedder fordampningskøling, der står bare
kølegrænse i mine teoribøger. Det skal dog siges at K. F. Larsen til tider
bruger nogle lidt mærkelige betegnelser. F.eks. bruger han udtrykket tør
mættet damp, selv om mættet damp pr. definition er tør da X=1.

Fra : Emil

Dato : 09-03-05 23:21

On Wed, 9 Mar 2005 15:24:09 +0100, Linnea 5250 wrote:

>Spørgsmålet jeg sidder med er:
>Hvordan beskriver jeg det med lidt mindre ord når vand fordamper fra en
>overflade og gør denne koldere.

I min ungdom var det begrebet 'fordampningsvarme':

Den energi der forbruges til fordampningen, frigøres igen ved
kondensationen.

Bingo?

m.v.h. Emil

Fra : Peter Hasselby

Dato : 10-03-05 07:14

Du har ret i at fordampningsvarmen r [kJ/kg ]er den varmeenergi der skal
bruges til at få mediet til at overgå fra ren væske X=0 til mættet damp X=1.

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 10-03-05 08:09

"Linnea 5250" <kalinnea@mail.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Et andet eksempel er på stranden hvor en dåseøl lægges i en våd strømpe og
> når strømpen så er tør er øllens temperatur faldet lidt.

Fordampningsvarme eller latent varme.

Carsten

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-03-05 19:50

Carsten Troelsgaard wrote:
> "Linnea 5250" <kalinnea@mail.danmark> skrev i en meddelelse
-snip-

> Fordampningsvarme eller latent varme.

Eerh, det passer vist ikke, eller?

Fordampningsvarme og latent varme er svjh ikke det samme... Eller er
det? Latent varme frigives ved størkningsprocesser og laver
varmeproduktion. Fordampningsvarme er når man opvarmer noget og man skal
tilføre massen ekstra energi, før faseomdannelsen er fuldstændig.

Eller hvad?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 16-03-05 16:27

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Fordampningsvarme er når man opvarmer noget og man skal tilføre massen
> ekstra energi, før faseomdannelsen er fuldstændig.

De indvolverede faser er forskellige, men udtrykker da det samme princip.
Retningen af varmebevægelsen kan korrigeres med fortegn. Jeg har ikke
checket, men 'fordampningsvarme' kan udtrykke en vilkårlig varmemængde, mens
'specifik fordampningsvarme', sprogligt ihvertfald, udtrykker en varmemængde
normeret til en bestemt enhed af stofmængden.

http://www.daikin.dk/faq/items/sensible-latent-heat.jsp

http://www.nakskov-gym.dk/fysik/la/web_gif/fysiske_konstanter.htm

Det ser ud til at jeg har ret.

Carsten

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-03-05 22:46

Carsten Troelsgaard wrote:
> [...]
> 'specifik fordampningsvarme', sprogligt ihvertfald, udtrykker en varmemængde
> normeret til en bestemt enhed af stofmængden.

Det kan da godt være at du syntes at du har ret. Nu har jeg voldsomt
travlt i aften, men et lynhurtigt svar kan du da godt få:

Du mener tilsyneladende at den numeriske værdi af de to størrelser er
den samme, tolker jeg (det har jeg ikke lige tjekket)... Men du siger jo
selv, ganske korrekt, at energimængden (jeg syntes ikke om at bruge
udtrykket "varmemængde") har modsat-rettet fortegn og derfor er det jo
ret klart at fordampningsvarme og latent varme jo netop *ikke* det samme.

Jeg ved ikke lige hvorfor du overhovedet snakker om specifik
fordampningsvarme...

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 18-03-05 07:55

> [...]
> fordampningsvarme og latent varme jo netop *ikke* det samme.
>
> Jeg ved ikke lige hvorfor du overhovedet snakker om specifik

Jeg synes du skulle fortælle os, hvad forskellen på latent varme og
fordampningsvarme er.

Carsten

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-03-05 21:19

Carsten Troelsgaard wrote:

> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
-snip-

> Jeg synes du skulle fortælle os, hvad forskellen på latent varme og
> fordampningsvarme er.

Jeg troede at vi forstod hinanden, da du skrev: "Retningen af
varmebevægelsen kan korrigeres med fortegn".

1) Er du enig eller uenig i at man kan tilføre yderligere varme, (afh.
af spec. fordampningsvarme) for at gennemtvinge en faseforandring,
f.eks. flydende vand der koger overgår til gasform?

2) Er du enig eller uenig i, at med samme fortegn for varmeudvekslingen
som i situation nr.1, giver det ingen mening at tale om at tilføre
yderligere varme for at gennemtvinge en faseforandring, mht. latent varme?

I situation nr.2 skal man faktisk fjerne varme-energi, før den nye fase
fremtræder (nogengange kommer der faktisk flere faser samtidigt)...

Ad 1) + 2): Latent varme og fordampningsvarme er ikke det samme...

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 18-03-05 21:40

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-03-05 18:26

Carsten Troelsgaard wrote:

> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> er det derfor du skrev:
>
> "Det kan da godt være at du syntes at du har ret"

Nu har jeg kigget lidt på nogen links og jeg må indrømme at jeg altid
har brugt latent varme om den varme der frigives under afkøling og
fordampningsvarme for den modsatte reaktion, dvs. den mængde varme der
skal tilføres før en tilstandsændring sker.

ERGO: Jeg troede at vi forstod hinanden, da du skrev: "Retningen af

Fra : @(none)

Dato : 19-03-05 11:37

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
>
> I situation nr.2 skal man faktisk fjerne varme-energi, før den nye fase
> fremtræder (nogengange kommer der faktisk flere faser samtidigt)...

Dit punkt 2 er volapyk.
Fordampningsvarme er latent varme.
Latent varme er faseovergangsvarme og derfor et mere generelt begreb end
fordampningsvarme.
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-03-05 18:28

none wrote:
-snip-
> Latent varme er faseovergangsvarme og derfor et mere generelt begreb end
> fordampningsvarme.

Hvis det ene begreb er "mere generelt" end det andet, så kan de heller
ikke dække over det samme.

Så hvori mener du forskellen består, når du påstår at det ene udtryk er
mere generelt end det andet?

Fra : @(none)

Dato : 19-03-05 20:59

Martin Jørgensen wrote:
> [...]
> ikke dække over det samme.
>
> Så hvori mener du forskellen består, når du påstår at det ene udtryk er
Forskel?
Hvad er forskellen på en generalisering og en præcisering?
Fordampningsvarme er, som ordet siger, den latente varme, der knytter
sig til fordampning.
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard povlsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-03-05 12:25

none wrote:

> [...]
> Hvad er forskellen på en generalisering og en præcisering?
> Fordampningsvarme er, som ordet siger, den latente varme, der knytter

Jamen, så havde jeg da også stort set ret i at de 2 ting ikke er det samme.

Iøvrigt er det ikke fuldstændigt tilfældigt at jeg skelner mellem de to
ord. Jeg har haft en del undervisningstimer med en professor som bruger
ordene på samme måde som jeg (eller omvendt: jeg bruger ordene som han gør).

Er du uenig?