Kuldeblanding
Fra : Carlsen

Dato : 04-03-05 15:34

Hej NG...

Endnu engang vil jeg bede om svar på et spørgsmål:

Hvorfor bliver en blanding af salt (NaCl og sne kold? - Hvad er det der
sker?

Jeg har forsøgt google osv, men kunne ikke finde svar på hvad der faktisk
sker.

På forhånd tak
-LC

--
Ved svar fjern "FJERN" i e-mailadressen.

"Nogen har alt,
men det er også alt hvad de har".

Fra : Peter Jensen

Dato : 04-03-05 15:44

Carlsen wrote:

> Hvorfor bliver en blanding af salt (NaCl og sne kold? - Hvad er det
> der sker?

Saltvand har et lavere smeltepunkt end ferskvand, så når saltet blandes
med sneen er det ikke længere koldt nok til at forblive frossent. Men
for at smelte skal isen have tilføjet sin smeltevarme (som er ganske
betydelig). Denne energi kan kun komme fra ét sted, og det er
omgivelserne. Derfor falder temperaturen. Jeg har set det fænomen
blive brugt i en meget gammel ismaskine. Køleelementet var en beholder
med is som blev overstrøet med salt.

--
PeKaJe

The way to fight a woman is with your hat. Grab it and run.