Nicasil i cylindere
Fra : Kristian

Dato : 03-03-05 20:05

Hej!

Hvordan lægges der egentlig Nicasil belægning på -
i aluminiums cylindere ?
Er det noget man selv kan gøre, eller er der for skrappe
ting og sager indblandet i det.

Jeg har prøvet Google, men den giver bare en masse links
til færdige produkter med Nica belægning.

Mvh
Kaj kristian Thomsen

Fra : Jakob M

Dato : 04-03-05 09:06

> Hvordan lægges der egentlig Nicasil belægning på -
> i aluminiums cylindere ?

Nikasil er Mahles registrerede varemærke.
http://www.mahle.com/home.nsf/out/1.3.1.0.2293D6C78278299541256CA800562C3C?OpenDocument

> Er det noget man selv kan gøre, eller er der for skrappe
> ting og sager indblandet i det.

Det er "bare" en nikkelbelægning med siliciumkarbid partikler, der påføres
elektrokemisk. Jeg tvivler dog på at du kan få opskriften uden videre. Under
alle omstændigheder kræver det som regel stram styring af procesparametrene,
såsom pH, koncentration af salte, strømtæthed osv for et godt resultat.

Mvh
Jakob