. eller , ?
Fra : Thomas H.

Dato : 03-03-05 10:09

Er Danmark det eneste land i verden, hvor man bruger komma (,) til decimaler
og punktum (.) til at adskille tusinder, altså 1.000.000 , eller er det hele
Europa?

Er der snak om at se at få det harmoniseret ??

--
Thomas H. www.thhe.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 03-03-05 10:25

Thomas H. wrote:
> Er Danmark det eneste land i verden, hvor man bruger komma (,) til
> decimaler og punktum (.) til at adskille tusinder, altså 1.000.000 ,
> eller er det hele Europa?
>
> Er der snak om at se at få det harmoniseret ??

Gå ind i "internationale og sproglige indstillinger" i dit kontrolpanel -
prøv de forskellige lande. England bruger samme system som USA, men de
fleste EU-lande bruger "vores" system, i hvert fald hvad angår
decimalkommaet. Mange steder bruger man et "halvt mellemrum" i stedet for
punktum til at adskille tusinder.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thomas H.

Dato : 03-03-05 12:42

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fleste EU-lande bruger "vores" system, i hvert fald hvad angår
> decimalkommaet. Mange steder bruger man et "halvt mellemrum" i stedet for

Ok ...hvor er det dog fjollet :o|

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-03-05 13:02

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse news:wKCVd.102764$Vf.3961756@news000.worldonline.dk...

> Ok ...hvor er det dog fjollet :o|

Ja, vi kan ikke skifte til decimalpunktum hurtigt nok
ifølge mine begreber (da dette er suverænt førende i
international videnskabelig sammenhæng). Det skulle
ikke undre mig om der kommer en EU-beslutning om det
på et tidspunkt, hen over hovedet på det danske Sogneråd.

Mvh
Martin

Fra : Thomas H.

Dato : 03-03-05 13:21

> [...]
> ikke undre mig om der kommer en EU-beslutning om det
> på et tidspunkt, hen over hovedet på det danske Sogneråd.

Ja jeg sidder også og kæmper med det tit i firmaets programmer.
En ting er at regler kan være lidt forskellige, men at man gør det totalt
omvendt er sgu for dumt.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 03-03-05 15:37

Thu, 3 Mar 2005 13:21:20 +0100, Thomas H.
> [...]

> Ja jeg sidder også og kæmper med det tit i firmaets programmer.
> En ting er at regler kan være lidt forskellige, men at man gør det totalt

Ved samme lejlighed kan vi jo også afskaffe de danske specialbogstaver æ,
ø og å. For ikke at tale om det danske sprog. Begge dele er jo besværligt
for den stakkels computer og måske især den stakkels programmør.
Vi må også have afskaffet englændernes fjollede AM/PM klokkeslet - nej,
lad os tage skridtet fuldt ud og afskaffe tidszoner. Hvorfor kan klokken
ikke være det samme over hele jorden - det var da meget lettere!

Eller også kan vi udnytte, at computer-kapaciteten nu er kommet på et
stade, hvor det faktisk er muligt at lade teknikken tilpasse sig
menneskene i stedet for omvendt.

mvh
Krabsen
IT-udvikler

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 03-03-05 15:53

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newssm2f68cv0p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> [...]
> lad os tage skridtet fuldt ud og afskaffe tidszoner. Hvorfor kan klokken
> ikke være det samme over hele jorden - det var da meget lettere!

Aaaah nu overdriver du vist, for lige den med komma må da give mange
problemer, men ja AM/PM er også fjollet

Fra : Gert Krabsen

Dato : 03-03-05 16:34

Thu, 3 Mar 2005 15:52:41 +0100, Thomas H.
> [...]

> newssm2f68cv0p03yo@news.sunsite.auc.dk...

> Aaaah nu overdriver du vist, for lige den med komma må da give mange

Naturligvis overdriver jeg
Men pointen er den, at hvis decimaltegn, tids-formater, datoformater m.v.
giver problemer i et edb-program, så burde det være _programmøren_ og ikke
_brugeren_ der skal ændre adfærd for at løse problemet.

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Mikkel Lund

Dato : 03-03-05 10:47

Thomas H. wrote:
> [...]
> Europa?
>
> Er der snak om at se at få det harmoniseret ??

Se SI-standart 31-0, brug komma til decimal angivelse og mellemrum til
tusinder adskillelse.

--
Hilsen Mikkel Lund

http://aausatii.aau.dk

Fra : Villy Kruse

Dato : 03-03-05 16:35

On Thu, 3 Mar 2005 10:09:24 +0100,
Thomas H. <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

> Er Danmark det eneste land i verden, hvor man bruger komma (,) til decimaler
> og punktum (.) til at adskille tusinder, altså 1.000.000 , eller er det hele
> Europa?

Jeg kender kund de engelsktalende lande som bruger decimalpuntum. De fleste
andre bruger decimalkomma.

Villy

Fra : Per Rønne

Dato : 03-03-05 16:58

> [...]

> Europa?
>
> Er der snak om at se at få det harmoniseret ??

Mig bekendt bruger kun England og dets tidligere kolonier den anden
notation, end den vi bruger. Og jeg har aldrig hørt om
harmoniseringsplaner her. Vi kan ikke engang få harmoniseret betydningen
af ordet »trillion«!
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-03-05 18:14

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse news:1gsuxmp.1db9v971r2kidiN%spam@husumtoften.invalid...

> Mig bekendt bruger kun England og dets tidligere kolonier den anden
> notation, end den vi bruger.

Ja, og der er så også det sjove ved det at tyskere, franskmænd,
estoniere etc skriver rapporter mm på engelsk som er det
internationale sprog i handel og videnskab.

I det mindste burde man med øjeblikkelig virkning straks gøre
det valgfrit om man vil bruge dot eller comma.

På engelsk bruges både stop og point. De fleste bruger vist det første.

Mvh
Martin

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 03-03-05 21:36

Martin Larsen wrote:

> Ja, og der er så også det sjove ved det at tyskere, franskmænd,
> estoniere etc skriver rapporter mm på engelsk som er det
> internationale sprog i handel og videnskab.

Franskmænd? Uha - bare deres politikere ikke hører det.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-03-05 22:38

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse news:42277528$0$250$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
Martin Larsen wrote:

> Franskmænd? Uha - bare deres politikere ikke hører det.

Pas på med racisme. Frøerne har sandelig mange gode sider
på engelsk, prøv fx:
http://numbers.computation.free.fr/Constants/constants.html

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 03-03-05 22:22

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> Ja, og der er så også det sjove ved det at tyskere, franskmænd,
> estoniere

Estere?
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-03-05 22:54

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse news:1gsvbs5.p75xd31aped1qN%spam@husumtoften.invalid...

> Estere?
anglicisme

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-03-05 22:53

Per Rønne skrev:

> Estere?

Carboxylsyreestere?

--
'rluf :·)

Fra : Thomas H.

Dato : 04-03-05 08:20

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

.. Vi kan ikke engang få harmoniseret betydningen
> af ordet »trillion«!

Nej det er også en at de kæmpe store mysterier for mig, hvordan pokker kan
sådan noget forekomme ?

Fra : Per Rønne

Dato : 04-03-05 18:29

> [...]

> . Vi kan ikke engang få harmoniseret betydningen
>
> Nej det er også en at de kæmpe store mysterier for mig, hvordan pokker kan

Jeg aner det ikke ...
--
Per Erik Rønne