Apropos "Den manglende dollar" Kan nogen h~
Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 02-03-05 16:52

Jeg husker en gammel gåde, men kan bare ikke finde ud af svaret eller
hvordan man kommer frem til svaret.

3 mænd vil spise middag sammen.
Adam kommer med 5 retter
Børge kommer med 3 retter
og Carsten lægger 80 kr. på bordet

Hvordan skal de penge deles mellem Adam og Børge for at det er mest
retfærdig?

Det eneste jeg husker er at svaret IKKE er 50 kr. til Adam og 30 kr. til
Børge.

Er der nogen af jer kloge hoveder, der kan hjælpe mig??
--
Venlig hilsen
Pernille Lauridsen

Danske Bank: "Gør det du er bedst til. Det gør vi."
Mig: "Jeg er slet ikke tryg ved en bank der gør det, JEG er bedst til."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-03-05 17:07

Pernille Lauridsen skrev:

> [...]
>Børge kommer med 3 retter
>og Carsten lægger 80 kr. på bordet

>Hvordan skal de penge deles mellem Adam og Børge for at det er mest

Advarsel - Her er løsningen:

Vi ved ikke hvad maden har kostet, men vi må gå ud fra at 80 kr.
er det som de to andre tilsammen skal have refunderet. Vi sætter
en ret mad til at koste r kroner:

Betalt i naturalier:
Adam: 5r
Børge: 3r
Carsten: 0r

Samlet pris:   8r
Pris pr. mand:   8r/3

Refunderes:
Adam: 5r - 8r/3
Børge 3r - 8r/3
I alt: 8r - 16r/3 = 80
<=> 24r - 16r = 240
<=> 8r = 240
<=> r = 30

Refunderes:
Adam: 5r - 8r/3 = 150 - 80 = 70
Børge 3r - 8r/3 = 90 - 80 = 10

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-03-05 17:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> Advarsel - Her er løsningen:
>
> Vi ved ikke hvad maden har kostet, men vi må gå ud fra at 80 kr.
> er det som de to andre tilsammen skal have refunderet. Vi sætter
> en ret mad til at koste r kroner:

Ud fra de sparsomme oplysninger, kunne man også antage, at de 5 retter, og
de 3 retter har samme *værdi*. På den måde kunne man også udlede, at de
skulle have 40 kr. hver.

Stig Johansen

Fra : Bloch

Dato : 02-03-05 17:48

Stig Johansen wrote:

> Ud fra de sparsomme oplysninger, kunne man også antage, at de 5 retter, og
> de 3 retter har samme *værdi*. På den måde kunne man også udlede, at de
> skulle have 40 kr. hver.

måske er det bare mig? men kunne det Tænkes Carsten var tjeneren? og
derfor ligger penge på bordret, uden selv at spise? bare en tanke?

Fra : Bloch

Dato : 02-03-05 20:05

Bloch wrote:

> måske er det bare mig? men kunne det Tænkes Carsten var tjeneren? og
> derfor ligger penge på bordret, uden selv at spise? bare en tanke?
okay, det er måske lidt åndssvagt svar, men det håber jeg i kan bære
over med. ps. undskyld mine stave fejl.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-03-05 21:10

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev:

>Ud fra de sparsomme oplysninger, kunne man også antage, at de 5 retter, og
>de 3 retter har samme *værdi*. På den måde kunne man også udlede, at de
>skulle have 40 kr. hver.

Det er rigtigt at opgaven er åben for fortolkning.

--
Bertel

Fra : Rune Zedeler

Dato : 03-03-05 01:52

Pernille Lauridsen skrev:

> [...]
> Børge kommer med 3 retter
> og Carsten lægger 80 kr. på bordet
>
> Hvordan skal de penge deles mellem Adam og Børge for at det er mest

Bertel har givet svaret.
Det er lidt nemmere at forstå hvis Adam i stedet kommer med 6 retter
således at han har dobbelt så meget med som Børge. I så fald skal
carsten nemlig give alle pengene til Adam.
Du kan se det som at Adam Børge og Carsten har aftalt at tage 3 retter
med hver; men at Carsten så betaler Adam for at tage hans 3 retter med.

-Rune

Fra : Thor

Dato : 03-03-05 18:53

> Du kan se det som at Adam Børge og Carsten har aftalt at tage 3 retter
> med hver; men at Carsten så betaler Adam for at tage hans 3 retter med.
>
> -Rune

Det giver mening!

Fra : Gainsbourg

Dato : 07-03-05 03:23

Til den pris kan man gøre sig sine tanker om kvaliteten af hver ret. Måske
er de 50 kr af Carstens, betaling for maden og de resterende 30 for at
slippe for at skulle spise noget af den?

Der kan vel ikke være tale om ret meget andet end, pasta, baked beans,
torskerogn og kattemad på dåse?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 07-03-05 08:39

> [...]
> slippe for at skulle spise noget af den?
>
> Der kan vel ikke være tale om ret meget andet end, pasta, baked beans,

Jeg tror jeg læste gåden i et Anders And blad i starten af 80'erne

Til især Bertel Lund Hansen: Tak for svarene

VH Pernille