Where is the missing dollar?
Fra : John Doe

Dato : 02-03-05 04:10

Story: These 3 guys walk into a hotel. They pay 10 dollars a piece for their
room which cost $30. After the 3 guys get to their room, the manager
realizes that he over charged them $5 so he sends the bell-hop up with the
extra 5 bucks to repay them. On his way, the bellhop decides that he will
give a dollar each to the men and keep $2 as a tip since 5 is not divisible
by 3.

Here's the real problem: Since each guy got $1 back, each only paid $9 for
the room a piece - $27 all together. Then you add the $2 the bellhop kept
and you get $29 bucks!

Den fatter jeg ikke lige helt ?

John

Fra : Snurrberget

Dato : 02-03-05 05:29

> [...]
> the room a piece - $27 all together. Then you add the $2 the bellhop kept

Den virker lidt drilagtig, men hvis du stiller det op som et regnskab,
ser det lidt mere tilforladeligt ud:

Transaktion Lejere manager Piccolo Balance
0 0 0 0 0
1 -30 30 0 0
2 -27 25 2 0

t0: Udgangspunkt.
t1: Lejere har betalt 30
t2: Lejere har fået refusion og piccolo har fået drikke penge

- cep

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 02-03-05 09:34

John Doe wrote:

> [...]
> the room a piece - $27 all together. Then you add the $2 the bellhop kept

Regnskabsopstillingen er en god ide. Se også sidste gang opgaven blev
diskuteret:

<http://groups-beta.google.com/group/dk.videnskab/browse_thread/thread/b4eda9f28e197077?tvc=2&q=30+29+1>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Thor

Dato : 02-03-05 10:24

Altså: hver gæst har betalt $10-$1 = $9, dvs ialt $27,-
$2 er gået til piccoloen og $25 til hotelværten:

25
+ 2
----------------
27 = 3 x 9
============

No missing dollar

Thomas Riedel

Fra : John Doe

Dato : 02-03-05 13:39

tak for hjælpen, det giver lidt mere logik nu

John

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-03-05 11:24

"John Doe" <skodfisk@fiske.net> wrote in message
> [...]
> the room a piece - $27 all together. Then you add the $2 the bellhop kept

Ingen oppgave er kan løses før den er definert.
Her legges opp til å gi svar på et spørsmål som ikke er stilt.

HM

Fra : ML-78

Dato : 02-03-05 12:43

Harald Mossige skrev:

> Ingen oppgave er kan løses før den er definert.
> Her legges opp til å gi svar på et spørsmål som ikke er stilt.

Spørgsmålet er stillet i emnelinien.

Svaret er, at der ikke mangler nogen dollar.

ML-78

Fra : Rune Zedeler

Dato : 03-03-05 01:54

Per har 5 kroner.
Han giver 2 kroner til Anders.
Per har altså givet 2 kroner til Anders, og Anders har fået 2 kroner af Per.
Hvor er den sidste krone?

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 03-03-05 10:29

> Per har 5 kroner.
> Han giver 2 kroner til Anders.
> Per har altså givet 2 kroner til Anders, og Anders har fået 2 kroner af
> Per.
> Hvor er den sidste krone?

Minder lidt om : "Kan du ikke låne mig 1000 kr? Du kan nøjes med at give mig
500 kr nu. Så skylder du mig 500 kr og jeg skylder dig 500 kr og så er vi
kvit"

VH Pernille