Højdemåling 2
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 01-03-05 16:08

Kendte man højden på Everest inden mennesket besteg det, og hvordan?

Og er højden blevet justeret flere gange efterfølgende?

Jesper

Fra : Bloch

Dato : 01-03-05 23:42

Jesper Nielsen wrote:
> Kendte man højden på Everest inden mennesket besteg det, og hvordan?
>
> Og er højden blevet justeret flere gange efterfølgende?
>
> Jesper

jeg skal ikke kunne, sige om man kendte højden på forhånd, det tvivler
jeg nu på. da det ville være meget svært at bedømme/udregne.
det er kun et par år siden, man forøgede højden med 5 meter.

Fra : Aage Andersen

Dato : 02-03-05 09:11

"Jesper Nielsen" > Kendte man højden på Everest inden mennesket besteg det,
og hvordan?

> Og er højden blevet justeret flere gange efterfølgende?

Frit fra min aldeles upaalidelige hukommelse:

Indien og dele af Himalaya blev kortlagt ved triangulering midt i 1800
tallet.
Bjergtoppene blev maalt ved højdetriangulering.
Lederen af maaleholdet hed Everest. Jeg vil tro, han har kunnet fastslaa Mt.
Everest højde med en nøjagtighed paa et par hundrede meter.
Korrektioner modtages gerne.

Aage

Fra : Bo Warming

Dato : 02-03-05 09:28

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote in message
> [...]
> Lederen af maaleholdet hed Everest. Jeg vil tro, han har kunnet fastslaa
> Mt. Everest højde med en nøjagtighed paa et par hundrede meter.

Sjovt at et bjerg som lokale havde besteget og navngivet i årtusinder,
skulle skifte havn fordi en forsker-nar spildte skattepenge på total
ligegyldig triangulering.

At navngive er at pisse territoriet af.

Havde Sir Hillary kunne bestige verdens højeste bjerg uden følgeskab fra en
lokalkendt?

Hvornår skifter vort land navn til Ahmed-land eller Muhamedanmark, fordi det
er blevet "befriet"....

Bemærkningen "Fordi den lå der" som argument for at spilde sponsormillioner
på Everest-genbestigning, har virkelig båret frugt vedr følgende årtiers
science, der vel på universiteterne er 99% l'art pour l'art.

Hvad gavn har vi af at have haft mænd på månen?

Fremskyndede videreudviklingen af de sattelitopsendende Wernher von
Braun-raketter på en eller anden måde opfindelse af mikrobølgeovn eller
transistor eller ???
Fandt vi mineraler der giver indsigt , der ikke var opnået via
Bunsen-Kirchhoff-Frauenhofer spektroskopien?
Lærte den nyligdøde Jens Martin Knudsen TV-seerne andet end næsegrus
KejserNyKlær underkastelse for opreklamerede autoriteter?

Fra : Aage Andersen

Dato : 02-03-05 10:35

"Bo Warming"
> Sjovt at et bjerg som lokale havde besteget og navngivet i årtusinder,
> skulle skifte havn fordi en forsker-nar spildte skattepenge på total
> ligegyldig triangulering.

Englænderne har ikke betragtet det som ligegyldigt. Meget af det har været
militære hemmeligheder. At have et kort over Indien som ingen andre havde
kunne befæste deres magtposition.

Aage