Oblikationer og kurs. hjælp!
Fra : pp

Dato : 01-03-05 07:10

Hej gruppe,

Undskylder på forhånd hvis dette er lidt off topic men der var ikke meget
liv i de mere relevante grupper...

Hvis jeg tager et 4% oblikationslån på f.eks 1 mill og kursen er f.eks 99.
vil oblikationsrestgælden være ca 1.010.101,-
Hvis jeg derimod tager et 3% oblikationslån på f.eks 1 mill og kursen er
f.eks 90. vil oblikationsrestgælden være ca 1.111.111,-
eller ca 100.000 større.

Hvis jeg på et senere tidspunkt vil omlægge/ indfri lånet ( renten er
steget. og dermed kursen faldet. ) er det vel oblikationsrestgælden der
skal indfries. Men hvilken indflydelse får den oprindelige kurs (99/90) på
forløbet. Det er vel bare restgælden man skal gå ud fra ? Eller hvad?

Bliver lånet ikke altid indfriet til kurs 100 ?

Mvh pp

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-03-05 09:47

"pp" <pp@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Bliver lånet ikke altid indfriet til kurs 100 ?

Nej. For konvertible obligationer gælder det, at de altid kan indfries til
kurs 100 ELLER til dagskursen, hvis den er under 100.

Hvis kursen er under 100 indfries lånet ved, at man selv køber obligationer
til dagskursen.

Hvis kursen er over 100 sker der en såkaldt pari-opsigelse, hvor lånet
opsiges og indfries til kurs 100.

Når man optager 10, 20 og 30-årige obligationslån, er obligationerne typisk
konvertible.

Når man optager flekslån, er obligationerne inkonvertible. Det vil sige, at
der kun kan indfries til dagskurs, som altså kan være over 100.