Forklaring på "halvtresindstyve" mm.
Fra : Knud Dam

Dato : 26-02-05 16:46

Hej Gruppe.

Vi kom netop til at diskutere, hvorfra udtrykket halvtresindstyve,
tresindstyve mm. kommer fra.

Er der en, der har en forklaring ?

Pft.

Knud.

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 26-02-05 16:54

Knud Dam wrote:
> Vi kom netop til at diskutere, hvorfra udtrykket halvtresindstyve,
> tresindstyve mm. kommer fra.

Det hører vist hjemme i dk.kultur.sprog.

> Er der en, der har en forklaring ?

Det er så vidt jeg ved opstået fordi man ikke kan sige den toogfyrrende.
Detfor siger man toogfyrretyvende. Altså man sætter tyvende bagved tal
over 39.

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk

Fra : Ivar

Dato : 26-02-05 17:54

Knud Dam skrev:

> Vi kom netop til at diskutere, hvorfra udtrykket halvtresindstyve,
> tresindstyve mm. kommer fra.

Du kender udtrykket 'halvanden', der betyder en og en halv. Tidligere sagde
man også halvtredje for to og en halv, halvfjerde osv. Ligesom man i dag
diger at klokken er halv tre, når man mener at den er to og en halv.
På dansk hedder 50 halvtredsindstyve der betyder 2½ * 20. Halvtredsindstyve
er egentligt den "korrekte" betegnelse, halvtreds er blot en afkortet form.

Ivar Magnusson

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-02-05 18:15

Knud Dam wrote:
> Hej Gruppe.
>
> Vi kom netop til at diskutere, hvorfra udtrykket halvtresindstyve,
> tresindstyve mm. kommer fra.
>
> Er der en, der har en forklaring ?

Sinde er et gammelt ord for gange.

Halvtredsindstyve = halvdelen af tredje (altså 2,5, på samme måde som i
f.eks. halvanden) sinde tyve
Tresindstyve = tre sinde tyve

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-02-05 20:48

Morten Wartou wrote:

> Sinde er et gammelt ord for gange.
> Halvtredsindstyve = halvdelen af tredje (altså 2,5, på samme måde som i
> f.eks. halvanden) sinde tyve
> Tresindstyve = tre sinde tyve

Jeg vil bare suplere med at det er tyve, man bruger, fordi det er det samme
som det gode gamle snes. Halv snes bruges stadig.

Mens dusin det høre man ikke så ofte, men for dem der ikke ved det, så er
det 12.

Ivar Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-02-05 11:15

Ivar Madsen skrev:

>Jeg vil bare suplere med at det er tyve, man bruger, fordi det er det samme
>som det gode gamle snes.

Det kan man ikke sige "Tyve" er lige så godt og gammelt som
"snes". De er begge oldnordiske. Der er ikke nogen rester af
"snes" i vores talord. Det har bare eksisteret ved siden af.

At tallene er baseret på "tyve" viser bare at man i nogen grad
har brugt et tyvetalssystem.

"Tyve" skulle i øvrigt have med "to" og "ti" at gøre. Det er
samme forhold ved svensk, tysk og engelsk.

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-02-05 12:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> "snes" i vores talord. Det har bare eksisteret ved siden af.
> At tallene er baseret på "tyve" viser bare at man i nogen grad

Jeg mener nu stadig, at det er efterfølgerne af vores gamle tyve tals
system.

Ligesom vi har eftervirkninger af øhe Grækernes gamle 60 tals system.
60 sekunder er et minut, 60 minutter er en time.

ligeså med længde/brede grader, hele cirklen er 6 * 60.

Ivar Madsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-02-05 13:53

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> skrev i en meddelelse news:4578865.dsmNncGgKs@milli.dk...

> Ligesom vi har eftervirkninger af øhe Grækernes gamle 60 tals system.
> 60 sekunder er et minut, 60 minutter er en time.

Sumererne var vist før grækerne med det sexagesimale system.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-02-05 15:51

Ivar Madsen skrev:

>Jeg mener nu stadig, at det er efterfølgerne af vores gamle tyve tals
>system.

At sige at vi har brugt et tyvetalssystem på samme måde som vi nu
bruger titalssystemet, er en overdrivelse, men vi er enige om at
vi på nogle måder har brugt et tyvetalssystem.

Jeg benægter dog at "snes" er en væsentlig del af dette system.
Som sagt er "tyve" lige så gammelt et ord.

>Ligesom vi har eftervirkninger af øhe Grækernes gamle 60 tals system.
>60 sekunder er et minut, 60 minutter er en time.

Også enig, og vi har små rester af et 12-talssystem i "dusin" og
"gros".

--
Bertel

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 27-02-05 16:17

Bertel Lund Hansen wrote:
[klip]

> Også enig, og vi har små rester af et 12-talssystem i "dusin" og
> "gros".

Hvad er en "gros"?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-02-05 17:27

Thomas Damgaard Nielsen skrev:
> Bertel Lund Hansen wrote:
> [klip]

> Hvad er en "gros"?

144

(ordet 'gros' er vist i familie med ordet 'grossist')
--
'rluf :·)

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-02-05 18:01

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse news:4221f50e$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> 144
>
> (ordet 'gros' er vist i familie med ordet 'grossist')

Den kan også se således ud:
http://search.sothebys.com/browse/viewLot/bigPic.jsp?LOT_ID=38NBM&liveFlag=Y&sale_number=N07721&live_lot_id=214

Mvh
Martin

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-02-05 20:19

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Og hvem var (er?) den tegneren?

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-02-05 20:29

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse news:42221d2a@news.wineasy.se...

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> http://search.sothebys.com/browse/viewLot/bigPic.jsp?LOT_ID=38NBM&liveFlag=Y&sale_number=N07721&live_lot_id=214
> >

> Og hvem var (er?) den tegneren?

Det skal man selv finde ud af.

Mvh
Martin

Fra : alexbo

Dato : 27-02-05 17:54

"Thomas Damgaard Nielsen" skrev

> Hvad er en "gros"?

Et dusin dusin, 144 stk.

En grossist handler med store partier, dusin i dusinvis.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-02-05 18:08

>Hvad er en "gros"?

Det hedder "et gros", og det er 12 dusin = 144.

"Dusin" og "gros" kommer fra fransk hvor 12 hedder "douze".
Talord kan få tilføjet "-aine" hvor det så betyder "et antal af
....". "Douzaine" betyder altså "tolv stykker" og er indlånt til
dansk som "dusin".

Et stort dusin hedder så "un gros douzaine" 'forkortet' "un
gros", men det er altså (også i Frankrig) 144 stykker. Det er
indlånt som "et gros" (udtales som "grås" i "gråspurv").

"En gros" er fransk og betyder "i store (partier)". Det er samme
ordstamme, og den går igen i "grossist" og andre sammensætninger.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 27-02-05 17:54

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-02-05 00:34

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk>

> "Tyve" skulle i øvrigt have med "to" og "ti" at gøre. Det er
> samme forhold ved svensk, tysk og engelsk.

Hvad jeg engang har læst er at "tyve" er udviklet af en flertalsform
for "ti". Det passer også bedre med at man kan genkende stammen "ti" i
begyndelsen af ordet. Sv. "tjugo" må have samme historie.

"Twenty" og ty. "Zwanzig" er derimod tydeligvis "toti" på de
respektive sprog.

--
Henning Makholm Set your feet free!

Fra : Stefan Holm

Dato : 28-02-05 01:11

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Hvad jeg engang har læst er at "tyve" er udviklet af en flertalsform
> for "ti". Det passer også bedre med at man kan genkende stammen "ti" i
> begyndelsen af ordet.

Og for den sags skyld med ordet "fyrretyve".

--
Stefan Holm
"Min lyserøde plastikstol skvulper."

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 26-02-05 23:32

Knud Dam wrote:
> Hej Gruppe.
>
> Vi kom netop til at diskutere, hvorfra udtrykket halvtresindstyve,
> [...]

Hej Knud

Kig evt. på:
http://da.wikipedia.org/wiki/Talsystem

og

A Playground of Thoughts > Number Systems of the World > The Number
System of Danish:
http://www.sf.airnet.ne.jp/~ts/language/number/danish.html

mvh/Glenn

Fra : Knud Dam

Dato : 27-02-05 02:13

Tak for svarene !

Mvh

Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-02-05 11:17

Knud Dam skrev:

>Vi kom netop til at diskutere, hvorfra udtrykket halvtresindstyve,
>tresindstyve mm. kommer fra.

Der kører en svensk tv-serie om matematik på DR2. De havde fået
en dansk gut til at forklare de danske talord - og han gjorde det
forkert!

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 27-02-05 14:55

Bertel Lund Hansen skrev:

> Der kører en svensk tv-serie om matematik på DR2. De havde fået
> en dansk gut til at forklare de danske talord - og han gjorde det
> forkert!

Det bemærkede jeg også. Han forklarede halvtreds som 2*20+10,
hvor det ville have været mere korrekt at sige 2½*20. Desuden
nævnte han ikke den lange form, hvilket gjorde at forklaringen blev
noget tåget.

Ivar Magnusson

Fra : Emil

Dato : 27-02-05 20:53

Knud Dam wrote:

>Vi kom netop til at diskutere, hvorfra udtrykket halvtresindstyve,
>tresindstyve mm. kommer fra.
>
>Er der en, der har en forklaring ?

Du har allerede fået en del forklaringer.
Selv fik jeg en noget anderledes udlægning, fra en gammel
landmand:

halvtresindstyve = halvvejs mod den tredie gange tyve.
Her er det underforstået, at man allerede har to gange tyve
(altså 40) og nu er på halvvejen til næste hele multiplum af
tyve.

Tresintyve = tre gange tyve

Halvfjersintyve = halvvejs mod fire gange tyve.

Firsintyve = fire gange tyve

Halvfemsinstyve = halvvejs mod fem fange tyve

m.v.h. Emil

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-02-05 21:31

Emil skrev:

> [...]
> landmand:

> halvtresindstyve = halvvejs mod den tredie gange tyve.

Som du selv skriver har andre allerede forklaret det.
En ting, ingen hidtil har påpeget, er stavefejlen i trådens
overskrift. (Der mangler et 'd''), men dette er jo heller ikke
"sproghjørnet".

50 - halvtreDs = halvtreDje (2½) sinde tyve.
60 - tres = tre sinde tyve
70 - halvfjerDs = halvfjerDe (3½) sinde tyve
80 - firs = fire sinde tyve
90 - halvfems = halvfem (4½) sinde tyve
(sinde =gange)
--
'rluf :·)
- dette spørgsmål har været oppe flere

Fra : Emil

Dato : 27-02-05 23:13

On Sun, 27 Feb 2005 21:31:16 +0100, Herluf Holdt, 3140 wrote:

>En ting, ingen hidtil har påpeget, er stavefejlen i trådens
>overskrift. (Der mangler et 'd''), men dette er jo heller ikke
>"sproghjørnet".

Nej; men det er altså lettere at Google efter viden, når
søgekriterierne er stavet korrekt, så tak for det.

> 50 - halvtreDs = halvtreDje (2½) sinde tyve.
>(sinde =gange)

Jeg tror ingensinde, at det nogensinde vil lykkes dig at omsinde
de tusinde, som ikke vidste at sinde = gange, hvilket du vel
havde i sinde?

Tusinde tak for din udredning. Jeg smutter til "sproghjørnet".

m.v.h. Emil

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-02-05 23:46

Emil skrev:

>Selv fik jeg en noget anderledes udlægning, fra en gammel
>landmand:

Udlægningen er ikke egentlig anderledes, men landmandens
forklarer ikke hvordan talnavnene er opstået. Derfor er den
mangelfuld.

--
Bertel

Fra : Emil

Dato : 28-02-05 00:34

On Sun, 27 Feb 2005 23:45:55 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

>Udlægningen er ikke egentlig anderledes, men landmandens
>forklarer ikke hvordan talnavnene er opstået. Derfor er den
>mangelfuld.

Ja; og dog. Forklaringen efterlod en forståelse for sammenhænge,
som egentligt er grumdlaget for videnskab og forskning, hvilket
var min mission med mit indlæg.

m.v.h. Emil