Lokal uniform konvergens
Fra : Stefan Holm

Dato : 24-02-05 21:21

Jeg er i løbet af mit speciale (hvor jeg er tvunget til at bevæge mig
en del tættere på harmonisk analyse end jeg er vant til) løbet ind i
et problem jeg af en eller anden grund ikke kan få has på (og min
vejleder har så travlt, så travlt).

Vi har en abelsk, lokalkompakt gruppe G, og en følge (eller helst et
net) af karakterer \chi_n som konvergerer mod en karakter \chi på
følgende vis:

For enhver kontinuert, kompakt støttet funktion f, gælder at
integralet (med hensyn til Haar-målet)

\int (\chi_n(g) - \chi(g))f(g) dg

konvergerer mod 0.

Det er let at indse at dette medfører punktvis konvergens (næsten
overalt, i hvert fald), men hvorfor vil der ligefrem være tale om
uniform konvergens på kompakte mængder?

--
Stefan Holm
"Nein! No! Oh. Was NOT head of Gestapo AT ALL! I was not, I make joke!"