Samlet (maximal) afvigelse?
Fra : Palle Jensen

Dato : 21-02-05 13:17

Hej,

Jeg har et spørgsmål som jeg håber nogle kan svare på.

Det drejer sig om specifikatioer på to enheder og om disse kan lægges
sammen.

Lad os sige at jeg skal anskaffe et pH-meter. Til dette pH-meter vil jeg
gerne have en temperaturføler sat på. pH-meteret har en temperaturindgang
til det samme.

Jeg kigger i specifikationerne for henholdsvids pH-meter og temperaturføler.

For pH-meteret finder jeg en tolerace på temperaturindgangen er +/- 0.5
grader Celcius.

For temperatur sensoren finder jeg ligeledes en tolerance på +/- 0.5 grader
Celcius.

Kan jeg så antage at når jeg neddypper min temperaturføler ned i en
opløsning herefter, at den maksimale fejlvisning (forudsat at de to ting
begge overholder specifikationen) er +/- 1.0 grad Celcius? Eller kan man
ikke lægge tolerancer sammen?

(Jeg kan iøvrigt oplyse at føleren er en NTC føler der afleverer en Ohm'sk
værdi til meteret som omsætter denne værdi til grader)

--
Palle Jensen

Fra : Jes Hansen

Dato : 21-02-05 15:29

> [...]
> opløsning herefter, at den maksimale fejlvisning (forudsat at de to ting
> begge overholder specifikationen) er +/- 1.0 grad Celcius? Eller kan man

Ja, her kan du bare lægge sammen. Lad os sige at du dypper måleren ned i en
væske der er 22ºC. Din temperaturføler vil så give et tal mellem 21,5º og
22,5ºC. Lad os sige at det afleverer den højeste temperatur den kan i dette
tilfælde: 22,5ºC. Når pH-meteret får denne værdi vil den give et tal mellem
22ºC og 23ºC. På sammen måde kan du finde den mindste værdi du kan få i
dette tilfælde til 21ºC.

Alt i alt: Du har en usikkerhed på +/- 1ºC.

Jes Hansen

Fra : Ole Pagh

Dato : 21-02-05 16:25

Palle Jensen wrote:

> [...]
> 0.5 grader Celcius.
>
> For temperatur sensoren finder jeg ligeledes en tolerance på +/- 0.5

Hvis der er tale om leverandørspec. på 0,5°C for hhv. instrument og føler,
kan der beregnes på følgende vis:
Begge typer usikkerheder (US) opfattes her som firkant fordelte, og deres
størrelser reducers med 3^0,5 (kvadratrod 3) ~ 0,29°C
Herefter tages kvadratroden af kvadratsummen.

US (1 sigma) = (0,29^2 + 0,29^2)^0,5 ~ 0,41°C.
Dette er 67 % sandsynligheden for at dit samlede system måler ± 0,41°C, men
det er normalt for et kalibreringslaboratorie at opgive sandsynligheden på
95 % niveau (2 sigma), og derfor ganges resultatet med 2.

Din samlede usikkerhed bliver således: ± 0,82 °C.

Da jeg selv til daglig foretager kalibrering af bl.a. pH metre og tilhørende
temp. følere, kan jeg sige at hvis instrumentet er af gængs fabrikat
(Radiometer, WTW, Mettler-Toledo etc.), vil målefejlen (føler + instrument)
sjældent overstige 0,3...0,4°C i området 0...50°C.

--
hilsen Ole