Hvor meget svarer et sekund (i grader, min~
Fra : Mathias

Dato : 20-02-05 17:20

Hej allesammen.

Jeg har et bette spørgsmål:
Hvor meget svarer et sekund til i cm når man snakker grader / minutter /
sekunder?

Så vidt jeg kan regne mig frem til, kommer det vel an på breddegraden
når man snakker et sekund på længdegradsaksen (kan man sige det? .
Er der nogen der har en formel for dette?
--
Mvh. Mathias
Mail er invalid, erstat "nntp" med "mathias" for direkte mail.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 20-02-05 18:24

> Hvor meget svarer et sekund til i cm når man snakker grader / minutter /
> sekunder?

Et sekund er 1/60 af et minut som er 1/60 af en grad.
Der er derfor 60*60*360=1296000 sekunder rundt om Jorden.
Ved ækvator er omkredsen meget rundt regnet 40.000 km, så et sekund er der
30m.
Omkredsen ved en bestemt breddegrad kan ca beregnes som
cos(breddegrad)*12742km*pi

Du har derfor længden af et sekund som cos(bredde)*12742km*pi/1296000

Fra : kk

Dato : 20-02-05 19:31

"Jakob Nielsen" <a@a.a> wrote in message

> [...]
> der 30m.
> Omkredsen ved en bestemt breddegrad kan ca beregnes som
> cos(breddegrad)*12742km*pi
>
> Du har derfor længden af et sekund som cos(bredde)*12742km*pi/1296000
>... og en sømil er knyttet hertil, idet 1 sømil = 1 bueminut på en
>storcirkel (ækvator eller en meridian) = 1852 meter (Ved
>hastighedsberegning er 1 knob = 1 sømil i timen. Ved afstandsberegning
>på tværs af meridianer (øst-vest-skråt-mv) tager man en afstand i
>passeren og måler den ud på middelmeridianen for området. Nemt nok.
mvh
kk