Rundering (fremsendelser)
Fra : Fru Bufas

Dato : 27-05-01 16:14

Hej !

Jeg har en hvalp på godt 6 mdr.og har trænet rundering med ham en del
gange.... dvs. figuranten løber 20-50 m ud og gemmer sig (han bliver
animeret ved start). Når han kommer ud til fig. lander han ligesom op af
fig. (fig. er stop klods *S*) og bagefter sætter han sig pænt ned og
gør..... Det hjælper dog når belønningen er skjult, og oxo lidt at fig. står
med ryggen til... Vi har oxo prøvet med meget korte runderinger (5-10 m) men
det gør ingen forskel.... Det nemme ville være at sætte line på ham og
"lære" ham det på den måde, men den metode bryder jeg mig ikke om...

Så har du et godt forslag, så lad mig endelig høre det !

Mange hilsner

Fru Bufas
(som synes det er på tide, at vi får lidt træningssnak her på hunde-ng !!!)

--

ICQ # 44 63 61 65

http://hundelink.homepage.dk

Fra : Carina Graversen

Dato : 27-05-01 19:35

Hej Fru Bufas

Den der med lidt mere træningssnak er jeg helt med på

Så hermed får du lige et par bud på hvad man kunne gøre ...

Jeg havde selv de samme problemer med Tikki (hun sprang endda også op af
figuranten), indtil jeg var på kursus i januar, hvor vi på 10 minutter fik
pillet de unoder af hende - og er der bare den mindste tendens til at hun
begynder igen, har jeg nu MIDLET til at gøre hende helt klart hvad hun skal
og ikke skal .... - endda helt uden at bruge ubehag .

For Tikkis vedkommende var der tale om en fejlindlæring/figurantfejl helt
fra hun startede med rundering. Trænere mente vi skulle gå hurtigere frem
end hun var klar til, og hun var slet ikke god nok til det egentlige
figurantarbejde før vi begyndte at lave færdige runderinger . Dvs. når
hun kom ud til figuranten, sprang hun op, fik en "sid" kommando, og satte
sig så og halsede - efter tilpas mange gentagelser havde hun fået den
opfattelse, at "runder" betød - løb ud til figuranten, sæt hurtigt poterne
op på ham og spring så ned og start halsgivningen. Det var ret tydeligt at
hun havde fået denne opfattelse, og hun var vældig dygtig til det *GGGGG*.

Det vi så gjorde på kurset i januar var, at figuranten stillede sig ca. 10 -
15 meter væk med bidepøllen/dummyen synligt. Så blev Tikki sendt derhen, og
hun sprang selvfølgelig op - så løb jeg lynhurtigt hen og trak hende tilbage
til startstedet, og sendte hende igen. De første 10 gange var hun tydeligvis
forvirret, og for hver gang slog hun faktisk hårdere med poterne (hun
troede jo at det var det hun altid var blevet belønnet for), men pludselig
begyndte hun at eksperimentere for at få belønningen, og den ene gang lod
hun pludselig være med at springe op, og fik så selvfølgelig bidepøllen og
fik lov til at løbe med den og vi stille og roligt kørte det over i
flokdriften. Så prøvede vi igen, og denne gang gik der kun 4-5 før hun
prøvede at lade være med at springe op, og næste gang skulle der kun 2
forsøg til, og så lige pludselig havde hun fundet ud af hvad det hele gik ud
.

Det sker stadigvæk at hun får tilbagefald mht. at springe op, men nu skal
der kun et forsøg til, før hun holder op, og så plejer det at holde sig i et
godt stykke tid ...
____

Andre metoder jeg har brugt mig af er "stakit"-metoden:

x figurant

------ --------------------------------------statik

o hund

Hunden sendes ud mod figuranten, og den er nu nødt til at bruge "de små grå"
til at komme hen til figuranten. Desuden vil den nødvendigvis være nede i
fart når den når figuranten, der her har en mulighed for at kommandore "sid"
inden hunden springer op/løber ind i ham - hvis I bruger sid ???. Det er
selvfølgelig meningen hunden skal løbe gennem åbningen, så du må selv
vurdere hvor svært det skal være (hvor langt fra åbningen figuranten skal
stå)

____

Der er også fært-metoden:

3
*
*
* <-- vind
*
* * naturligt hegn
2 * 4
*
*
*
1

Hunden står ved punkt 1, og ser fig. løbe strækningen 1-2-3-4. Herefter
sendes hunden, og når den når punkt 2 får den færten af fig. Igen er den
nødt til at vende og skifte retning, hvilket naturligt dæmper dens tempo, og
figuranten har mulighed for at kommandere og belønne INDEN hunden er rendt
ind i ham.
____

Så er der også line-metoder.

Start helt forfra, og hav hunden i en kort line. Hvis linen er 1,5 meter
lang, så placer figuranten 2 meter væk. Linen må SELVFØLGELIG ikke bruges
til at straffe hunden - du kan evt. bruge en magen til den jeg viste til
Pia i emnet "spor" - altså en line med en fjeder. Når Razco så har fundet
ud af hvordan man tænder figuranten, kan I igen lade ham løbe længere ud til
fig.
____

Håber du måske kan bruge lidt af mine ideer - i øvrigt sprang han ikke op
af mig, da jeg stod figurant for ham )

Hilsen
Carina

- - -
Carina Graversen (INA)
E-mail: ina@hund.dk
Min hund: http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm
ICQ # 50 67 93 53

Fra : Tina Sylvester Gusta~

Dato : 27-05-01 18:45

Hej

Jeg læste Fru Bufas besked og begyndte at undre mig... Min hund løb altid ud
til figuranten, satte sig og halsede løs og fik da altid god respons på det.
Hvad jeg så undrede mig over var, hvad Fru Bufas' hund gjorde galt, men
efter Carinas besked mener jeg at forstå, at hunden sprang op ad / løb ind i
figuranten???

I øvrigt er det dejligt med noget træningssnak... Jeg savner det helt vildt
efter mit yndlingskræ blev aflivet..

Tina

Fra : Ann K.

Dato : 27-05-01 18:59

Hejsa.

>Det nemme ville være at sætte line på ham og
"lære" ham det på den måde, men den metode bryder jeg mig ikke om...
<> Dejligt at høre Metoden _kan_ oxo skade ryg- og nakkemuskulatur
og -hvirvler...

>Så har du et godt forslag, så lad mig endelig høre det !
<> Hmmm... Du kunne jo gøre som vi gjorde med Dise... Hun fór også afsted,
hoppede lykkeligt op ad fig., og engang i mellem kunne hun finde på at
snappe....
Dog skal du gøre dig helt klart at du for eftertiden vil være kilde til evig
morskab hos _alle_ på det sted du træner
Metoden består nemlig i at fig. når han/hun bliver "overfaldet" (bemærk
citationstegnene!!!!!!!!) giver sig til at hyle hjerteskærende af
forskrækkelse! Evt lader sig falde omkuld, stadig hylende....
Det er rendyrket hundesprog... og betyder noget i retning af "Ikke så
voldsomt... jeg vil ikke lege med dig, for du gør mig bange/forskrækket!"...
Selv vores fjantede lille sheltie fattede beskeden efter kun 4 forsøg
Problemet var så bare at få vores træner til at acceptere denne metode....
*sss* Det lykkedes og Dise sætter sig nu pænt foran fig. og gøer så hele
området runger

>Fru Bufas
(som synes det er på tide, at vi får lidt træningssnak her på hunde-ng !!!)
<> Jahhh - men det er nu også hyggeligt at høre historier om andre hunde

Mvh Ann

Fra : Nanna Lise Vester

Dato : 28-05-01 14:36

Ann K. <tsars@image.dk> wrote:

> [...]
> citationstegnene!!!!!!!!) giver sig til at hyle hjerteskærende af
> forskrækkelse! Evt lader sig falde omkuld, stadig hylende....

Ikke helt enig, en hund ville ikke opfører sig sådan med mindre den
blev angrebet "læs" bidt. Den ville der i mod vende ryggen til
ballademageren, snuse i jorden, slikke sig om munden, evt. gabe, tisse
eller bruge et andet dæmpende signal.

Man kan gøre som man gør i klikker miljøer. Lær hunden hvad fejl
betyder. Fejl betyder "du får ingen belønning for det der". Så når
hvalpen springer op afbryder i øjeblikkeligt øvelsen og prøver på ny.
Ingen grund til at sige nej eller rykke i hvalpen, bare afbryd øvelsen.
Dette er i princippet det samme som Carina beskriver, blot kan det være
effektivt at lære hunden hvad "fejl" betyder" så figuranten kan sige
Fejl samt afbryde øvelsen.

Hilsen fra

Nanna Lise Vester
Email: nanna@redningshund.dk