Rusland siger sgu undskyld!
Fra : JJ

Dato : 06-05-05 19:19

Kan lige læse på text-tv at Putin, efter Foghs udtalelser for nylig,
netop er kommet med en undskyldning, meget overraskende. (atypisk
Rusland i nyere tid)

Stort, imo.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-05-05 19:53

JJ <Jsins@hotmail.com> wrote:

> Kan lige læse på text-tv at Putin, efter Foghs udtalelser for nylig,
> netop er kommet med en undskyldning, meget overraskende. (atypisk
> Rusland i nyere tid)

Kun halvt, siger DR:

http://www.dr.dk/nyheder/udland/article.jhtml?articleID=252410
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 06-05-05 20:20

"JJ" <Jsins@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan lige læse på text-tv at Putin, efter Foghs udtalelser for nylig,
> netop er kommet med en undskyldning, meget overraskende. (atypisk
> Rusland i nyere tid)
>
> Stort, imo.

Det var ikke det, han sagde - han sagde:

"De baltiske lande blev i virkeligheden behandlet som bønder i det
verdenspolitiske spil. Og det er en tragedie for disse lande. Det må siges
uden omsvøb,"

Og det er da korrekt nok, men man glemmer at der var tale om en befrielse
fra nazisterne og et forsøg på at hindre at nazisterne fik lettere adgang
til USSR. Sådan er vilkårene i storpolitik - og det er mærkværdigt at vi
ikke i samme åndedrag hører om at andre lande som fx Danmark, USA og UK bør
give afghanerne, irakerne, grenada-indbyggerne, m.v. en undskyldning, nu vi
er i gang med hele paradenummeret.

--
ahw

Fra : JJ

Dato : 06-05-05 20:34

On Fri, 6 May 2005 21:19:32 +0200, "Arne H.Wilstrup"
<dufaardenikke@atse.invalid> wrote:
> [...]
>give afghanerne, irakerne, grenada-indbyggerne, m.v. en undskyldning, nu vi

nu er faktum at vi netop har befriet afghanere og irakere fra
totalitært styreform

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 06-05-05 21:00

> [...]
> <dufaardenikke@atse.invalid> wrote:
> g det er mærkværdigt at vi
>
> nu er faktum at vi netop har befriet afghanere og irakere fra

Det er et faktum at USSR befriede balterne fra et nazistisk
rædselsherredømme.

--
ahw

Fra : morten sorensen

Dato : 06-05-05 20:58

Arne H.Wilstrup wrote:

> Det er et faktum at USSR befriede balterne fra et nazistisk
> rædselsherredømme.

Blev de inkorporeret i USSR efter egen vilje?

--

morten sorensen

Fra : Frank

Dato : 06-05-05 21:32

Hej

> Det er et faktum at USSR befriede balterne fra et nazistisk
> rædselsherredømme.

Det er lige så forkert et udsagn som "Det er et faktum at Nazi-Tyskland
befriede balterne fra et sovjetisk rædselsherredømme"

Det der ville passe bedst er nok "Det er et faktum at USSR's
rædselsherrerdømme afløste et nazistisk rædselsherredømme der havde afløst
et sovjettisk rædselsherredømme".

Hverken balterne eller polakkerne er helt enig med dig i din vurdering af
om
1945 var en befrigelse, de hælder mere til at det var en genbesættelse.

Mvh
Frank

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 07-05-05 09:33

"Frank" <far@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Det er lige så forkert et udsagn som "Det er et faktum at Nazi-Tyskland
> befriede balterne fra et sovjetisk rædselsherredømme"

Nej, det er ikke - nazityskland besatte de baltiske lande indtil 1944 - i
den tid udøvede de et sandt rædselsregime, hvor blandt andet 150.000 jøder
blev elimineret.

> Det der ville passe bedst er nok "Det er et faktum at USSR's
> rædselsherrerdømme afløste et nazistisk rædselsherredømme der havde afløst
> et sovjettisk rædselsherredømme".

Nej, det er ikke et faktum.

> Hverken balterne eller polakkerne er helt enig med dig i din vurdering af
> om
> 1945 var en befrigelse, de hælder mere til at det var en genbesættelse.

Naturligvis mener de det - Polen var i forbund med Tyskland før de blev
løbet over ende af samme land - det er klart at de ikke i dag har stor lyst
til at vedkende sig dette, da de i så fald vil miste megen af den sympati,
som de fik i forbindelse med Tysklands erobring.

Det samme gælder jo balterne, men de blev blot en brik i det store spil,
som de ikke selv forstod. Stalin var en meget konsekvent herre - og da han
ikke havde det fjerneste lyst til at lade Hitler få adgang til landene og
derved gøre det lettere for tyskerne at falde USSR i ryggen (jf.
Finlandssituationen), blev de tvunget til at acceptere hans forslag.
Imidlertid er det også en kendsgerning at de tilsluttede sig Sovjetunionen
senere - at de så ikke bryder sig om den sandhed i dag, forstår jeg egentlig
godt: de reaktionære kræfter som også var til stede dengang, ændrer jo ikke
karakter lige med et.

Der var ikke andet at gøre i situationen end det, der skete - der var tale
om en krigstilsstand - det var ikke en børnehave det drejede sig om.

Men naturligvis kan man altid se tingene i bagklogskabens ulideligt klare
lys - blot man husker på at situationen var højspændt dengang.

Hvis vi ser på Polen, så var den katolske kirke, som jo havde en stor magt i
Polen og stadig havde det efter krigsårene, nærmest passiv over for
nazisternes fremmarch (for nu at sige det meget pænt), så jeg synes ikke at
man kan sige at polakkerne har noget at brokke sig over hvad angår
Sovjetunionens interventioner her.

Det er imidlertid klart at ethvert land naturligvis vil fremstille deres
situation så gunstigt som muligt - og bemærk hvordan nogle af fx de baltiske
lande udførte en række skændige handlinger mod de derboende russere med
voldsomme sprogkrav m.v. - helt udemokratisk uden at en eneste vestlig
statsleder så meget som løftede et øjenbryn. Så jeg har svært ved at tage
den baltiske "frustration" alvorligt.

--
ahw

Fra : morten sorensen

Dato : 07-05-05 10:38

Arne H.Wilstrup wrote:

> [...]
> voldsomme sprogkrav m.v. - helt udemokratisk uden at en eneste vestlig
> statsleder så meget som løftede et øjenbryn.

Det er ikke korrekt.

Esterne har pga EU måtte acceptere at deres enorme russiske mindretal
fik adgang til at kunne blive estiske statsborgere. Stod det til esterne
ville de nok bare have sendt hele bundtet østpå.

Det russiske mindretal i de to andre lande er væsentligt mindre, ligesom
problemer også har været det.

---------

Jeg må spørge igen: Mener du at balterne frivilligt blev inkorporeret i
USSR?

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 07-05-05 13:15

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> [...]
> ville de nok bare have sendt hele bundtet østpå.
>
> Det russiske mindretal i de to andre lande er væsentligt mindre, ligesom

Det er nu i Letland at næsten halvdelen af befolkningen et etniske
russere eller lignende; et resultat af Stalins folkeflytningspolitik.
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 07-05-05 13:18

Per Rønne wrote:

> Det er nu i Letland at næsten halvdelen af befolkningen et etniske
> russere eller lignende; et resultat af Stalins folkeflytningspolitik.

Nej - det er i Estland, hvor befolkningen mod øst ved Narva stort set er
russere.

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 07-05-05 16:32

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Nej - det er i Estland, hvor befolkningen mod øst ved Narva stort set er
> russere.

Jeg er godt klar over at der i Estland er en stor russisk befolkning øst
for Narva {i øvrigt flyttede russerne også den estiske grænse mod vest},
men det er altså i Letland at man har de mange russere. Jeg kan altså
kun »bevise« det ved at citere Store Danske Encycklopædi:

Letland

Geografi

Befolkning. Befolkningens sammensætning efter køn, alder og etnicitet er
stadigvæk præget af følgerne af 2. Verdenskrig og
industrialiseringspolitikken efter 1945. En betydelig indvandring af
overvejende russere i forbindelse med industrialiseringen ændrede den
etniske sammensætning, således at den lettiske andel efter 1945 faldt
fra 75% til 52%, mens den russiske andel steg fra 12% til 34%. Hertil
kom yderligere 6% andre slaviske folk, bl.a. hviderussere. Efter 1991
har den russiske andel været faldende, idet mange russere er emigreret
som følge af de ændrede vilkår efter Letlands uafhængighed. Samlet faldt
folketallet med 170000 fra 1990 til 1996; dette skyldes denne
emigration, men også lave fødselstal og høj dødshyppighed, som begge
afspejler dels en skæv aldersfordeling med mange gamle, dels forringede
levevilkår efter uafhængigheden.
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 08-05-05 08:32

Per Rønne wrote:

> Jeg er godt klar over at der i Estland er en stor russisk befolkning øst
> for Narva {i øvrigt flyttede russerne også den estiske grænse mod vest},
> men det er altså i Letland at man har de mange russere.

Det har Estland også.

Set man i CIA factbook opgives russere til lige under 30% begge steder
(hvilket jeg mener er for lidt).

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 08-05-05 10:46

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Det har Estland også.
>
> Set man i CIA factbook opgives russere til lige under 30% begge steder
> (hvilket jeg mener er for lidt).

Men her ser det ud til at det hele ville kunne klares ved at afstå
området øst for Narva til Rusland. SDE:

Estland
Geografi

Befolkning. Ved folketællingen i 1989 var der 1,56 mio. indb. i Estland,
heraf 61,3% estere og 35,2% slavisktalende (russere, hviderussere og
ukrainere). Fem år senere var indbyggertallet faldet med ca. 60000 pga.
fraflytning af russere og fødselsunderskud. Det lave fødselstal og den
store dødsrate afspejler, at befolkningen er gammel; 25% af indbyggerne
er pensionister. En stor overvægt af ældre kvinder skyldes forskellen i
middellevetid (74 år for kvinder, 63 for mænd), men er også en af 2.
Verdenskrigs følger. De slavisktalende indbyggere bor helt overvejende i
byerne, især de større industribyer i NØ-Estland, hvor de flere steder
udgør et flertal. Langt de fleste er kommet til Estland efter 1945 som
led i den sovjetiske industrialiseringspolitik. To tredjedele af
befolkningen lever i de seks nordligste af landets femten amter, og her
foregår tre fjerdedele af industriproduktionen."
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 08-05-05 12:53

Per Rønne wrote:

> Men her ser det ud til at det hele ville kunne klares ved at afstå
> området øst for Narva til Rusland.

Enig - Estland er det så koncentreret at jeg ikke forstår man ikke deler
området. Det er muligt at der er olie/gas eller lignende ingen vil undvære.

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 08-05-05 14:32

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Enig - Estland er det så koncentreret at jeg ikke forstår man ikke deler
> området. Det er muligt at der er olie/gas eller lignende ingen vil undvære.

Det er snarere et spørgsmål om landområde. Rusland flyttede nemlig ikke
alene grænsen mod vest, men flyttede også russere ind en masse vest for
den nuværende grænse. Men altså øst for Narva. Men hvis jeg var dem
ville jeg klare problemet med en grænseændring; russerne ser jo ikke ud
til at blive estificeret.

Men så får de et lille land med kun en million indbyggere.
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 08-05-05 14:47

Per Rønne wrote:

> [...]
> den nuværende grænse. Men altså øst for Narva. Men hvis jeg var dem
> ville jeg klare problemet med en grænseændring; russerne ser jo ikke ud

Næ - de to grupper virker som om de vil have to parallelsamfund. På
længere sigt må en deling være den eneste løsning. Især taget i
betragtning at man er så relativt heldigt stillet at man kan trække en
rimelig grænse.

> Men så får de et lille land med kun en million indbyggere.

Tja - det er der vel ikke noget at gøre ved; esterne er jo en etnisk gruppe.

--

morten sorensen

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 06-05-05 22:32

Arne H.Wilstrup skrev i meddelelsen
<427bccad$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>Det er et faktum at USSR befriede balterne fra et nazistisk
>rædselsherredømme.

Der var IKKE nazistisk styre i de baltiske stater da de blev besat af
Sovjetunionen.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 07-05-05 09:34

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Arne H.Wilstrup skrev i meddelelsen
> <427bccad$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> Der var IKKE nazistisk styre i de baltiske stater da de blev besat af
> Sovjetunionen.

1. Jo, der var
2. Der var ikke tale om besættelse, men befrielse fra nazisterne i 1944 -
www.leksikon.org (fx)
--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 07-05-05 09:30

Carl Alex Friis Nielsen <cafn@get2net.dk> wrote:

> Arne H.Wilstrup skrev i meddelelsen
> <427bccad$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> Der var IKKE nazistisk styre i de baltiske stater da de blev besat af
> Sovjetunionen.

Hvilket i øvrigt skete i 1939. Efter aftale mellem Hitler og Stalin.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 07-05-05 09:51

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvilket i øvrigt skete i 1939. Efter aftale mellem Hitler og Stalin.

vrøvl, Per - nazisterne gik ind i de baltiske lande i 1941 på samme tid som
de gik ind i USSR - og først i 1944 blev landene befriet af den røde hær.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 07-05-05 10:03

> [...]

> de gik ind i USSR - og først i 1944 blev landene befriet af den røde hær.

Store Danske Encyclopædi

Estland

Historie

Ved udbruddet af 2. Verdenskrig i 1939 erklærede Estland sig for
neutralt. De baltiske lande var imidlertid som følge af Den
Tysk-russiske Ikke-angrebspagt inden for Sovjetunionens interessesfære,
og i september 1939 blev Estland tvunget til at lægge jord til
sovjetiske militærbaser; måneden efter kaldte Hitler ca. 16000
tysk-baltere hjem. Sovjetiske styrker besatte landet i juni 1940, og
regeringen blev udskiftet. Efter et parlamentsvalg, hvor alle kandidater
var godkendt af Kommunistpartiet, anmodede det nye parlament straks om
optagelse i Sovjetunionen. Herefter gennemførtes en brutal
sovjetisering; natten til den 14. juni 1941 deporteredes således ca.
10000 personer til Sibirien. Efter Tysklands angreb på Sovjetunionen
senere samme måned blev Estland besat af tyske tropper og lagt ind under
Reichskommissariat Ostland. "...
===

Ja, det er landets hovedleksikon, som jævnligt beskyldes for at være for
for venlig over for kommunisterne .
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 07-05-05 10:19

> [...]
> 10000 personer til Sibirien. Efter Tysklands angreb på Sovjetunionen
> senere samme måned blev Estland besat af tyske tropper og lagt ind under

Leksikon.org siger omtrent det samme - med blandt andet følgende passus:

Under den tyske krig mod Sovjetunionen 1941-44 blev Letland lagt ind under
den tyske provins Ostland, og dets jødiske befolkning blev stort set
udryddet. Den Røde Hærs befrielse af Letland betød genindførelse af
sovjetisk styre, og 65.000 letter emigrerede til Vesteuropa.

> ===
>
> Ja, det er landets hovedleksikon, som jævnligt beskyldes for at være for
> for venlig over for kommunisterne .

Jeg har endnu ikke læst fra dine citater i DSDE at den er "venlig" over for
kommunisterne, men jeg kan da henvise til et par andre kilder som fx Vilnis
Sipols "Sovjetunionens diplomati under anden verdenskrig" oversat fra
russisk af Finn Larsen. Vilnis Sipols er dr. phil., historiker og er
forfatter til en række væreker om diplomatiets histoire og Sovjetunionens
udenrigspolitik. Bl.a. kan nævnes "Bag kulisserne af den udenlandske
intervention i Letland, (1957) Det hemmelige diplomati (1968) Sovjetunionen
ikamp for fred og sikkerhed (1974) Forhistorien til den tysk-sovjetiske
ikke-angrebspagt, dansk udgave 1984.

Forfatteren gør i vid udstrækning brug af nyt dokumentarisk materiale fra
sovjetiske og udenlandske arkiver.

Har du´overhovedet læst mit lange indlæg om netop forholdene omkring
ikke-angrebspagten med USSR og Nazi-Tyskland? i al væsentligt hentet fra et
af de nævnte publikationer (bøger) fra folk, der har en anden videnskabelige
opfattelse af begivenhederne end DSDE?

Du har ikke kommenteret den, men blot fremturet med de samme ting, som jeg
allerede en gang har gjort rede for og hvoraf jeg har afvist nogle af dine
påstande.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 07-05-05 13:15

> [...]

> Under den tyske krig mod Sovjetunionen 1941-44 blev Letland lagt ind under
> den tyske provins Ostland, og dets jødiske befolkning blev stort set

Den del af befolkningen der blev deporteret til Sibirien af Stalin,
overlevede dog.

> [...]

> allerede en gang har gjort rede for og hvoraf jeg har afvist nogle af dine

Jeg har skam læst dem, men de virker af samme art som de artikler man
kunne læse i tidsskrifter fra Sovjet, før Den Store Russiske
Augustrevolution. Var der ikke et blad der hed Tiden, eller var det »Nyt
fra Sovjetunionen«?
--
Per Erik Rønne

Fra : JJ

Dato : 06-05-05 20:36

> [...]

>fra nazisterne og et forsøg på at hindre at nazisterne fik lettere adgang
>til USSR. Sådan er vilkårene i storpolitik -

Iøvrigt er det noget underligt noget at sige. Da USSR besatte baltiske
lande, sluttede nazitruslen kort tid efter, og den begrundelse kan
umuligt retfærriggøre 45 års besættelse, det går jeg udfra du heller
ikke mener da.

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 06-05-05 22:36

JJ skrev i meddelelsen ...

> [...]
>lande, sluttede nazitruslen kort tid efter, og den begrundelse kan
>umuligt retfærriggøre 45 års besættelse, det går jeg udfra du heller

Arne er fulblodsstalinist, som går fuldstændigt ind for kommunistisk
diktatur, brutal undertrykkelse af anderledes tænkende osv., så det kan
jeg godt garantere dig for at han rent faktisk mener han kan.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 07-05-05 09:36

> Arne er fulblodsstalinist,

Akkurat som du er fuldblodsnazist.

som går fuldstændigt ind for kommunistisk diktatur, brutal undertrykkelse af
anderledes tænkende osv., så det kan jeg godt garantere dig for at han rent
faktisk mener han kan.

Du går fuldkommen ind for et nazistisk diktatur, brutal undertrykkelse af
anderledes tænkende osv., så jeg kan godt garantere dig for at dine
nazistiske tilbøjeligheder bryder ud i lys lue her.

--
ahw